شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

اجلاس گروه ۷ با وعده‌های رهبران کشورهای ثروتمند دنیا درباره اهدای گسترده واکسن کرونا و تمرکز بر مسائل دیگری مانند محیط‌زیست و اقتصاد در انگلیس آغاز به‌کار کرد.

گروه جی 7

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، کشورهای ثروتمند دنیا سرانجام به درخواست‌های جهانی برای مشارکت فعال‌تر در امر مبارزه با همه‌گیری کرونا واکنشی عملی از خود نشان دادند و اجلاس گروه ۷ دیروز زیر سایه اهدای ۶۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا توسط انگلیس و آمریکا در انگلیس آغاز به‌کار کرد.

مقابله با کرونا، کمک به واکسیناسیون جهانی و رسیدگی به پیامدهای اقتصادی آن، محورهای اصلی مذاکرات رهبران کشورهای انگلیس، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، کانادا، ژاپن و آلمان است که برای نشست گروه ۷، به اقامتگاه خلیج کاریس در کورنوال در جنوب غربی انگلیس آمده‌اند.

در اجلاس امسال گروه ۷ که دیروز شروع شد، علاوه بر موضوعات مرتبط با کرونا، مسئله محیط‌زیست هم روی میز است و انتظار فعلان محیط‌زیست این است که رهبران حاضر در این اجلاس، توجه کافی و ویژه‌ای به این مسئله مهم و حیاتی از خود نشان دهند.

با این حال، همه‌گیری مرگبار کرونا در جهان و ضرورت واکسیناسیون کشورهای فقیرتر، از مدت‌ها پیش سازمان‌های بین‌المللی و گروه‌های غیرانتقاعی را واداشته بود که در آستانه این اجلاس، از کشورهای ثروتمند بخواهند نگاهی فراگیرتر به واکسیناسیون داشته باشند و با اهدای واکسن، به مهار جهانی این ویروس کمک کنند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس هم دیروز در شروع کار اجلاس گفت که کشورها باید از همه‌گیری درسی بگیرند و اجازه تکرار آن را ندهند. او همچنین گفت که نسبت به بهبود شرایط اقتصادی در دوران پساکرونا خوشبین است.

کشورهای ثروتمند با احتکار و پیش‌خرید انبوه واکسن، گام‌های چشمگیری برای واکسینه کردن مردم خود برداشته‌اند، اما کارشناسان هشدار داده‌اند تا زمانی که شکاف عمیق جهانی در مسئله واکسیناسیون وجود داشته باشد، نمی‌توان به هدف مهار کرونا دست پیدا کرد. به گزارش نیویورک تایمز، احتکار واکسن باعث شده تا از ۲ میلیارد دوز واکسن تزریق شده، ۸۵ درصد آن در کشورهای ثروتمند انجام شده باشد. فقیرترین کشورهای دنیا، فقط ۰.۳ درصد از این واکسن‌ها را به مردم خود تزریق کرده‌اند.

در آستانه اجلاس گروه ۷ اما آمریکا و انگلیس، با وعده اهدای ۶۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا به کشورهای فقیر مسیر کمک اغنیا به فقرا را باز کرده اند. ۵۰۰ میلیون دوز از این واکسن‌ها، از سوی آمریکا به سراسر دنیا اعزام خواهد شد. به گزارش الجزیره، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه اعلام کرد که این ۵۰۰ میلیون دوز واکسن فایزر بدون هیچ شرطی به کشورهای فقیرتر دنیا هدیه خواهد شد.

قرار است این نیم میلیارد دوز واکسن به کوواکس، سازوکار جهانی توزیع واکسن، اهدا شود و کوواکس کار توزیع آن را به حدود ۱۰۰ کشور فقیر دنیا انجام دهد.

۲۰۰ میلیون دوز تا انتهای سال ۲۰۲۱ (زمستان) اهدا خواهد شد و ۳۰۰ میلیون دوز دیگر در سال آینده در اختیا رکوواکس قرار خواهد گرفت.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس هم در آستانه اجلاس گروه ۷ وعده داد که کشورش در ۱۲‌ ماه آینده، ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا در اختیار کشورهای فقیر دنیا قرار خواهد داد. با این حال نحوه توزیع واکسن (۵ میلیون در ۳‌ ماه آینده) و تعداد کم واکسن‌ها در مجموع، حتی با انتقاد نمایندگان مجلس انگلیس مواجه شده است.

با وجود اعلام اهدای گسترده واکسن توسط آمریکا و انگلیس، یکی از مقامات ارشد سازمان بهداشت جهانی گفته است که کشورهای ثروتمند نباید به اهدای واکسن به‌عنوان کار خیریه نگاه کنند. دکتر دیوید نابارو، نماینده سازمان بهداشت جهانی در مسئله کرونا گفته است: «رهبران دنیا باید کرونا را مسئله‌ای جهانی ببینند. مسئله نباید این طور باشد که کشورهای ثروتمند به کشورهای فقیر واکسن را به‌عنوان خیریه ارائه می‌دهند. این کار خیریه نیست بلکه کمک به تامین منافع خودشان است.»

لیز والاس، رئیس سازمان جهانی مبارزه با فقر با نام «وان» دیروز به بی‌بی‌سی گفته است که هرچند این اقدام انگلیس گام مثبتی به شمار می‌رود، اما کافی نیست؛ «۱۰۰ میلیون دوز شروع خوبی است. با این حال خیلی سریع انجام نشده است. انگلیس باید خیلی زود این واکسن‌ها را توزیع کند... ما باید برنامه‌ای جهانی داشته باشیم و به پول بیشتری نیاز داریم.»
کرونا، البته مسئله‌ای فقط برای کشورهای فقیرتر نیست و در همین محل برگزاری نشست، یک هتل که خبرنگاران و نیروهای امنیتی در آن ساکن بودند، به‌خاطر شیوع ویروس تعطیل شد و کارمندان آن قرنطینه شدند.

دیروز همچنین اعلام شد یک افسر پلیس هم کرونا گرفته است.

مسئله داغ در خیابان‌ها و ساحل کورنوال البته، تغییرات اقلیمی بود؛ فعالان محیط‌زیست به‌صورت گسترده‌ای در مکان‌های عمومی در کورنوال دست به اعتراض علیه انفعال گروه ۷ در مورد محیط‌زیست زدند و خواستار توجه بیشتر رهبران حاضر در این اجلاس به مسئله محیط‌زیست شدند.

معترضان، در بیرون از شهر دور هم جمع شدند و همزمان با شروع اجلاس، تظاهرات خود را به خیابان‌ها کشاندند. آنها خواستار اقدام فوری رهبران کشورهای ثروتمند برای مقابله با تغییرات اقلیمی و پیامدهای ویرانگر آن هستند.

حضور جو بایدن در این اجلاس به جای دونالد ترامپ، باعث دلگرمی فعالان محیط‌زیست است. ترامپ، نه‌تنها رویکردی یکجانبه‌گرایانه داشت و وصله ناجور گروه به‌حساب می‌آمد که تفکراتی بسیار افراطی در مسئله محیط‌زیست داشت. او آمریکا را از پیمان محیط‌زیستی پاریس بیرون کشیده بود ‌و همصدا با افراطی‌های آمریکایی، گرمایش جهانی را ساخته و پرداخته لیبرال‌ها می‌دانست. بایدن آمریکا را به توافق پاریس برگردانده و وعده‌های زیادی درباره همراهی با دیگر کشورها برای مقابله با تغییرات اقلیمی داده است.

کد خبر 606834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha