ایجاد اشتغال، انتصاب مدیران دلسوز بومی، توجه به ظرفیت‌های طبیعی و جذب سرمایه‌گذار از جمله دیگر مطالبات مردم و کارشناسان استان از دولت سیزدهم است

لرستان

همشهری آنلاین- فاطمه کاظمی:

نبود صنایع مادر در لرستان و تعطیلی صنایع خرد، باعث شده آمار بیکاری در این استان بالا و رونق صنعتی در آن پایین باشد. اما برای راه‌اندازی صنایع مادر نباید به منابع دولتی متکی بود بلکه با تسهیل روند سرمایه‌گذاری و ایجاد مشوق‌ها باید سرمایه‌گذار را ترغیب به حضور در این عرصه کرد. در چنین شرایطی می‌توان به حل مشکل بیکاری و رونق اقتصادی در لرستان امیدوار بود.

نبود صنایع مادر

مریم دریکوند، شهروند لرستانی معتقد است: برخلاف استان‌های برخوردار در لرستان صنایع مادر وجود ندارد. می‌توان با راه‌اندازی صنایع مادر، صنایع خرد را هم رونق داد و از آمار بیکاری و فقری که گریبان لرستان را گرفته کاست. این بی‌توجهی و تبعیض در ایجاد زیرساخت‌ها سبب شده که لرستان به‌رغم برخورداری از منابع عظیم خدادادی، در شمار استان‌های محروم کشور باشد.

مدیران گذری

دیگر شهروند لرستانی اظهار می‌کند: لرستان جولانگاه مدیرانی است که مبنای عزل و نصب آن‌ها بازی‌های سیاسی است. این مدیران لرستان را سکوی پرتاب خود می‌دانند و اراده‌ای برای حل مشکلات ندارند. البته معمولاً تخصصی هم برای پیشبرد صحیح امور و مدیریت بهینه در آن‌ها دیده نمی‌شود چون انتخاب آنها بر اساس شایسته‌سالاری نبوده است. معصومه دالوند می‌گوید: لرستان به مدیران بومی و توانمند نیاز دارد تا برای آن دلسوزی کنند و صرفا به دنبال منافع شخصی خود نباشند.

کارخانه‌های تعطیل

یکی دیگر از شهروندان نیز می‌گوید: متاسفانه امروز وضعیت لرستان به گونه‌ای است که ضمن قرارگیری در رتبه نخست فلاکت، همان کارخانه‌های معدود آن هم تعطیل شده و کارگران آن‌ها بیکار شده‌اند. از مهمترین صنایع راکد استان می‌توان به کارخانه‌های «پارسیلون خرم‌آباد»، «فارسیت دورود»، «صدر فولاد لرستان»، «سامان کاشی بروجرد»، «سیمان خرم‌آباد» و «چرم و پوست» اشاره کرد. فاطمه مرادی توضیح می‌دهد: با حمایت از این واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک، کارگران بیکارشده از کار به اشتغال بازمی‌گردند و صدها شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

اهمیت صنایع مادر

رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان معتقد است استان‌های با رشد اقتصادی مناسب، عمدتا روی صنایع مادر سرمایه‌گذاری کرده‌اند و توضیح می‌دهد: برای مثال قبل از انقلاب در استان مرکزی هفت صنعت مادر راه‌اندازی و زنجیره تولید باعث شد صنایع خرد و کارگاه‌های تولیدی مختلف در کنار این صنایع مادر شکل بگیرند و صنعت آن استان رونق یافت. در استان‌های دیگر نیز مهم‌ترین عامل رشد وجود صنایع مادر است. اما لرستان با مشکل زنجیره تولید مواجه است و نتوانسته از تنوع صنعتی که در خود دارد، استفاده کند.

ایجاد تنوع صنعتی

محمدرضا صفی‌خانی می‌افزاید: علاوه بر صنعت مادر و زنجیره تولید که کارشناسان آن را به عنوان راه‌حل مشکلات اقتصادی استان مطرح می‌کنند، تنوع صنعتی نیز می‌تواند اشتغال مولد ایجاد کند. برای مثال پتروشیمی لرستان ظرفیت بزرگی است که می‌تواند اشتغال جدید و ارزش افزوده ایجاد کند. یا در صنعت دارویی که برای لرستان بسیار مهم است، می‌توان با توسعه صنعتی دغدغه اشتغال در لرستان را تا حدودی حل کرد.

توجه به ظرفیت‌های معدنی

وی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی لرستان ادامه می‌دهد: در الیگودرز معدنی وجود دارد که به تولید کاغذ از سنگ می‌پردازد. این گونه صنایع معدنی را باید توسعه داد. یا کربنات کلسیم در زمینه تالک به ویژه تالک دارویی، استحصال منیزیم از دولومیت، پنل‌های خورشیدی در بروجرد و مانند این نیز می‌توانند زنجیره تولید ایجاد کنند.

انجام مطالعات کاربردی

رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با تاکید بر تلاش دولت آینده برای مطالعات کاربردی در زمینه ظرفیت‌های استان و صنایع مادر، می‌گوید: پتروشیمی شهرستان پلدختر می‌تواند از چند صد کیلومتر لوله نفت خام که از لرستان عبور می‌کند بهره برده و فراورده نفتی تولید کند که ارزش افزوده بیشتری هم دارد.

جذب سرمایه‌گذار

صفی‌خانی معتقد است برای تأمین اعتبار این اقدامات نباید به منابع بانکی اکتفا کرد و بهتر است با ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری از ظرفیت هلدینگ‌های بزرگ بهره برد. بنابراین شناسایی سرمایه‌گذاران بزرگ در این زمینه می‌تواند جزو برنامه‌های دولت آینده باشد. وقتی زمین با امکانات کافی در اختیار سرمایه‌گذار قرار بگیرد، قطعا نگاه او به لرستان تغییر خواهد کرد. وی درباره مهم‌ترین موانع راه‌اندازی صنایع مادر در لرستان توضیح می‌دهد: باید برای بهبود شرایط کسب و کار، فرایند سرمایه‌گذاری تسهیل شود و بزرگترین مانع در این زمینه، سنگ‌اندازی در برابر سرمایه‌گذار است. دولت آینده باید فرایندهایی تعریف کند تا سیستم موجود اصلاح شود.

توجه به صنایع قابل رقابت

رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان درباره واحدهای تعطیل شده و صنایع راکد استان نیز اظهار می‌کند: در تمام دنیا صنایعی که نتوانند جایگاه خود را در بازار تثبیت کنند و محصولات قابل رقابت نداشته نباشد، محکوم به تعطیلی هستند اما صنعتی که با علم روز پیش برود، سرپا می‌ماند. حال ممکن است برخی صنایع فعال در آستانه ورشکستگی باشند که باید مورد حمایت فنی قرار بگیرند و محصولات آن‌ها چه به لحاظ قیمت و چه کیفیت قابل رقابت باشد. زیرا بازار، رقابتی است، نه انحصاری.

کد خبر 605913

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha