انتقادات حقوق بشری و گسترش روابط تجاری در جهت منافع آمریکا، اقدامی است که دولت بایدن برای کنترل قدرت رو به فزونی چین در برنامه خود قرار داده است.

چین آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، مقامات چینی در روزهای اخیر با دومین مقام ارشد ایالات متحده مذاکرات اقتصادی انجام می‌دهند. 

«لیو هه» (معاون نخست‌وزیر جمهوری خلق چین و اداره کننده اداره عمومی کمیسیون امور اقتصادی و مالی حزب کمونیست چین) در دومین تماس مجازی خود طی یک هفته اخیر با مقامات ارشد اقتصادی و بازرگانی دولت بایدن تبادل نظر کرد.

وزیر خزانه داری آمریکا، ژانت یلن، که مخاطب تماس اخیر هه بود، در مورد موضوعات مشترکی که باعث «نگرانی» هستند به گفت‌وگو پرداخت.

هه از زمان آغاز دولت ترامپ به جنگ اقتصادی با پکن، مذاکرات تجاری چین و ایالات متحده را هدایت کرده است.

تماس قبلی او با «کاترین تای» نماینده تجاری ایالات متحده بود که هردو طرف به تبادل «صادقانه» دیدگاه‌های دو کشور پرداختند.

تعامل چین با روسای بازرگانی و اقتصادی بزرگترین اقتصاد جهان، از زمان روی کار آمدن جو بایدن افزایش داشته با این وجود دولت آمریکا پکن را درباره نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار داده است.

آمریکا همچنین به دنبال تشکیل جبهه‌ای مشترک با حضور سایر کشورهای ثروتمند در برابر چین است با این حال وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که یلن در مورد برنامه‌های دولت بایدن-هریس برای حمایت از بهبود اقتصادی مستمر و اهمیت همکاری در زمینه‌هایی که به نفع ایالات متحده است، با چین وارد بحث شده است.

خبرگزاری رسمی شینهوا  نیز گزارش داد که در تماس تصویری لیو با یلن، هر دو طرف مذاکرات گسترده‌ای در مورد اوضاع اقتصادی کلان و همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه انجام دادند زیرا معتقد بودند که روابط اقتصادی چین و آمریکا بسیار مهم است.

هفته گذشته، تای گفت که ایالات متحده هنوز در روابط تجاری و اقتصادی خود با چین «چالش‌های بسیار بزرگی» دارد و دولت بایدن در حال بررسی سیاست تجارت ایالات متحده و چین با نزدیک شدن به پایان فاز نخست قرار داد این دو کشور است.

پکن و واشنگتن با امضای توافقی در ژانویه سال ۲۰۲۰ مقرر کردند که چین خرید کالاهای کشاورزی، محصولات تولیدی، انرژی از ایالات متحده را بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار در طول سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، در مقایسه با  ۲۰۱۷ افزایش دهد.

این پیمان جنگ دو ساله‌ای را که ترامپ با هدف تغییر شیوه‌های تجاری چین با وضع تعرفه‌های گمرکی آغاز کرده بود، کاهش داد با این وجود عوارض صدها میلیارد دلاری آن اقدام همچنان برقرار است.

این رویکرد دوگانه آمریکا، فشار اجتماعی و گسترش روابط تجاری، برای مدیریت قدرت روبه افزایش چین در جهان صورت می‌گیرد.

کد خبر 605079
منبع: رویترز

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha