خروج نیروهای ناتو از افغانستان برخی نیروهای بومی را دچار دردسر کرده و برلین برای کمک به این افراد تحت فشار قرار گرفته است.

سرباز آلمانی در افغانستان

به گزارش همشهری آنلاین، «خائن»، «بی‌ایمان» یا «برده مهاجمان» و «همکار غرب»؛ این‌ها برچسب‌هایی است که طالبان به نیروهای افغان ناتو زده‌ و البته این تمام ماجرا نیست؛ تهدید، شکنجه و قتل نیز «مادامی که از کرده خود اظهار پشیمانی نکنند» در انتظار آنهاست. اتفاقی که پیش از این نیز در مورد کارمندان سابق نیروهای خارجی در افعانستان رخ داده است.

اکنون اما برلین برای تسریع در اسکان مجدد افغان‌هایی که برای ارتش آلمان کار می‌کردند تحت فشار قرار گرفته زیرا جان این افراد در معرض تهدید است.

گاردین در گزارشی نوشت که نمایندگان عالی رتبه ارتش، نیروهای دیپلماتیک و بخش توسعه همگی به با تأکید بر ضرورت اقدام فوری تا پیش از عقب‌نشینی نیروهای بین‌المللی در ماه آینده، خواستار ورود دولت آلمان به حل این مشکل شدند.

این گروه از برلین خواستند اجرای روند اسکان صدها افغانِ در استخدام ارتش این کشور را به عهده گیرد و به دلیل ترس از زندگی در افغانستان به آن سرعت بخشد. مدیر شبکه تحلیلی مستقل اندیشمندان مستقر در برلین، توماس راتر، نوشت: «ترس افغان‌های استخدام شده در حالی که نیروهای ما مدتهاست تحت تدابیر امنیتی برای بازگشت به آلمان آماده می شوند، افزایش یافته است.»

تخمین زده می شود که ۵۲۰ افغان در دو سال اخیر در خدمت بوندس‌وهر (دفاع فدرال آلمان)  بوده و خانواده آنها واجد شرایط اسکان مجدد در آلمان هستند. این افراد که معمولاً به عنوان مترجم همزمان، راننده، نیروی حفاظت و سرپرست کار می‌کردند باید در درخواست خود ثابت کنند که به دلیل ارتباط آنها با نیروهای آلمان از طرف طالبان با تهدید روبرو شده اند. البته این شرط مورد مناقشه قرار گرفته است.

آلمان از سال ۲۰۰۱ در عملیات‌های نظامی در افغانستان شرکت داشته و کمی بیش از ۱۰۰۰ سرباز در آن کشور مستقر کرده است. منابع دولتی به نقل از رسانه های آلمانی گفته اند که تمام این ۵۲۰ نفر مدارک مربوط به تهدید و درخواست ویزای خود را به مقامات مستقر مزار شریف و کابل ارسال کرده اند. آدرس این مراکز به دلیل مسائل امنیتی اعلام نشده است.

دولت آلمان که از سال ۲۰۱۳ برنامه‌های جابجایی خود را آغاز کرده، تا پیش از این حدود ۸۰۰ نیروی محلی را در آلمان اسکان داده و درباره کمک به صدها نیروی باقی مانده مورد انتقاد قرار گرفته بود. با این وجود برلین مشتاقانه بر اهمیت ماندن افغان‌ها در سرزمین مادری خود تأکید دارد و قرار است ارسال کمک‌های مالی و آموزشی خود را برای توسعه این کشور ادامه دهد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، با تاکید بر نگرانی دولت این کشور نسبت به وضعیت نیروهای افغان گفت که برنامه‌های اقامت این افراد با بیشترین سرعت و انعطاف در حال پردازش است و در صورت بروز خطر «امکان پذیرش سریع نیروهای محلی و خانواده درجه یک آنها در آلمان فراهم خواهد شد.»

طالبان روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از افرادی که با گروه‌های خارجی کار کرده بودند خواست تا پس از عزیمت نیروهای ناتو در افغانستان بمانند و خدمت کنند. در این بیانیه تاکید شده کسانی که طی دو دهه گذشته از ارتش غیر افغان حمایت کرده‌اند تا زمانی که پشیمان شده و متعهد شوند که در آینده به چنین فعالیت‌هایی نمی پردازند در معرض خطر نخواهند بود.

این گروه اضافه کرد: «اگر آنها تهدید و خطر را بهانه‌ای برای تقویت پرونده پناهندگی جعلی خود قرار دهند، این مشکل خود آنهاست.» برخی پرونده‌ها به دلایل امنیتی از جمله دخالت فرد در یک عملیات جنایی رد می شود و آن خانواده باید به افغانستان بازگردند.

کد خبر 606362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha