مراسم کلنگ‌زنی ساخت یادمان وگلزار شهدای گمنام هشت سال دفاع‌مقدس با پیگیری شورایاران محله‌های ناحیه یک شهرداری منطقه ۱۸

پاتوق مذهبی

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: و با حضور مسئولان لشگری و کشوری، مداحان اهل‌بیت(ع)، خانواده معظم شهدا و ایثارگران، «سید محمد فیاض» شهردار منطقه ۱۸، «امیرحسین عساری» معاون خدمات و محیط‌زیست منطقه ۱۸، سرهنگ «علی‌اصغر صفری» فرمانده ناحیه مسلم‌بن‌عقیل، «سید محمدجواد بهشتی» شهردار ناحیه یک، «علیرضا نوری» دبیر شورایاری محله بهداشت و «رضا بداغی» دبیر شورایاری محله ولی‌عصر(عج) شمالی در بوستان گلستانه و بوستان پانزده خرداد، که در اواخر سال ۹۹ آغاز شده بود، برگزار شد.

در این مراسم جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران از اقدامات مسئولان شهرداری منطقه ۱۸ در زمینه ساخت و افتتاح یادمان و گلزار شهدای گمنام در محله‌ها و افزایش سرانه فضای مذهبی قدردانی کردند.

  • تحقق خواسته‌های اهالی، اولویت مدیریت شهری

یکی از خواسته‌هایی که ساکنان محله بهداشت بارها از طریق دبیر و اعضای شورایاری محله عنوان کرده بودند، افزایش امکانات فرهنگی و مذهبی بود که بتوانند در طول سال از فضای آن برای برگزاری مراسم مذهبی از جمله عزاداری‌ها در ایام فاطمیه(س) و ماه محرم و... ادعیه‌خوانی، محافل قرآنی، زیارت عاشورا و عرضه محصولات فرهنگی استفاده کنند. بر این اساس تحقق خواسته اهالی جزء برنامه‌های اولویت‌دار ناحیه یک شهرداری منطقه ۱۸ قرار گرفت و با حمایت و پشتیبانی شهردار منطقه عملی شد. «سید محمدجواد بهشتی» شهردار ناحیه یک منطقه با بیان این مطلب می‌گوید: «امیدواریم با ساخت و راه‌اندازی یادمان شهدای گمنام دفاع‌مقدس در بوستان گلستانه و تعدادی دیگر از بوستان‌های منتخب و اجرای برنامه‌های متنوع و پرمحتوا در طول سال بتوانیم خواسته شهروندان را تأمین و همچنین نظر نسل نوجوان و جوان را به فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی جلب کنیم.»

 پاتوق‌های مذهبی و فرهنگی  در بوستان‌ها جان می‌گیرد

  • جانمایی یادمان در محله

«محلی که برای ساخت یادمان شهدای گمنام در بوستان گلستانه شهرک ولی‌عصر(عج) در نظر گرفته شده از لحاظ جغرافیایی در بهترین نقطه قرار دارد، به‌طوری که ساکنان بومی و محلی و حتی مسافران گذری می‌توانند به آسانی به آنجا رفت‌وآمد کنند و از فضای معنوی آن بهره‌ببرند.» بهشتی از امکانات پیش‌بینی شده در کنار یادمان شهدای گمنام دفاع‌مقدس صحبت می‌کند و می‌گوید: «نصب پایه چراغ‌برق به تعداد مناسب در اطراف یادمان شهدای گمنام باعث می‌شود که روشنایی اطراف و محل به نحو شایسته‌ای تأمین شود تا رهگذران و عابران با خیال آسوده و در نهایت امنیت در این مسیر تردد کنند.»
به گفته شهردار ناحیه یک قرار است پس از ساخت و تجهیز این یادمان‌های محلی از ذاکران و مداحان اهل‌بیت(ع) دعوت شود تا با اجرای مداحی و مرثیه‌سرایی گرمابخش محافل مذهبی در طول سال شوند. وی در این‌باره می‌گوید: «حضور افراد و چهره‌های شناخته شده در حوزه مداحی و مرثیه‌سرایی در چنین برنامه‌هایی می‌تواند باعث جلب قشر نوجوان و جوان شهر به این محافل شود.»

  • جذب و حمایت استعدادهای جوان

مدیریت شهرداری منطقه عقیده دارد که برای پویایی و نشاط جامعه باید از توانمندی و مهارت اقشار مختلف جامعه بهره‌کافی برد، بنابراین ساخت و راه‌اندازی یادمان شهدای گمنام در بوستان‌ها و محله‌ها می‌تواند بهانه و فرصت مناسبی باشد برای شناسایی و پرورش استعدادهایی که در زمینه مداحی و مرثیه‌سرایی در محله‌ها وجود دارند. محمدجواد بهشتی با تأکید بر این مطلب که باید از امکانات و فرصت‌های محله برای‌ ترویج فرهنگ و معارف دینی و اسلامی بهره‌برد، می‌افزاید: «با هماهنگی به عمل آمده با دبیر و اعضای شورایاری محله بهداشت و تولیددارو فضای معنوی یادمان‌های شهدای گمنام بوستان‌های گلستانه و پانزده خرداد در طول سال در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و ‌هیئت‌های مذهبی محله‌ها نیز می‌توانند از طریق شورایاران محله از این مکان برای اجرای برنامه‌های مذهبی و فرهنگی استفاده کنند.»

  • کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی

«بدون‌ تردید در هر نقطه از شهر و محله، که فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی رونق ویژه‌ای داشته باشد، به همان اندازه پدیده آسیب‌های اجتماعی و انواع ناهنجاری‌ها کاهش پیدا می‌کند.»
شهردار ناحیه یک با بیان این مطلب می‌گوید: «متأسفانه در برخی بوستان‌ها معضلات و آسیب‌های اجتماعی وجود دارد که باید علت‌یابی شود. ‌ تردد و رفت‌وآمد افراد معتاد و ناباب باعث شده شهروندان به‌ندرت از فضا و امکانات این تفرجگاه‌ها استفاده کنند. به مرور زمان با ساماندهی این بوستان‌ها و ایجاد امکانات مناسب در آن ناهنجاری‌ها کاهش پیدا می‌کند و خانواده‌ها می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز از امکانات تفرجگاه‌های محلی استفاده کنند. به نظر می‌رسد با ساخت و راه‌اندازی گلزار شهدای گمنام در بوستان‌های منتخب ناحیه یک فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی و میزان رضایتمندی شهروندان افزایش پیدا کند. در این زمینه جا دارد از تلاش‌ها و پیگیری‌های شورایاران محله‌ها نیز قدردانی شود.»

  • معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۸

شهرک ولی‌عصر(عج)، محله‌ای با هویت مذهبی

«شهرک ولی‌عصر(عج) همچون یافت‌آباد، شادآباد و... پایگاه هیئت‌های مذهبی و اصیل تهران قدیم بوده و هست. بنابراین فعالیت‌های مذهبی و برگزاری مراسم مختلف مداحی، سخنرانی و مرثیه‌سرایی در این محله سابقه دیرینه دارد و فرهنگ و اصالت ساکنان آن را به نمایش می‌گذارد.»
«فریبا فتحی» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۸ با بیان این مطلب می‌گوید: «ساخت و راه‌اندازی یادمان شهدای گمنام دوران دفاع‌مقدس در تعدادی از بوستان‌ها نشان می‌دهد که مدیریت شهری با توجه به خواسته و نیاز مردم و همچنین شناخت و مطالعاتی که در محله‌ها دارد، برای ایجاد امکانات مورد نیاز شهروندان اقدام می‌کند.
 فضای معنوی و روحانی گلزار شهدای گمنام این قابلیت را دارد که در طول سال در اختیار اقشار مختلف و جامعه هدف از جمله ‌هیئت‌های مذهبی قرار گیرد و در آن مراسم عزاداری دهه محرم و شب‌های قدر و... برگزار شود.»

  • دبیر شورایاری محله بهداشت

ساخت گلزار شهدای گمنام؛ نیاز محلی

«خوشبختانه تعامل و ارتباط شورایاران و شهرداری منطقه ۱۸ به کاهش کمبودها و افزایش امکانات منجر می‌شود. نمونه‌اش جانمایی و ساخت گلزار و مقبره شهدای گمنام دفاع‌مقدس در بوستان‌هایی همچون گلستانه است.»
«علیرضا نوری» دبیر شورایاری محله بهداشت که تلاش فراوانی برای به ثمر نشستن این پروژه داشته، با بیان این مطلب می‌گوید: «ساخت گلزار شهدای گمنام یک نیاز و ضرورت محلی بود که در کنار تأمین نیاز شهروندان به‌ویژه هیأت‌های مذهبی و... می‌تواند به افزایش فضای امن ومناسب برای استفاده شهروندان از این تفرجگاه‌های محلی کمک کند.» وی اضافه می‌کند: «اهالی محله بهداشت جزو ساکنان کم‌برخوردار، اما قانع منطقه هستند و به همین دلیل است که از مسئولان انتظار دارند از امکانات حداقلی برخوردار شوند، مثل همین مکانی که قرار است در آینده نزدیک به گلزار شهدای گمنام تبدیل شود و بتوانند در طول هفته و مناسبت‌های سال از فضای معنوی آن فیض ببرند.»

کد خبر 606142

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha