معاون درمان ستاد کرونای استان تهران ضمن تشریح روند بیماری در استان، از شناسایی موارد تک‌گیر ویروس جهش‌یافته هندی و آفریقایی در تهران خبر داد.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر نادر توکلی (معاون درمان ستاد کرونای استان تهران) با اشاره به روند کاهشی بیماری کرونا در پایتخت گفت: شیب بیماری بسیار ملایم است و کماکان تعداد بستری‌های قابل توجه است اما خوشبختانه تعداد فوتی‌ها کمتر شده است‌. البته روند کاهشی مانند پیک‌های قبلی چشمگیر نیست. 

کاهش ۵۰ درصدی روند پیک بیماری

توکلی ادامه داد: نسبت به دهم فروردین که پیک آغاز شد و تا انتهای فروردین به اوج خود رسید می‌توان گفت روند پیک بیماری تقریبا ۵۰ درصد کاهش داشته است و تعداد بستری‌ها از حدود ۱۷۰۰ نفر به ۷۰۰ نفر رسیده است و به همین ترتیب مراجعات سرپایی هم اکنون حدود ۴۵۰۰ نفر در روز است. 

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران گفت: تعداد کل بیماران از حدود ۱۰ هزار نفر به حدود ۴۵۰۰ نفر رسیده و فوتی‌های روزانه حدود ۳۰ تا ۳۵ نفر شده است.

او افزود: هفته‌ای ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش بار بیماری داشتیم و در ۳ یا ۴ هفته اخیر ۵۰ درصد کاهش بار بیماری داشتیم. البته کماکان مراجعات به مراکز درمانی ادامه دارد.

توکلی گفت: از طرفی در مواردی تعداد ترخیصی‌ها از تعداد بستری‌ها افزایش می‌یابد زیرا هم مراقبت‌ها افزایش یافته است و هم بیماری از نظر مرگ و میر و شدت، سیر آرام‌تری دارد. خوشبختانه میزان مرگ و میر افراد بالای ۷۰ سال هم کاهش یافته است که شاید به نوعی این موضوع را بتوان با گسترش پوشش واکسیناسیون مرتبط دانست.

علت روند کاهشی گذر از پیک چهارم

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران، علت روند کاهشی گذر از پیک چهارم را حجم بالای ویروس عنوان کرد و توضیح داد: ما حجم زیادی از بیماران را در کلینیک‌های سرپایی مدیریت می‌کردیم تا با کمبودی مواجه نشویم، اما به نظر می‌رسد این رفتارِ یک ویروس جهش‌یافته است. البته این امکان از نظر اقتصادی وجود ندارد که تک‌تک بیماران را از نظر اینکه به چه نوع جهشی از ویروس مبتلا شدند، بررسی کنیم. هرچند از نظر اپیدمیولوژیک‌ هم این موضوع توجیه ندارد ولی طبیعتا رفتار جدید ویروس با سال گذشته و ویروس ووهان متفاوت است‌. 

توکلی اظهار کرد: موارد تک‌گیری از ویروس هندی و آفریقایی هم در استان گزارش شده است اما اینگونه نیست که بخواهیم همه مبتلایان را مرتبط با این جهش‌ها بدانیم.

وی همچنین درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی آن تاکید کرد: قطعا ستاد ملی مقابله با کرونا پروتکل‌هایی را ابلاغ می‌کند و بر این اساس و با رعایت آن‌ها، چالش ما به شدت کاهش می‌یابد.

به گفته وی، با سرعت بخشیدن به مقوله واکسیناسیون، پیش‌بینی‌ها از روند بیماری به ویژه مرگ و میر ناشی از آن طی روزهای آتی کاهشی خواهد شد.

احتمال بروز پیک پنجم کرونا

توکلی درباره احتمال بروز پیک پنجم کرونا نیز گفت: نمی‌توان صد درصد اعلام کرد پیک پنجم رخ می‌رهد یا خیر. طبیعتا اگر پروتکل‌ها به درستی انجام نشود، فراز و نشیب‌هایی خواهیم داشت.

او گفت: محاسبه‌ای برای بررسی شدت عفونت ویروس داریم که بر اساس ضریبی به نام R بیان می‌شود. وقتی R کمتر از عدد یک باشد، یعنی بیماری رو به کاهش است. در حال حاضر عدد R که در یک ماه اخیر کمتر از یک بوده است، روند ثابتی را نشان می‌دهد و گویای این است که بیماری در اوج نیست.

روند واکسیناسیون کرونا در تهران

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران درباره روند واکسیناسیون کرونا در استان نیز اظهار کرد: هر فردی که دوز اول واکسن را دریافت کرده، در فاصله زمانی مشخص برای دریافت دوز دوم هم فراخوان می‌شود. طبیعتا فردی که دوز اول را دریافت کرده، دوز دوم هم برایش کنار گذاشته شده است. 

توکلی گفت: فراموش نکنیم اینگونه هم نیست که الزاما دوز دوم پوشش کامل داشته باشد، در خیلی مواقع با همان دوز اول هم ایمنی نسبی حاصل می‌شود و حتی توصیه می‌شود تزریق دوز دوم را به تاخیر بیشتری هم بیندازید تا بتوانید در مدت طولانی‌تری اثر واکسن را تجربه کنید ولی در هر حال چالش عمده در تزریق دوز اول است. 

او افزود: از طرفی تزریق دوز اول در کسانی که سابقه ابتلا داشتند، همانند دریافت دوز دوم است. فعلا گزارشی از کمبود نداشتیم ولی بر اساس اعلام سخنگوی ستاد ملی کرونا مجوز مصرف اضطراری واکسن کووایران برکت هم در حال صدور است و با ورود این واکسن چالش‌های ما هم کاهش می‌یابد.

معاون درمان ستاد کرونا استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا درصورت بروز مشکل در تامین دوز دوم واکسن‌های وارداتی، امکان تزریق واکسن‌های ایرانی به جای دوز دوم وجود دارد یا خیر، گفت: در دنیا ثابت شده است به جز واکسن‌های هوشمند که واردات آن به کشور ما صورت نگرفت، در سایر واکسن‌های کرونا که در کشور مصرف می‌شود و از ویروس کشته‌شده استفاده شده است، می‌توان برای دوز دوم از واکسن‌های دیگر هم استفاده کرد. گرچه هنوز ما وارد این فضا نشدیم و در تهران با معضل نبود دوز دوم واکسن روبه‌رو نشدیم.

میران رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران

توکلی در ‌پایان درباره میران رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران گفت: بر اساس آخرین گزارش‌ها در هفته گذشته میزان رعایت پروتکل‌ها ۷۸ درصد بوده است. وقتی رعایت پروتکل‌ها به بالای ۸۰ درصد برسد خیال ما راحت‌تر است؛ هرچند میزان رعایت هم در صنوف مختلف، متفاوت است و عدد اعلامی میانگینی از مجموع صنوف و شرایط است.
 

کد خبر 606082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha