مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت : در این طرح بیش از 5 میلیون راس دام سبک دراستان بصورت رایگان علیه طاعون واکسینه می شوند.

واکسیناسیون دام

به گزارش همشهری آنلاین ، آذربایجان شرقی یکی از بیشترین جمعیت های دامی کشور را دارد و حدود 10 میلیون دام کوچک و بزرگ دراستان وجود دارد. دام سبک به علت تغذیه در فضای آزاد و ارتباط با حیوانات وحشی مستعد ابتلا به طاعون است. در ساله‌ای اخیر همه گیری طاعون در جمعیت دامی استان خسارت‌های سنگینی به اقتصاد روستایی وارد کرد ولی برخی دامداران با وجود قیمت پائین واکسن مایل به واکسیناسیون دام های خود نشدند که همین موضوع تلفات قابل توجهی در برخی شهرها از جمله اهر به دامداری وارد کرد. بر همین اساس امسال اداره کل دامپزشکی استان، آغاز به واکسیناسیون گسترده دام سبک کرده است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در همین زمینه گفت: باتوجه به اینکه این بیماری تلفات تا ۷۰ درصد را می‌تواند به همراه داشته باشد  بر همین اساس این اداره کل با همکاری دامپزشکان واکسیناسیون رایگان را در استان آغاز کرده است.

امیر حسین بهداد، افزود: مایه کوبی نشخوارکنندگان کوچک علیه طاعون با هدف پیشگیری از خسارت این بیماری در تمامی دامداری ها و واحدهای دامی استان انجام می شود.

وی با رد شایعه کمبود واکسن در استان،اضافه کرد : واکسن مورد نیاز برای مایه کوبی در استان تامین شده  و این طرح بصورت کاملا رایگان انجام می شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به رایگان بودن و نداشتن عوارض جانبی برای دام‌های واکسینه شده، همکاری دامداران موجب کنترل و کاهش تلفات این بیماری خواهد بود .

وی یادآور شد: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان و بینی، تنگی تنفس، اسهال مقاوم به درمان و سرفه آغاز می شود و از بیماری‌های ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است که در صورت اپیدمی می‌تواند خسارات و تلفات شدیدی به دامداری ها وارد کند .

کد خبر 605924

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha