چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

مینا مولایی: اگر شما هم جزو جماعت چپ دست باشید حتما از مشکلات خاص آنها باخبرید! بله همین مشکلات به ظاهر کوچک دلیل ثبت 13 آگوست به نام روز چپ دست‌ها در تقویم جهانی است.

انگار دنیا برای راست دست‌ها ساخته شده است! برای جماعتی که در اکثریت هستند! این وسط جماعت اقلیت چپ دست می‌مانند و یک سئوال برای تمام عمر: چطور خودشان را با زندگی در این دنیا هماهنگ کنند؟!

این اصلی‌ترین دلیل تولد این روز است: روزی که شاید در ابتدا با شنیدن نامش لبخند بزنید! اما اگر شما هم جزو جماعت چپ دست باشید حتما از مشکلات خاص آنها باخبرید! بله همین مشکلات به ظاهر کوچک دلیل ثبت 13 آگوست به نام روز چپ دست‌ها در تقویم جهانی است!و این یعنی، بالاخره در دنیای راست دست‌ها، چپ دست‌ها هم دست به کار شدند و از سال 1976 میلادی سازمان جهانی چپ دستی را تاسیس کردند؛ جالب اینکه برای حفظ انجمن خود باشگاه‌ها و فروشگاه‌ها و حتی سایت‌های خاص را در اینترنت راه‌اندازی کرده‌اند.

ما هم امروز به احترام تمام دوستان چپ دستی که می‌شناسیم، سوژه گزارش امروز را اختصاص دادیم به همین موضوع؛ سطر‌های بعدی را به دقت بخوانید! زندگی در دنیای چپ دست‌ها هم خالی از لطف نیست!

نشانه‌های چپ دستی

چپ دستی نشانه‌های خاصی دارد. بعضی‌ها تنها نوشتن با دست چپ را نشانه چپ دستی می‌‌دانند، اما معمولا بلند کردن دست در کلاس، پرتاب کردن توپ، شانه زدن، چکش زدن، آب دادن پای گیاهان، غذا خوردن و مسواک زدن نیز هر یک می‌تواند علامت این باشد که فرد به یکی از دو گروه راست دست یا چپ دست تعلق دارد. معمولا چپ دست‌ها دندان‌های سمت راستشان، با خطر پوسیدگی کمتری روبه‌روست، چرا که آنها عادت کرده‌اند سمت راست دهانشان را بهتر مسواک بزنند. اتفاقی که برای راست دست‌ها به شکلی عکس می‌افتد.

اما زنان چپ دست 70 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان‌ها و 20 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های دستگاه گردش خون قرار دارند. یک تحقیق دیگر، و این بار روی کودکان 15-5 سال، نشان می‌دهد که بین چپ دستی و شب ادراری یک رابطه مستقیم وجود دارد. یک تحقیق نصفه نیمه دیگر هم می‌گوید که عمر چپ دست‌ها کمتر از راست دست‌هاست، چون اکثرا به قلب‌شان که در سمت چپ بدن قرار دارد فشار بیشتری وارد می‌شود. آنها موقع خوابیدن ترجیح می‌دهند به پهلوی چپ بخوابند و خیلی‌ها معتقدند که خوابیدن مدام به پهلوی چپ به سلامت عمومی بدن ضربه می‌زند. با این حال آنها که چپ دست‌اند در قسمت‌های خاصی از مغز نسبت به راست دست‌ها پیشرفته‌ترند.

گفته می‌شود چپ دست‌ها خلبانان بهتری هستند یا حتی در رانندگی هم روی آنها بهتر می‌شود حساب کرد.دکتر ماشاالله کیانرسی متخصص اعصاب نیز در این‌باره می‌گوید: چپ دستی زمینه ارثی دارد و تا حد زیادی ناشی از فعالیت بیشتر سمت راست مغز است و در یک بررسی، مشاهده شد که حدود  ۵تا  ۸درصد از جنین‌ها در رحم مادر، طرف چپشان را بیشتر حرکت می‌دادند.

در خانواده‌هایی که‌حتی یک والد (به‌خصوص مادر) چپ‌دست است، احتمال بروز چپ دستی بیشتر است.وی می‌افزاید: محققان مغز را به دو نیم کره تقسیم کردند، که این دو از چندین نقطه به هم اتصال و وابستگی پیچیده‌ای دارند و اطلاعات در حال عبور از این نواحی هستند.

نیم‌کره راست مغز مرکز پردازش چیزهای بصری و دیداری، فضایی، حس و ادراک مستقیم، موزیک، هنر، قوه نبوغ است، در حالی که‌ نیم کره سمت چپ مرکز پردازش و کنترل زبان، استدلال و برهان و کلام و سخنگویی است، هریک از این ‌دو نیم کره قسمت مخالف بدن را کنترل می‌کنند، یعنی نیم کره راست دست چپ و نیم کره چپ دست راست را کنترل می‌کند، که این مسئله باعث تقویت قسمت‌های کنترل شده از هر دو نیم کره می‌شود.

اما چنانکه پیشتر هم گفته شد، نیم‌کره راست و چپ در افراد چپ دست بسیار بهتر و سریع‌تر از راست دست‌ها کار می‌کند. معنای این ادعا این است که چپ دست‌ها در فعالیت‌هایی چون ورزش و بازی‌ها بسیار سریع‌ترند و واکنش‌های سریع آنها باعث بهتر بودن می‌شود، زیرا می‌توانند به راحتی از هر نیم‌کره مغز خود استفاده کنند تا در فعالیت‌ها شرکت کنند و در ضمن هر زمان که یک سمت مغز آنها از دریافت اطلاعات خسته شد و توانایی آن پایین آمد، نیم‌کره دیگر به سرعت به کمک می‌آید و جای آن را می‌گیرد.

بر همین اساس پیران چپ دست در زمان پیری حال بهتری دارند و از حافظه و عکس‌العمل‌های بهتری برخوردارند.

چپ دستی از گذشته تا امروز

در دوران گذشته  چپ دستی را عیب و علت می‌دانستند! این فصل مشترک تمام فرهنگ‌هاست: اسکیموها فکر می‌کردند که چپ دست‌ها جادوگرند، در زبان لاتینی چپ راsinister  می‌گویند که به معنی شوم و نحس و بدیمن است. در زبان فرانسوی برای دو واژه چپ و ناشی یک کلمه  gauche به‌کار می‌رود و در زبان آلمانی کلمه  linkisch به معنی چپ‌دست و آدم ناجور است.

در ژاپن تا همین قرن نوزدهم قانونی بود که بر اساس آن اگر یک مرد ژاپنی به این نتیجه می‌رسید که زن چپ دستش در روند زندگی او اختلال ایجاد می‌کند، حق داشت او را طلاق دهد. در بودیسم و هندوئیسم وقتی پای مناسک مذهبی به میان می‌‌آید، فرد نمی‌تواند از دست چپ خود استفاده کند و در مقابل مقدسات باید الزاماً دست راستش را بالا ببرد. معالجه چپ دستان همیشه در همه جای جهان مطرح بوده و کماکان هست.

 در گذشته زولویی‌های آفریقا سوراخی در زمین می‌کندند و آن را از آب جوش پر می‌کردند و کودک چپ دست مجبور بود تا دست چپش را در آب جوش فرد ببرد و پس از آن با همان دست روی سوراخ را بپوشاند. این کار باعث زخم شدن دست کودک می‌شد و طبیعی بود که او تا مدتی نمی‌توانست از دست خود استفاده کند.

 آنها می‌پنداشتند که کودک چپ دست به دام اوباشی خواهد افتاد.جرج ششم پادشاه چپ دست انگلیس در دوران ولیعهدی با مصیبت بزرگی روبه‌رو بود. پدرش، جرج پنجم، طناب بزرگی به دست چپ او می‌بست و به محض این‌که پسرک بیچاره می‌خواست از دست چپ خود استفاده کند، پدر خبردار می‌شد و به سرش فریاد می‌کشید. شبیه چنین روشی را پدر نلسون راکفلر، سوپر میلیاردر معروف نیز برای تربیت فرزندش به کار گرفت، اما هیچ کدام از این دو پدر نتوانستند عادت چپ دستی فرزندان خود را تغییر دهند.

حتی در همین فارسی خودمان هنوز بسیاری از مردم راست را درست می‌پندارند و چپ را بد و نادرست می‌دانند! جالب اینکه پای این مسئله حتی به ضرب‌المثل‌ها هم کشیده شده است و اصطلاحاتی مانند «چشم چپ بودن»، «چپ بودن خواب زنان»، «با کسی چپ افتادن» و... نمونه‌هایی از این طرز تلقی است.

چپ دست‌های مشهور

شاید قدیمی‌ترین چپ دست‌های شناخته شده اسکندر کبیر و ابن خلدون بوده‌اند؛ دو آدمی که نسبتی دیرینه با تاریخ دارند. ژولیوس سزار و ناپلئون بناپارت هم از معروف‌ترین چپ‌دست‌های جهانند. ژوزفین در یکی از نامه‌هایش به ناپلئون از او به عنوان مرد «چپ دست» زندگی یاد می‌کند.

پرنس چارلز – ولیعهد بیچاره انگلستان که ظاهراً مادرش خیال مرخص شدن از دنیا را ندارد- هم چپ دست است. اما جالب‌تر این‌که در طول 39 سال گذشته فقط دو نفر از رئیس‌جمهورهای آمریکا (جیمی کارتر و جرج بوش) چپ دست نبوده‌اند. جرالد فورد، رونالد ریگان، جرج‌ بوش پدر و بیل کلینتون همگی چپ دست بوده‌اند. گاندی،‌ فیدل کاسترو، چه گوارا و سیمون بولیوار هم در این فهرست می‌گنجند.

 طرفداران گرامی سینمای هند! ‌با کمال افتخار به اطلاع می‌رساند جناب آمیتا باچان هم از چپ دستان معروف جهان است. به فهرست سینمایی‌ها باید کسانی چون کیم ‌نواک، چارلی چاپلین، مایکل لندون، جان استوارت، بنی استیلر، تام کروز، آنجلینا جولی، نیکول کیدمن و دمی مور را هم اضافه کرد. به این لیست می‌توانید این اسامی را هم اضافه کنید تا تعجب‌تان بیشتر شود:

 لئوناردو داوینچی، میکل آنژ، اسحق نیوتن، آلبرت انیشتین، رامبراند، پیکاسو، باخ، بتهوون، بیل گیتس و نیچه و باراک اوباما! فراموش نکنید که چپ دستان موسیقی با همه مشکلاتی که در نواختن ساز دارند، اما همیشه جزو نوابغ این عرصه بوده‌اند:

کورت کوبین، دیوید بوی، جیمی هندریکس، جرج مایکل، پل مک‌کارتی، فرد‌ آستر !
ورزشکاران چپ دست هم که معرف حضور هستند: دیگو مارادونا، پله، روماریو، جان مک کنر و بین ایرانی‌ها این چپ دست‌ها جزو معروف‌ترین‌ها هستند:

جلال آل‌احمد، ابوالحسن داوودی، لاله اسکندری، بهنوش بختیاری، مرجان محتشم،‌ هانیه توسلی، علیرضا نیکبخت واحدی، مهرزاد معدنچی، میثم منیعی، محسن خلیلی و...

کد خبر 60552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز