رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور گفت: ٧٠ درصد جمعیت کشور زیر ٧٠٠ مترمکعب آب تجدیدپذیر خواهند داشت و این یعنی اینکه کشور به مرحله ورشکستگی آب رسیده است.

عیسی كلانتری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در نشست خبری امروز در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کم‌آبی در کشور گفت: سال ١٣۶٧ حدود ١٣٢ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر داشتیم. یعنی ۲۳۰۰ متر مکعب برای هر نفر، اما اکنون این سرانه به زیر هزار متر مکعب رسیده است.

کلانتری گفت: نمی‌دانیم با آب محدودی که داریم، چه اقدامی انجام دهیم. عده‌ای می‌گویند باید این آب صرف کشاورزی شود. در حالی که هنوز اولویت استفاده از آب موجود در کشور را نمی‌دانیم و باور نداریم که آب تجدیدپذیر سال به سال کمتر می‌شود.

وی بیان کرد: ٣٠ سال بین ١٣٠ میلیارد متر مکعب در سال آب داشتیم که آن را به ٩٠ میلیارد مترمکعب رساندیم و به نظر می‌رسد امسال به ٨٠ میلیارد متر مکعب برسد.

کلانتری ادامه داد: امسال سرانه آب تجدیدپذیر برای هر نفر هزار متر مکعب خواهد بود که این یعنی بحران آب. در واقع ٧٠ درصد جمعیت کشور زیر ٧٠٠ متر مکعب آب تجدیدپذیر خواهند داشت و این یعنی اینکه کشور به مرحله ورشکستگی آب رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه کم‌آبی، یکی از معضلات اصلی کشور است، گفت: اگر سرمایه کم داشته باشیم، می‌توانیم به زندگی ادامه دهیم، اما اگر سرمایه آب کم داشته باشیم، زندگی بسیار دشوار می‌شود. سرمایه‌های آب و خاک دارد به غارت می‌رود. محیط‌ زیست برای زنده ماندن به آب نیاز دارد. دو شکارچی غیرمجاز یا دو قاچاقچی چوب تهدید سنگینی به حساب نمی‌آیند اما محیط‌ زیست با کمبود آب تهدید می‌شود.  

معاون رئیس‌جمهوری افزود: وقتی آب نباشد گیاه نیست. گیاه نباشد، حیوان گیاهخوار هم نیست که به دنبال آن حیات حیوانات گوشتخوار هم تهدید می‌شود. تمام بخش‌های محیط‌ زیست مانند زنجیر به هم متصلند.  

کلانتری به حقابه تالاب‌ها اشاره کرد و گفت: حقابه ٣۵ تالاب را مشخص کرده‌ایم که وزارت نیرو بر اساس قانون باید آنها را تامین کند. حقابه ٣۴ تالاب دیگر نیز در دست اقدام است. دیگر نباید این‌طور باشد که اگر سیلابی آمد یک تالاب آبدار شود. برخی تالاب‌ها اکنون امکان آبرسانی ندارند. مثل گاوخونی چون زاینده‌رود آب ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: توسعه ناپایدار و نداشتن برنامه آمایش سرزمین موجب شد وضعیت کنونی برای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی به وجود آید. هفته گذشته، ۴٣ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، برنامه آمایش سرزمین در دولت تصویب شد. 

کلانتری تاکید کرد: عده‌ای که سیاست‌های کلان را در کشور تدوین می‌کنند، فکر می‌کنند در کشور محدودیت منابع آبی وجود ندارد و برنامه‌ریزی‌ها را بر همین اساس انجام می‌دهند. وقتی می گویند باید ٩۵ درصد در تولید به خودکفایی برسیم، یعنی اینکه باید دو برابر ظرفیت موجود منابع آبی مصرف کنیم. در این شرایط اگر نجنگیم، دیگر محیط زیستی باقی نخواهد ماند.

وی افزود: در بیشتر نقاط کشور بارندگی زیر ٨٠ میلیمتر در سال است. فقط در شمال و غرب کشور حدود ٢٠٠ میلیمتر است. با این شرایط، معضل اصلی کشور و محیط‌ زیست ادامه خواهد داشت.

کلانتری ادامه داد: آب مهم‌ترین دغدغه کشور است. به آب کشور ظلم کرده‌ایم. آب را در کشور از حالت تجدیدپذیر به حالت تجدیدناپذیر تبدیل کرده‌ایم. چنانچه وزارت نیرو به ندادن حقابه زیست‌محیطی ادامه دهد دست به دامان قوه قضائیه خواهیم شد.

کلانتری گفت: وقتی مراجع بین المللی اعلام می‌کنند که کشورها می‌توانند فقط از ۴۰ درصد آب تجدیدپذیر خود استفاده کنند اما ما در کشور خودمان بالای ۱۰۰ درصد از منابع آبی  تجدیدپذیر خود استفاده می کنیم، چه انتظاری داریم که آب‌ پایدار شود؟ در راستای کاهش آب فقط منابع آبی خود را از دست نمی‌دهیم. بلکه شور شدن آب و فرسایش خاک را هم خواهیم داشت.

معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: سالانه 2 میلیارد تن فرسایش خاک در کشور داریم که ۶۰ درصد آن قابل پیشگیری است. هر هکتار حدود 4 هزار تن خاک دارد که با این حساب سالانه به علت فرسایش حدود ٣٠٠ هزار تن خاک را از دست می دهیم. این میزان حجمی است که می توان جلوی آن را گرفت که این نشانه کم‌توجهی به مسائل زیربنایی محیط زیست است.  

کد خبر 605883

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha