به‌دلیل اثرگذاری بخش آب بر سایر بخش‌های اقتصادی کشور، انتخاب سیاست‌های صحیح در دولت جدید می‌تواند تأثیر مهمی بر جهش تولید در کشور نیز داشته باشد.

کم آبی

همشهری‌آنلاین - سیدابراهیم نزل‌آبادی، عضو کارگروه آب کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت: ۱۶ روز دیگر هشتمین رئیس‌جمهور ایران انتخاب می‌شود. در این دوره از انتخابات، حوزه آب و مسائل پیرامون آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا شرایط کشور با منابع آب تجدیدشونده محدود آن و با توجه به خشکسالی‌های بی‌سابقه اخیر و افزایش مصرف ناشی از پاندمی کرونا، نیازمند برنامه‌ای جامع و نگرشی دقیق است تا تضمین‌کننده پایداری سرزمین باشد.

همچنین به‌دلیل اثرگذاری بخش آب بر سایر بخش‌های اقتصادی کشور، انتخاب سیاست‌های صحیح در دولت جدید می‌تواند تأثیر مهمی در جهش تولید در کشور نیز داشته باشد. اگرچه در مواردی آثار کوتاه‌مدت و میان‌مدت اقدامات و راهکارها در بخش آب مورد توجه است، اما نکته مهم‌تر نگرش بلندمدت دولت جدید به این موضوع حیاتی و حساس است. با توجه به این موارد، پرسش‌هایی از کاندیداهای محترم ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود:

۱-ر اهکار دولت شما برای برخورد و مدیریت پدیده‌های جدی هیدرولوژیکی (خشکسالی و سیل) در کشور چیست؟

۲- راهکار دولت آینده برای ایجاد سیستم شفاف پایش و بیلان قابل اطمینان منابع آب و رسیدن به عدد واقعی آب قابل برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف کشور چیست؟

۳- میزان قابل‌قبول برداشت از آب‌های تجدیدپذیر کشور در دولت شما چقدر است؟ آیا همچنان بیش از ۸۰ درصد این منابع را برداشت و مصرف می‌کنید؟

۴- چه راهکاری برای تأمین اعتبار طرح‌های نیمه‌تمام در این حوزه دارید؟ آیا تمام طرح‌های موجود ازجمله طرح‌های انتقال آب و شیرین‌سازی آب را با همه مشکلات زیست‌محیطی و اقتصادی به اتمام می‌رسانید؟

۵- نحوه برخورد دولت شما با «سند ملی آمایش سرزمین» که به‌تازگی به تصویب رسیده است، چگونه است؟

۶- با توجه به کم‌آبی و خشکسالی‌های اخیر، راهکار شما برای مدیریت مناقشات آبی محلی و منطقه‌ای در کشور چیست؟

۷- به‌نظر شما چه میزان از حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد مترمکعب هدررفت آب در بخش کشاورزی قابل کاهش است و راهکار ارتقای بهره‌وری در کشاورزی چیست؟

۸- آیا برای کاهش ضایعات کشاورزی، که منجر به اتلاف حدود ۱۳ میلیارد مترمکعب آب می‌شود، برنامه‌ای دارید؟

۹- راهکار دولت شما برای کاهش هدررفت آب در بخش شهری و استفاده از ظرفیت بالقوه بیش از یک میلیارد مترمکعبی آن چیست؟

۱۰- راهکار دولت آینده برای کاهش مصرف آب در شهرها و تضمین تأمین آب شرب مردم در سال‌های پیش‌رو چیست؟ الگوی مصرف هدفگذاری شده برای بخش شهری از نظر دولت شما چگونه است و چطور به آن خواهید رسید؟

۱۱- راهکار دولت شما برای ارتقای سیستم جمع‌آوری و تصفیه پساب شهری در کشور و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه این بخش (در حدود ۲.۲ میلیارد مترمکعب) در کاهش برداشت از منابع و بازگردانی برای استفاده مجدد، چیست؟

۱۲- آیا دولت شما برای تأمین حداقل حقابه محیط‌زیست در کشور، که حدود ۱۱ میلیارد مترمکعب است، راهکاری دارد؟

۱۳- با توجه به همزمانی تدوین و اجرای برنامه هفتم توسعه کشور با دولت شما، چگونه چالش‌های حوزه آب را در آن به‌صورت عملیاتی دنبال می‌کنید؟

کد خبر 605057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha