تلسکوپ "هابل" موفق به شکار تصویر یک کهکشان مارپیچی شده است که توسط جاذبه تغییر شکل پیدا کرده و از حالت قرینه درآمده است. اکنون این کهکشان بسیار عجیب به فهرست بزرگترین عجایب جهان راه یافته است.

كهكشان

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی "هابل" تصویر جدید و خیره کننده‌ای از یک کهکشان مارپیچی دوردست را که توسط کشش گرانشی همسایه خود تغییر شکل داده، ثبت کرده است.

این کهکشان مارپیچی موسوم به "NGC ۲۲۷۶" در صورت فلکی "قیفاووس"(Cepheus) در فاصله ۱۲۰ میلیون سال نوری از خورشید ما قرار دارد. در یک تصویر میدان عریض از "هابل"، می‌توان آن را به همراه همسایه کوچکتر آن یعنی "NGC ۲۳۰۰" مشاهده کرد.

در این تصویر مشاهده می‌شود که کشش گرانشی کهکشان همسایه، ساختار مارپیچی "NGC ۲۲۷۶" را کج و به یک طرف متمایل کرده و باعث شده است تا در فهرست کهکشان‌های عجیب و غریب که در اصل در سال ۱۹۶۶ منتشر شد، قرار بگیرد.

بنابراین با وجود نیروی گرانش کهکشان "NGC ۲۳۰۰"، طرف نزدیک "NGC ۲۲۷۶" به آن به سمت آن کشیده شده و طرف دیگر آن از مرکز آن فاصله گرفته است و به این ترتیب است که "NGC ۲۲۷۶" نامتقارن به نظر می‌رسد.

بازوهای مارپیچی بیرون آمده از کهکشان‌های مارپیچی مانند پاهای عنکبوت از مرکز این کهکشان‌ها منشعب می‌شوند. این بازوها ویژگی‌های متمایز کننده کهکشان‌های مارپیچی هستند که می‌تواند ساختاری کاملاً پیچیده داشته باشد که شامل برجستگی مرکزی، دیسک مسطح با بازوهای مارپیچی و هاله ستاره‌ای کمتر متراکم در اطراف دیسک باشد.

اثر جدید هابل از کهکشان مارپیچی به نمایش گذاشته شد

کهکشان ما یعنی کهکشان راه شیری و همچنین همسایه آن کهکشان "آندرومدا" هر دو از کهکشان‌های مارپیچی هستند.

علاوه بر فعل و انفعال گرانشی میان "NGC ۲۳۰۰" و "NGC ۲۲۷۶"، این کهکشان نامتقارن همچنین تحت تأثیر گاز بسیار داغی قرار دارد که به طور معمول خوشه‌های کهکشان را فرا گرفته است.

طبق توصیف آژانس فضایی اروپا (ESA) از این تصویر، این گاز بیش از حد داغ باعث ایجاد انفجار تشکیل ستاره در "NGC ۲۲۷۶" می‌شود که می‌توان آن را در سمت چپ تصویر به عنوان یک منطقه روشن از نور آبی رنگ مشاهده کرد.

آژانس فضایی اروپا در یک بیانیه گفت: انفجار اخیر تشکیل ستاره "NGC ۲۲۷۶" همچنین به ظهور ساکنان عجیب و غریب بیشتری شامل سیاه‌چاله‌ها و ستاره‌های نوترونی در سیستم‌های دودویی مربوط می‌شود.

کد خبر 604831
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha