چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

دهیار روستای عمادآور پیگیری کمبودهای آموزشی و امکانات حمل‌ونقل روستا را جزء اولویت‌های دهیاری عنوان می‌کند. در گفت‌وگوی زیر «انسیه اسماعیلی» به نتایج پیگیری‌های دهیاری برای حل مشکلات روستا اشاره کرده است.

دهیار عمادآور

 با وجود کمبود امکانات آموزشی عمادآور، چرا تنها مدرسه روستا متروکه است؟
 زمین این مدرسه را دهه ۶۰ یکی از خیّران روستا اهدا کرده، اما به دلیل کم بودن و به حد نصاب نرسیدن تعداد دانش‌آموزان، مدرسه غیرفعال شد و دانش‌آموزان در مدارس شهرری و روستاهای همجوار تحصیل می‌کنند.


 به دلیل کم بودن تعداد دانش‌آموزان، ساختمان مدرسه متروکه و بدون استفاده رها شد؟
ساختمان مدرسه چندسال در اختیار یک خیریه بود که کودکان‌کار و اتباع افغانستانی را اسکان می‌دادند و شرایط تحصیل آنها را فراهم می‌کردند، اما با شیوع کرونا، مدرسه تخلیه شده و آموزش و پرورش اجازه نمی‌دهد دهیاری از مدرسه به‌عنوان یک مجموعه فرهنگی و آموزشی و کارآفرینی به نفع اهالی استفاده کند و این موضوع یکی از دغدغه‌های دهیاری و شورای روستاست. عمادآور به مدرسه، خانه بهداشت و مرکز آموزشی و کارآفرینی نیاز دارد، اما درحالی که این زمین سال‌ها قبل برای منفعت اهالی وقف شده، آموزش وپرورش خود را متولی مدرسه می‌داند و فعلاً متروکه رها شده است.


 دانش‌آموزان برای مراجعه به مدارس روستاهای همجوار با مشکل روبه‌رو هستند و امکانات حمل‌ونقل روستا مناسب نیست. برای بهبود این امکانات چه برنامه‌ای دارید؟
برای استقرار ایستگاه اتوبوس با مسئولان اتوبوسرانی شهرستان ری چندین بار مذاکره و جلسه برگزار شده که مسیر یک خط شهرری تغییر و از ابتدای روستا عبور کند و دهیاری هم ایستگاه را بسازد، اتوبوسرانی هم موافقت کرده و طرحش را به شهرداری منطقه ۲۰ ارائه کردیم، اما معاونت حمل‌ونقل شهرداری منطقه ۲۰ به دلایل ترافیکی مجوز ساخت ایستگاه را نمی‌دهد و ساخت ایستگاه اتوبوس در مسیر بزرگراه را غیرقانونی می‌داند. در حالی که ایستگاه مقابل فروشگاه شهروند هم که سال‌ها پیش‌ساخته شده، در مسیر بزرگراه است و به این ایستگاه مجوز ساخت داده شده است. برای راه‌اندازی ایستگاه تاکسی هم اقدامات لازم انجام شده و حتی مدتی هم ایستگاه مستقر شد، ولی به دلیل کم بودن تعداد مسافران ایستگاه تاکسی تعطیل شد.


 اهالی از ناامنی روستا گلایه دارند. برای افزایش امنیت عمادآور چه پیگیری‌هایی انجام شده است؟
در گذشته نیروی انتظامی در روستاهای بزرگ که جمعیت و میزان‌ تردد بالایی داشتند کانکس انتظامی نصب می‌کرد، ولی با تغییر رویکرد نیروی انتظامی این امکان وجود ندارد و کانکس‌هایی هم که در روستاها نصب شده بود، جمع‌آوری شد. دهیاری برای افزایش امنیت عمادآور در نقاط مختلف روستا دوربین نصب کرده که در کاهش میزان سرقت و پرسه معتادان و اراذل و اوباش در معابر عمادآور نقش زیادی داشته است. دهیاری با نیروی انتظامی کلانتری ۱۷۲ شهر ری همکاری مناسبی دارد و حضور مستمر و گشتزنی مرتب آنها در روستا آمار سرقت را کاهش داده است. تأمین روشنایی معابر هم اقدام دیگری بوده که در این زمینه انجام شده و اکنون هیچ‌یک از معابر عمادآور مشکل کمبود روشنایی ندارند.

  • موانع اجرایی طرح هادی روستایی

دهیار روستاهای عمادآور، نسوز و هفت‌دستگاه بخش مرکزی شهرستان ری تأسیس نشدن دهیاری را دلیل تأخیر در اجرای طرح هادی روستای عمادآور عنوان می‌کند. «انسیه اسماعیلی» می‌گوید: «سال ۱۳۹۳ طرح هادی روستای عمادآور تدوین و ابلاغ شد، اما چون فقط شورای روستا تشکیل و دهیاری عمادآور تأسیس نشده بود، نهادی اجازه صدور مجوز ساخت نداشت. پس از تأسیس دهیاری در سال ۱۳۹۷ مجوز ساخت قانونی صادر می‌شود واهالی اجازه ساخت‌وساز دارند.» اسماعیلی معتقد است کم بودن مساحت پلاک‌های مسکونی روستای عمادآور مهم‌ترین مانع در اجرای طرح هادی روستایی است. او می‌گوید: «بیشتر ساکنان روستا به دلیل کم بودن مساحت ملک‌شان تمایلی به تخریب و نوسازی ندارند. برای نوسازی املاک طرح‌های تشویقی در نظر گرفته شده، ولی اهالی استقبال نمی‌کنند و بافت مسکونی روستا فرسوده باقی مانده است.»

  • بادگیر ۴۰۰ ساله، ثبت میراث فرهنگی

بادگیر روستای عمادآور تنها بادگیر تاریخی استان تهران است که قدمت آن را تا حدود ۴۰۰ سال تخمین زده‌اند. این بادگیر بخشی از عمارت اربابی عمادآور است که بعد از گذشت سال‌ها هنوز پابرجا مانده و توسط بازماندگان مالکان عمارت حفظ و نگهداری می‌شود. عمارت بادگیر سال ۱۳۸۶ به‌عنوان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است. وجود این اثر تاریخی سبب شده اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ری، روستای عمادآور را «نگین ری» بنامد، اما به همین نامگذاری قناعت کرده و برای تبدیل روستای عمادآور به مکانی گردشگری تلاشی نکرده است.

کد خبر 606170

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha