دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

مسعود پزشکیان در سال ۱۳۳۳ در مهاباد بدنیا آمد.

مسعود پزشکیان

به گزارش همشهری آنلاین، مسعود پزشکیان، زادهٔ  ۷ مهر ۱۳۳۳ در مهاباد آذربایجان‌غربی،  سیاستمدار اصلاح طلب و نماینده‌ی فعلی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو از ۷ خرداد ۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی است. وی در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بود.

او در دوره‌های هشتم و نهم و دهم و یازدهم نمایندهٔ همین حوزه انتخابیه و همچنین در دولت هشتم وزیر بهداشت بود.

تحصیلات و مسئولیت‌ها

پزشکیان تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش مهاباد طی کرد و سپس به مرکز استان رفته و در هنرستان کشاورزی ارومیه، دیپلم صنایع غذایی گرفت. پس از اخذ دیپلم، در سال ۱۳۵۲ جهت انجام خدمت سربازی به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان منتقل شد و در همین دوره بود که به پزشکی علاقه پیدا کرد و در نتیجه در سال ۱۳۵۴ و پس از اتمام خدمت سربازی، دیپلم دوم خود را در رشته طبیعی (علوم تجربی) اخذ کرد و در سال ۱۳۵۵ در رشتهٔ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد.

او دوره‌ی پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۶۴ به پایان رساند و در سمت مربی فیزیولوژی شروع به تدریس در دانشکده‌ی پزشکی نمود. در سال ۱۳۶۹ تخصص خود در رشته جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تبریز اخذ کرد و سپس در سال ۱۳۷۲ فوق تخصص جراحی قلب را از دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت نمود و بلافاصله در بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز استخدام شد که بعدها رئیس این بیمارستان شد. در سال ۱۳۷۳ به ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز منصوب گردید که ریاست وی بر این دانشگاه تا سال ۱۳۷۹ ادامه داشت. سپس به تهران منتقل شده و به مدت ۶ ماه سمت معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را عهده‌دار گشت. سرانجام در دور دوم ریاست جمهوری محمد خاتمی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت.

 ثبت نام انتخابات ریاست‌جمهوری ایران

پزشکیان در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ و در آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲) با حضور در وزارت کشور در این انتخابات نام‌نویسی کرد، اما از کاندیداتوری انصراف داد.

وی در آخرین روز ثبت نام نامزدهای انتخاباتی، در سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری ایران شرکت کرد که در نهایت صلاحیت او توسط شورای نگهبان احراز نشد.

کد خبر 604713

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha