بانک جهانی سرانه مصرف آب برای هر نفر را حدود ۱۰۰‌مترمکعب اعلام کرده اما میزان مصرف هر ایرانی قریب به ۸۰‌درصد بیشتر از این مقدار است.

کاهش مصرف آب

همشهری آنلاین _ سحر رمضانعلی‌پور: اما قرار گرفتن تهران در اقلیم نیمه‌خشک و کاهش سالانه میزان بارش‌ها بیش از پیش اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب را روشن می‌کند. با وجود این، اگر هریک از شهروندان در سبک زندگی و انجام برخی فعالیت‌های شخصی و روزانه بازنگری کنند، کاهش چشمگیر مصرف آب چندان هم دور از دسترس نیست. در مجتمع‌های مسکونی که کنتور آب مشترک وجود دارد، صرفه‌جویی در مصرف آب نه تنها کمکی بزرگ برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب است بلکه رفتاری اخلاقی محسوب می‌شود. همزمان با شروع تابستان و افزایش مصرف آب به کاربردی‌ترین و ساده‌ترین روش‌های اصلاح مصرف آب در آپارتمان‌های مسکونی پرداخته‌ایم.

پاکیزگی حیاط و پیاده‌رو جلو خانه اهمیت فراوانی دارد و همه اهالی ساختمان باید به این مسئله توجه کنند. اما برای تمیزکاری حیاط و پیاده‌روی جلو خانه به جای استفاده از شیلنگ آب از جارو استفاده کنید.

مدیر ساختمان از نیروی خدماتی که برای تمیز کردن راه‌پله آپارتمان آمده‌است بخواهد برای تمیزکاری از جارو، تی و سطل آب استفاده کند.

اگر در مجتمع مسکونی یا منزل شما استخر روباز وجود دارد، برای جلوگیری از تبخیر آب استخر، روی آن را بپوشانید.

آپارتمان‌تان را کم‌مصرف  کنید


با هر دقیقه دوش گرفتن ۲۰ تا ۴۰ لیتر آب مصرف می‌شود. به جای حمام کردن طولانی، دوش‌های کوتاه‌مدت ۵ دقیقه‌ای بگیرید و در صورت امکان از وان استفاده کنید.


علاوه بر شیرهای آب داخل واحدهای مسکونی، نشتی شیلنگ‌ها، اتصالات و شیرهای آب حیاط و پشت‌بام را به‌طور مرتب بررسی کنید. شیری که چکه می‌کند سالانه حدود ۱۲ هزار لیتر آب را هدر می‌دهد.


مصرف آب کولرهای آبی بسیار زیاد است. برای کاهش مصرف کولرها حتماً آنها را در سایه قرار دهید.

‌ـ اگر در آپارتمان شخص خاصی مسئولیت آبیاری گیاهان را برعهده دارد از آب‌های مصرفی استفاده شده که مواد شوینده ندارد برای آبیاری گیاهان استفاده کند.

آپارتمان‌تان را کم‌مصرف  کنید


از نصب آبنماهایی که با سیستم آب بازیافتی و در حال گردش کار نمی‌کنند خودداری کنید.


در این روزهای کرونایی که شستن مواد خوراکی و مصرفی اهمیت فراوان دارد بیشتر از گذشته به مصرف آب توجه کنید. به‌عنوان مثال برای شستن سبزی‌ها ابتدا آنها را در ظرفی خیسانده و سپس آب بکشید.

هنگام مسواک زدن، شست وشو و اصلاح صورت آب را باز نگذارید.


در انتخاب گیاهان باغچه آپارتمان دقت کنید. گیاهان با نیاز آبی کم را جایگزین گیاهانی که کنید که نیاز به آب فراوان دارند.

آپارتمان‌تان را کم‌مصرف  کنید


در حمام از شیرهای فشارشکن و سردوش‌ دارای کاهنده جریان آب استفاده کنید.


از آب باقیمانده از شست‌وشو برنج برای آب دادن به گلدان‌های خانگی استفاده کنید.


برای شستن ظرف‌ها ابتدا در نیمی از یک ظرف بزرگ‌تر محلول آب و مایع ظرفشویی بریزید. ظرف‌ها را در آن ظرف بشویید و سپس آب‌کشی کنید.


با هر بار کشیدن سیفون توالت‌های فرنگی ۲۰ لیتر آب مصرف می‌شود. یک بطری کوچک را از شن و ماسه پر کنید و در مخزن توالت فرنگی قرار دهید. این کار میزان مصرف آب را بسیار کاهش می‌دهد.

کد خبر 606473

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha