تاکتیک‌های سعودی در تلاش برای حفظ قدرت خود در منطقه، تغییرات خاورمیانه را وارد مرحله جدیدی کرده است.

عربستان و سوریه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، زمان تغییر کرده و عربستان سعودی و سوریه در تلاش برای بازسازی ویرانی‌های گذشته رابطه خود وارد مذاکره خواهند شد.

پس از سالها درگیری، ریاض اکنون دمشق را راهی مناسب برای حمایت از منافع منطقه‌ای خود می‌داند و در حال عادی سازی روابط دیپلماتیک خود با دولت رئیس جمهور بشار اسد است، زیرا ریاض برای بازی در نقش اصلی در از بین بردن حضور ایران از سوریه ، به الجزیره گفته شده است.

یکی از نزدیکان وزارت خارجه عربستان گفت: اوضاع سیاسی در کاخ سعود تغییر کرده و بسیاری از مقامات ارشد سلطنتی، به ویژه محمد بن سلمان مشتاق از سرگیری دوباره رابطه با اسد هستند.

وی افزود: «می‌توان نگرش غالب را چنین تعریف کرد: روزگار تغییر کرده، بهار عربی به تاریخ پیوسته و منطقه به سمت آینده‌ای جدید و با ویژگی‌های ژئوپلیتیکی جدید در حال تغییر است.»

از نخستین روزهای درگیری در سوریه، عربستان سعودی یکی از بازیگران اصلی و حامیان هدف سرنگونی اسد بود. ریاض، گروه‌های شورشی محلی را با منابع مالی و تسلیحاتی پشتیبانی می‌کرد.

این مداخلات با کمک روسیه و ایران که از دولت اسد حمایت می‌کردند، متزلزل شد. اما اکنون به نظر می‌رسد عربستان سعودی راهروهای قدرت در دمشق را مسیری مناسب برای تقویت منافع گسترده منطقه‌ای خود یافته است.

 یک مقام نزدیک به وزارت امور خارجه سوریه که در مذاکرات محرمانه اخیر با ریاض حاضر بوده گفت: «محمد بن سلمان در تلاش است تا تنش‌ها فی مابین ایران و عربستان را از طریق تعامل با سوریه کاهش دهد.»

به گفته این مقام، او به تیمش دستور داده که به سوریه اطمینان دهند عربستان قصد تغییر حکومت اسد در سوریه را ندارد و سوریه به عنوان یک کشور برادر عرب، به طور طبیعی باید به عربستان نزدیک باشد.

وی همچنین اشاره‌ای ضمنی به احتمال حضور ایران در نشست دمشق داشت و گفت: «بگذارید بگوییم ایرانی‌ها بلافاصله از آنچه شنیدند استقبال کردند.»

به دلیل حساسیت این موضوع، هر دو منبع خواستند که نامشان فاش نشود. اسد به تازگی و با رای بالای مردم سوریه مجددا به ریاست جمهوری این کشور برگزیده شد.

کد خبر 606203
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha