جمعه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
۰ نفر

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری از ایجاد تکنولوژی استحصال ملیتین از زهر زنبور عسل در ماه آینده خبر داد و گفت: به تازگی یک محموله ۴۰۰ گرمی زهر زنبور عسل به گرجستان صادر شده است.

زنبورداری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  بهزاد بانکی‌پور یکی از اقدمات مهم این صندوق را انتقال تکنولوژی به کشور دانست و افزود: ماده ملیتین از زهر زنبور عسل جداسازی می‌شود و در صنعت دارویی برای ساخت واکسن،  دارو و کیت‌های تشخیص سرطان استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: ماده ملیتین ۶۰ درصد زهره زنبور عسل را تشکیل می‌دهد که هر میلیگرم آن در بازار جهانی ۱۰۰ دلار قیمت دارد.  

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری اظهار کرد: در سال ۹۵ توانستیم با ورود انتقال تکنولوژی تولید ژل رویال از چین به ایران، علاوه بر تجاری‌سازی این محصول، درآمدزایی خوبی برای زنبورداران ایجاد شده است.

وی گفت: همچنین با تلاش صندوق توانستیم در سال ۹۵ تکنولوژی خمیرشیرین (کیک گرده) را از اسپانیا به ایران وارد کنیم که در افزایش تولید و کیفیت بالای محصول تاثیرگذار است.

بانکی‌پور یکی از مشکلات صنعت زنبورداری ایران را سنتی بودن و عملکرد غیرحرفه‌ای دانست و افزود: قبل از سال ۹۵ در صنعت زنبورداری ایران از هیچ یک از محصولات جانبی صنعت زنبورداری از جمله عسل، ژل رویال، گرده گل، عسلک، بره موم و موم به صورت تجاری استفاده نمی‌شد در حالی که این محصولات می‌تواند درآمدزایی خوبی را برای تولیدکنندگان ایجاد کند.

وی تصریح کرد: همچنین اخیرا نخستین شتاب دهنده صنعت زنبورداری با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان جهت توسعه محصولات جانبی و رشد صنعت زنبورداری ایجاد شده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری با بیان اینکه در دنیا از محصولات اصلی زنبورعسل ۴۰ تا ۵۰ محصول جانبی تولید می‌شود، اظهار کرد: اکنون تولید محصولات جانبی عسل در ایران رو به افزایش است به طوری که با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش تحقیق و توسعه جزو کشورهای تولیدکننده ژل رویال و مصرف آن در شرکت‌های دارویی آرایشی هستیم.

وی افزود: با ارتقای صنعت زنبورداری و مشارکت شرکت‌های دارویی و آرایشی اکنون علاوه بر تولید محصولات قرص مکمل ژل رویال، کرم دست ژل رویال، به دنبال تولید کرم ضد پیری، جوان‌سازی و کرم ضدالتهاب و درد از محصولات جانبی عسل هستیم.

بانکی‌پور عسل ایران را از لحاظ تولید بین رتبه سوم تا چهارم دنیا دانست و گفت: اکنون کشورهای چین، آمریکا، ترکیه و ایران رتبه‌های اول تا چهارم تولید عسل دنیا را دارند که باید از این صنعت مهم و تاریخی حفاظت کرد.

 صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری از سال ۹۳ با سرمایه ۲۰ میلیارد تومان شروع به کار کرد و اکنون ۲۵۰ تعاونی و اتحادیه زنبورداری عضو این صندوق هستند.

 براساس آمارها در سال ۹۹ اکثر زنبوردارانی که در سرشماری سال ۱۳۹۸ شرکت داشتند، دفترچه یا شناسنامه زنبورداری دریافت کردند که این دفترچه به عنوان اوراق بهادار محسوب می‌شود و قابلیت‌های مختلفی از جمله دریافت تسهیلات بانکی را دارد اما به دلیل شیوع کرونا، سرشماری سال ۱۳۹۹ انجام نشد.

در سال ۹۸ نزدیک  ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تن عسل، سه تن و ۳۰۰ گرم  ژل رویال، ۲۸۵ تن گرده گل، ۱۲۴ تن بره موم و ۲ هزار و ۲۲۰ تن موم در کشور تولید شد.

بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۸، حدود ۹۸ هزار زنبورستان و نزدیک به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار کلنی زنبور عسل در کشور وجود دارد  و ایران به لحاظ تعداد کلنی زنبورعسل و میزان تولید عسل در رتبه چهارم جهان قرار دارد.

کد خبر 605478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha