متخصصان دانشگاه علوم پزشکی بابل توانستند برای نخستین بار در مازندران عمل جراحی پیشرفته ترمیم هم‌زمان آنوریسم شریان آئورت شکمی و شریان لگنی به روش اندوواسکولار را انجام دهند تا بیماران نیازمند به این عمل جراحی نیازی به مراجعه به مراکز درمانی خارج از استان نداشته باشند.

عمل جراحی

به گزارش همشهری آنلاین، دانشگاه علوم پزشکی بابل که بهمن ۱۳۹۸ برای نخستین بار در مازندران عمل جراحی آنوریسم آئورت شکمی را انجام داده بود اخیرا امکان انجام عمل جراحی پیشرفته ترمیم همزمان آنوریسم شریان آئورت شکمی و شریان لگنی را نیز در مازندران فراهم کرد.

این عمل جراحی پیشرفته توسط اعضای تیم اندوواسکولار بخش جراحی عروق بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل با همکاری دکتر مجید معینی فوق تخصص جراحی عروق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر ایرج جعفری‌پور فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی دانشگاه علوم پزشکی بابل با موفقیت و بهبود کامل بیمار انجام شد.

دکتر پویا طیبی فوق تخصص جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان این که این عمل جراحی مهم در بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل انجام شد، اظهار کرد: گشادشدگی سرخ رگ اصلی شکم که در اصطلاح تخصصی آنوریسم آئورت شکمی نام دارد در افراد مسن می‌تواند منجر به پارگی ناگهانی و مرگ بیمار به علت خونریزی شدید داخل شکمی شود.

وی افزود: در برخی موارد هم به صورت همزمان علاوه بر آنوریسم آئورت، آنوریسم شریان‌های ایلیاک (گشادشدگی همزمان سرخ رگ لگنی) رخ می‌دهد که در این حالت احتمال پارگی و خونریزی ناشی از این گشادشدگی‌ها بسیار بالاتر خواهد بود و به علت وسعت درگیری عروقی انجام عمل‌های جراحی باز بسیار سخت‌تر و همراه با عوارض شدیدتر و مدت بستری بیشتر خواهد بود.

فوق تخصص جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: انجام ترمیم داخل عروقی این آنوریسم‌ها بدون باز کردن جدار شکم یکی از پیشرفته‌ترین عمل‌های جراحی عروق در دنیاست که می‌تواند ضمن کاهش زمان عمل جراحی به یک سوم زمان عمل‌های باز، باعث کاهش درد و ناتوانی بیمار پس از جراحی و کاهش مدت بستری در بیمارستان از حدود یک هفته به حدود سه روز شود.

نخستین عمل هم‌زمان آنوریسم آئورت شکمی و شریان لگنی در مازندران

دکتر طیبی خاطرنشان کرد: در کشور ما از چند سال پیش مواردی از اینگونه عمل‌های عروقی در تعداد محدودی از مراکز مجهز انجام شد و خوشبختانه اکنون پس از انجام چندین مورد موفق از ترمیم اندوواسکولار آنوریسم‌های آئورت داخل شکمی در بیمارستان آیت‌الله روحانی، برای نخستین بار ترمیم همزمان دو آنوریسم جداگانه شکمی و لگنی به روش اندوواسکولار با موفقیت انجام شد.

وی افزود: با توجه به انجام موفق اینگونه اعمال عروقی پیشرفته در شهرستان بابل امکان پذیرش بیماران هم استانی در این مرکز و جلوگیری از مراجعه بیماران به مراکز خارج استانی  فراهم شده است.

کد خبر 605910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha