منوی آزمایشی «لور ویت» برای افراد نازک‌نارنجی نیست، اما بازتاب‌دهنده آینده تغذیه جمعیت جهان است. سالاد میگو با لیسه زرد، حشرات ترد روی بستری از سبزی‌ها و ملخ‌هایی با شکلات پوشانده‌شده.

Restaurant

همچنانکه خورشید بر تراس‌های بیرون رستوران در پاریس می‌تابد، غذاهای تزئین‌شده «ویت» تکان‌های سر تاییدکننده و نجوای رضایت‌آمیز مشتریان ماجراجو را دریافت می‌کنند.

این سرآشپز پاریسی می‌گوید: «این غذایی ایدئال برای کسانی که برای اولین بار این نوع غذا را امتحان می‌کننند» و یک ظرف پاستای تهیه شده با آرد لیسه (شپشک آرد)، سیب‌زمینی شیرین و لارو سس‌زده حشره را آماده می‌کند. او می‌گوید: «بعضی‌هایشان رایحه‌های خیلی عالی دارند. اغلب افراد آنها را دوست دارند.»

«آژانس ایمنی غذایی اروپا» (EFSA) در ماه ژانویه لیسه‌ها را مصرف انسانی مناسب اعلام کرد و در ماه مه به فروش آن در بازار مجوز داد. این سازمان چندید درخواست دیگر برای فرآورده‌های غذایی بر اساس حشرات از جمله جیرجیرک‌ها و ملخ‌ها دریافت کرده است.

لیسه‌ها و حشرات به طور کلی‌تر می‌توانند یک منبع غذایی پایدار و با انتشار کربن کم برای آینده باشند.

سهیل عیاری که همراه دو دخترش در این رستوران غذا می‌خورد گفت: «احساس من است که در یک رستوران معمولی هستم به جز این موضوع که چیزهای که می‌خواهد از موارد متفاوتی ساخته شده است. و صادقانه باید بگویم مزه‌ها بسیار شبیه غذاهای معمول است.»

دختر جوان عیاری هم به همین اندازه نظر مثبتی دارد: «این غذا برای محیط زیست خوب است و مهم‌تر اینکه خوشمزه هم هست.»

«ویت» لیسه‌هایش را در محل رشد می‌دهد و به آنها پوریج جوی دوسر و سبزی می‌خوراند.

لیسه به عنوان یک جزء خوراکی با کاربردهای گوناگون را می‌توان به طور کامل در کاری‌ها و سالادها به کار برد یا پس از له کردن برای ساختن آرد برای پاستا، بیسکوئیت یا نان استفاده کرد.

استفان دکیرمایر، سخنگوی بهداشت و ایمنی غذایی در کمیسیون اروپا، در این باره گفت: «حشرات مغذی هستند. می‌توان واقعا از آنها برای رفتن به سوی یک رژیم غذایی و نظام غذایی سالم‌تر و پایدار استفاده کرد.»

برای «ویت»، این چالش دو جنبه دارد: قبولاندن این نوع غذاها به افکار عمومی و یافتن راه‌هایی برای اینکه این حشرات مزه‌های مشابه با غذاهای دیگر پیدا کنند.

او می‌گوید: «باید رایحه‌های مناسبی و مواد همراه مناسبی پیدا کنید. انجام چنین کارهایی جذاب است و هر سر آشپزی همین را به شما خواهد گفت.

کد خبر 604777

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha