معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا گفت: محدودیت‌ها که از ساعت ۱۲ ظهر دیروز چهارشنبه ۱۲ خرداد آغاز شده و تا ساعت ۱۲ ظهر روز هفدهم خرداد ادامه دارد، بین استان‌ها خواهد بود. یعنی شهروندان از یک استان به استان دیگری نمی‌توانند تردد کنند. همچنین این ممنوعیت‌ها ورود و خروج بین شهرهای قرمز، نارنجی و زرد را شامل می‌شود.

سفر - جریمه - پلیس راه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، عین‌الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا درباره نحوه رسیدگی به تخلفات مربوط به ترددهای غیر مجاز در تعطیلات پایان هفته گفت: در این مدت هرکس که مبادرت به تردد غیرمجاز در مسیرهای برون‌شهری ممنوعه داشته باشد، از طریق سیستم‌ها و دوربین‌هایی که ترددها را رصد می‌کنند، اعمال قانون می‌شود.

جهانی گفت: بر اساس آنچه که ستاد ملی مقابله با کرونا برای تعطیلات نیمه خرداد (۱۲ تا ۱۷ خرداد) مصوب کرده، به طور مسلم کسانی که در بین استان‌ها یا شهرهای قرمز و نارنجی تردد غیرمجاز داشته باشند، مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت. شهروندان این اطمینان را داشته باشند که همه ترددها هم از طریق دوربین‌ها و هم از طریق همکاران ما زیر نظر گرفته خواهد شد و حتما مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص جریمه افراد متخلفی که تردد غیر مجاز داشته باشند گفت: جریمه‌هایی که در نظر گرفته شده مشخص شده است. بر این اساس ورود به شهرهای قرمز یک میلیون تومان، شهرهای زرد و نارنجی ۵۰۰ هزار تومان و تردد در ساعات ممنوعه شب از ساعت ۱۰ شب تا ۳ بامداد مبلغ ۲۰۰ هزار تومان جریمه را در بر خواهد داشت. البته باید این را هم یادآوری کنم این جریمه‌ها مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بوده و پلیس فقط نقش مجری را در اعمال این جریمه‌ها بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید؛

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا در پاسخ به اینکه آیا محدودیت ترددها شامل فضای درونی شهرها هم می‌شود گفت: در داخل شهرها مشکلی برای تردد وجود ندارد. این محدودیت‌ها که از ساعت دوازده ظهر روز چهارشنبه آغاز شده و تا روز دوشنبه هفته آینده به طول خواهد انجامید، فقط بین استان‌ها است. یعنی شهروندان از یک استان به استان دیگری نمی‌توانند تردد کنند. همچنین این ممنوعیت‌ها ورود و خروج بین شهرهای قرمز، نارنجی و زرد را شامل می‌شود که در حال حاضر تعداد این شهرها هم محدود شده و خوشبختانه تعداد شهرهای قرمز به حداقل رسیده و شمار شهرهای نارنجی و زرد هم در حال کم شدن است. در هر حال تردد به این نوع شهرها ممنوع است. اما در دیگر شهرها مشکلی برای تردد وجود ندارد.

جهانی در پاسخ به اینکه آیا محدودیت تردد بین شهرستان‌های استان تهران هم اعمال می‌شود گفت: نه فقط درباره استان تهران بلکه در مورد همه استان‌های کشور انجام ترددها بین شهرستان‌های یک استان مشکلی نخواهد داشت و شامل محدودیت‌ها نخواهد بود.

قطعی برق و خاموشی جاده‌ها

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا درخصوص نگرانی برای روشنایی جاده‌های برون‌شهری و کمبود تیرهای چراغ برق اظهار داشت: تامین روشنایی معابر و گذرگاه‌ها جزو وظایف وزارت نیرو شناخته می‌شود. بدیهی است در معابری که روشنایی کافی وجود داشته باشد این مساله باعث می‌شود تا از حوادث و اتفاقاتی که ممکن است رخ دهد، پیشگیری شود. بنابراین روشنایی به عنوان یک پیشگیری وضعی به ایجاد آرامش در جاده‌ها کمک می‌کند و عاملی برای بازدارندگی از وقوع تصادفات محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در نقاطی هم که در چند روز گذشته بنا به دلایلی دچار قطعی برق می‌شدند و با نبود برق مواجه بودند احتمال افزایش تصادفات در آن نقاط هم متصور بود. در بعضی از این جاها هم البته متاسفانه این اتفاق در اثر نبود برق و روشنایی رخ داد. اما در کل مساله خاموشی‌ها و تامین روشنایی معابر و جاده‌ها در حوزه وظایف مسوولان وزارت نیرو است که انشالله این عزیزان توجه لازم را خواهند داشت.

جهانی خاطرنشان کرد: سخنی که ما با مسئولان وزارت نیرو داریم، این است که علاوه بر نقاطی که مجهز به امکانات روشنایی هستند، دیگر محورها هم باید به سیستم روشنایی مجهز شوند. چون این مساله عاملی موثر برای پیشگیری از تصادفات جاده‌ای است. به هر حال رانندگان هم مکلف هستند با استفاده از نور بالا یا نور پایین تا مسافت ۱۵۰ متری را ببینند و تشخیص بدهند. این جزو تکالیف راننده است چه تیر چراغ برق و نور باشد یا نباشد. اما واقعیت این است که در بزرگراه ها، آزادراه‌ها و جاده‌ها و نیز در معابر شهری وجود تیرهای چراغ برق و روشنایی کافی امری ضروری است. چون نبود امکان روشنایی احتمال افزایش تصادفات مخصوصا میان وسیله نقلیه با عابران پیاده را افزایش می‌دهد.

کد خبر 605337

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha