رئیس سازمان سینمایی در متنی برای درگذشت علی مرادخانی، معاون سابق هنری وزیر ارشاد تأکید کرده است وی پلی میان هنرمندان و مسئولان برای رفع دغدغه‌ها بود.

مرادخانی

به گزارش همشهری آنلاین، در پی درگذشت علی مراد خانی  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی ضمن تسلیت درگذشت علی مرادخانی معاون سابق امور هنری این وزارتخانه، از وی به عنوان مدیری توانمند، کارآمد و مورد وثوق و احترام اصحاب فرهنگ و هنر یاد کرد.  در متن پیام سیدعباس صالحی آمده است: خبر درگذشت مدیر توانا و انسان والا، همکار عزیز، معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرحوم علی مرادخانی موجب تاسف و تاثر عمیق گردید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام می افزاید: دوران طولانی و مستمر مدیریت در عرصه های فرهنگی و هنری، در کنار اقدامات تاسیسی، نظام بخش و خلاقانه در این حوزه، او را به مدیری توانمند، کاربلد، کارآمد و مورد وثوق و احترام اصحاب فرهنگ و هنر بدل کرده بود.

صالحی در این پیام این ضایعه اندوهناک را به خانواده آن مرحوم، جامعه فرهنگ و هنر و همکاران و علاقه مندان ایشان صمیمانه تسلیت گفت و از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید، علو درجات و آمرزش الهی و برای بازماندگان مکرم صبر و اجر مسالت کرد.

در همین رابطه حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی در دلنوشته ای این مدیر فرهنگی را پلی میان هنرمندان و مسئولان برای رفع دغدغه‌ها، برداشتن موانع و شناسایی و شکوفایی خلاقیت‌ها دانست. در این متن که در صفحه مجازی رییس سازمان سینمایی منتشر شده است آمده است:

«در این سال‌ها سابقه آشنایی و همکاری با مدیران فرهنگی بسیاری داشته‌ام، اما به صراحت می‌گویم مدیرانی که از فهم فرهنگی بالا برخوردار بوده و در کنار مدیریت، زیست فرهنگی داشته‌اند، اندک شمارند و علی مرادخانی یکی از معدود مدیرانی بود که دستی در مسئولیت داشت و دست دیگرش در دستان گرم و پرمهر اهالی هنر بود.

مدیران، اصولاً و به ویژه در عرصه فرهنگ، ۲ گونه‌اند. یا عبوس و با اتکا به ضوابط خشک و حتی در میلی افزون آفرین، به دنبال سخت‌تر کردن شرایط اند و یا با نگاهی مثبت و غیرمحصور در ذهنیات غالب و با رویکردی اقتضایی به دنبال روزنه آفرینی و حل مشکل صاحبان حرفه و خالقان و کار آفرینان‌اند. حتی اگر نتوانند راهی برای حل مشکل بیابند به عکس گروه اول، عقده ندارند و شادمان از سنگ‌اندازی نیستند بلکه با رویی گشاده تلاش می‌کنند لااقل مرهم باشند. مرادخانی عزیز، آشکارا از سنخ دوم بود.

حضور مستمر و مسئولانه‌اش در عرصه مدیریت فرهنگی و تجربه اندوزی در این مسیر، در کنار اخلاق نیکو و مبادی آداب و روابط انسانی کم‌نظیر و صمیمانه با فرهیختگان فرهنگ و ادب و هنر، از او انسانی شایسته و امین و مورد اعتماد هنرمندان ساخته بود. او مانع فرهنگ و هنر نبود، بلکه پلی بود میان هنرمندان و مسئولان برای رفع دغدغه‌ها، برداشتن موانع و شناسایی و شکوفایی خلاقیت‌های هنری هنرجویان و هنرمندان این سرزمین.

رفتنش زود بود، خیلی زود و باور رفتنش به همان میزان دشوار است. گویی علی عزیز بیش از این نامرادی‌های چرخ کجمدار را تاب نیاورد. او دلداده اهل بیت و عاشق سالار شهیدان بود و برای آرامش روح او و تسلای خاطر رنجور ما کدام کلام، آرامش‌بخش‌تر از سخنان امام حسین (ع) در روز عاشوراست: الهی رضاً بقضائک و تسلیماً لامرک، لا معبود سواک یا غیاث المستغیثین

این ضایعه جبران ناپذیر را به خانواده آن مرحوم و وابستگان، دوستان و دوستداران او، مدیران فرهنگی و همکارانش و اهالی فرهنگ و هنر تسلیت می‌گویم و از خدای رئوف، برای آن عزیز سفرکرده، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و بردباری خواستارم.»

 معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پیام تسلیتی برای درگذشت مرادخانی منتشر کرد:در پیام سید مجتبی حسینی آمده است: «چلچراغ هنر انقلاب، سوگوار سزاوارمردی شد که جانی جدا از جان‌ هنر نداشت. همه‌ی عمر به مدارا و مردم‌داری زیست و در خلعت خدمت به هنر، یگانه بود و هیچ همتا نداشت. علی مرادخانی به خداوندگار هنر پیوست و نام او از پس بسیار خیراندیشی‌ها و همراهی‌ها و هموارسازی‌ها به نیایش شنیده خواهد شد که کارنامه‌ی هنر انقلاب سرشار از مراقبت‌ها و مجاهدت‌های آن بزرگ‌مرد فقید است. به درد و اندوه و حسرت، جامعه‌ی سوگوار هنر بدرقه‌اش خواهند کرد که: مرگ چنین خواجه نه کاری‌ست خرد»

همچنین مدیر کل هنرهای نمایشی نیز در پیامی درگذشت علی مرادخانی را تسلیت گفت. متن پیام قادر آشنا به شرح زیر است: «درگذشت غم‌انگیز زنده یاد علی مرادخانی که سال ها خادم عرصه فرهنگ و هنرایران اسلامی بودند، اندوه فراوانی برای بنده و همه همکاران ایشان در معاونت امور هنری و اداره‌کل هنرهای نمایشی ایجاد کرد. بدون تردید سال ها زحمات ایشان در مجموعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه در کسوت مدیریت حوزه موسیقی و چه در مقام معاون وزیر را نمی‌توان در گذر زمان به فراموشی سپرد. اجر این زحمات در کنار لبخند آرام‌بخش و همیشگی ایشان به مخاطبانشان نزد خالق بی‌همتا محفوظ خواهد ماند و بر سفره پربرکت صالحان و ائمه اطهار میهمان باشند.
این مصیبت را به خانواده محترم ایشان و جامعه هنرمندان کشور عزیزمان تسلیت می‌گویم و از پرودگار رحمان و رحیم برای بازماندگان صبر جزیل خواهانم.»

مرادخانی، ۶۳ ساله و متولد شهر قم که سال ها تجربه مدیریت فرهنگی و هنری کشور را در کارنامه خود داشت، حدود یک ماه پیش به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شد و از سه هفته پیش بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری بود. او صبح امروز در پی تشدید بیماری و وخامت وضعیت جسمی اش، چشم از جهان فرو بست.

زنده یاد علی مرادخانی که معاونت سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عهده دار بود، فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی از دانشگاه تهران بود. وی پس از اتمام تحصیلات خود در سمت‌های مختلف مدیریتی نیز حضور داشت که از آن جمله می‌توان به مدیریت تولید فیلم و عکس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۶۳ تا ۱۳۶۵)، مدیریت همکاری‌های سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷)، مدیریت مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶)، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۷۳ تا ۱۳۸۷) و مدیریت موزه موسیقی (۱۳۸۷ تاکنون) اشاره کرد.

تاسیس خانه موسیقی ایران با همکاری هنرمندان موسیقی، مدیر تولید مجموعه زبان فارسی برای غیر فارسی زبانان (امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) ، نیز برخی دیگر از فعالیت‌های زنده یاد مرادخانی را تشکیل می‌دهند.

کد خبر 605874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha