مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

به ازای هر هزار دامغانی حدود ۰.۷۵ تخت وجود دارد در حالی که میانگین سرانه تخت بیمارستانی در ایران حدود ۱.۸ تخت به ازای هر هزار نفر است.

بیمارستان دامغان

همشهری آنلاین-اشکان جهان‌آرای:
پس از شیوع کرونا نیاز به گسترش زیرساخت‌های درمانی در برخی شهرستان‌های کشور بیشتر از قبل احساس شد. دامغان یکی از همین شهرستان‌هاست که درخواست ساخت بیمارستانی دیگر در آن طی یک سال اخیر برجسته شده تا جایی که عده‌ای از شهروندان اوایل اردیبهشت امسال تجمعی اعتراض‌آمیز مقابل دانشگاه علوم پزشکی برگزار کردند و خواستار ساخت یک بیمارستان دیگر در دامغان شدند.

در حالی که سمنان یکی از استان‌های برخوردار از نظر تعداد تخت‌های بیمارستانی محسوب می‌شود، مسئولان و شهروندان دامغان معتقدند سهم‌شان از این برخورداری پایین است. طبق آخرین آمارها پس از یزد با ۲۴۰ و تهران با ۲۱۷ تخت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، سمنان با ۲۱۴ تخت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر سومین استان از نظر سرانه تخت‌های بیمارستانی محسوب می‌شود. اما این آمار برای دامغان که حدود ۱۰۵ هزار نفر جمعیت دارد‏، متفاوت است. در این شهرستان فقط یک بیمارستان با نام ولایت وجود دارد که سال ۹۱ به بهره‌برداری رسید. طبق آمار موجود این بیمارستان ۱۶۰ تخت ظرفیت دارد و ۱۳۵ تخت آن فعال است. با این حساب به ازای هر هزار دامغانی حدود ۰.۷۵ یک تخت فعال در این شهرستان وجود دارد در حالی که میانگین سرانه تخت بیمارستانی در کشور حدود ۱.۸ تخت به ازای هر هزار نفر است. یعنی دامغانی‌ها بر اساس میانگین سرانه کشوری که فاصله زیادی با میانگین جهانی سرانه تخت‌های بیمارستانی دارد نیز دست‌کم حدود یک تخت ازای هر هزار نفر فاصله دارند.

درخواست ساخت بیمارستان دوم

شیوع کرونا و قرار گرفتن دامغان در موج‌های مختلف بیماری نشان داد نیاز است در سرزمین پسته‌ها تعداد تخت‌های بیمارستانی افزایش یابد. «میلاد صمدی» یکی از شهروندان دامغانی به همشهری می‌گوید: نبود یک بیمارستان به عنوان بیمارستان دوم موجب می‌شود برخی خانواده‌ها بیماران خود را به مرکز استان ببرند. از سوی دیگر اگر ۲ بیمارستان وجود داشته باشد در زمان‌های خاصی مانند پیک کرونا که باید یک مرکز به عنوان بیمارستان ریفرال معرفی شود با مشکل مواجه نخواهیم شد. در حال حاضر چه در دوران پیک کرونا و چه دوران کاهش آمار‏، همه متقاضیان دریافت خدمات بیمارستانی باید به بیمارستان ولایت مراجعه کنند.

شهروندان دامغان معتقدند ساخت بیمارستان دوم یک ضرورت جدی برای شهرستان است. «مهدیه حسینی» دیگر شهروند دامغانی به این کمبود و فاصله آماری شهرستان با ۲ شهرستان همسایه یعنی شاهرود و سمنان در سرانه تخت‌های بیمارستانی اشاره می‌کند و به همشهری می‌گوید: شاهرود و سمنان در همسایگی دامغان خوشبختانه وضعیت مناسبی از نظر سرانه تخت‌های بیمارستانی دارند، اما دامغان از این برخورداری محروم مانده است. کمبود تخت‌های بیمارستانی در این شهرستان با توجه به فاصله‌ای که با شاهرود و سمنان داریم می‌تواند در شرایط اورژانسی منجر به از دست رفتن جان یک فرد بدحال شود.

محروم بین ۲ شهرستان برخوردار

نگاهی به آمار رسمی سرانه تخت‌های بیمارستانی شاهرود و سمنان نشان می‌دهد اظهارات این شهروند دامغانی درست است. سرانه تخت‌های بیمارستانی در شاهرود از میانگین کشوری و هدف تعیین شده مبتنی بر سند درمان چشم‌انداز ۱۴۰۴ که ۲.۳ تخت به ازای هر هزار ایرانی در نظر گرفته شده نیز بالاتر است. طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در این شهرستان به ازای هر هزار نفر ۳ تخت بیمارستانی وجود دارد. سرانه تخت‌های بیمارستانی در سمنان نیز کاملا مناسب است و این شهرستان با جمعیتی حدود ۲ برابر جمعیت دامغان ۶ بیمارستان دارد که موجب شده سمنان در جدول سرانه تخت‌های بیمارستانی بین ۳ استان برتر کشور قرار بگیرد.

علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده دامغان در مجلس هم یکی از منتقدان کمبود تخت بیمارستانی در این شهرستان است که از سال گذشته پیگیری‌هایی را برای جذب اعتبار ساخت بیمارستان دوم در دامغان انجام داد. او مهر پارسال در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار عملی شدن درخواست دامغانی‌ها برای ساخت بیمارستانی دیگر شد.

پیگیری در خانه ملت

علیزاده برمی معتقد است وضعیت ارائه خدمات بیمارستانی در این شهرستان کیفیت مطلوبی ندارد. او با بیان اینکه موج‌های همه‌گیری کرونا نشان داد این شهرستان به بیمارستان دوم نیاز دارد، می‌گوید: در پیک دوم کرونا ۱۱۵ تخت بیمارستان ولایت به بیماران کرونایی اختصاص داده شده بود و عملا ارائه سایر خدمات بیمارستانی به شهروندان دامغانی تعطیل شد. این شهرستان بنا بر اعلام معاونت درمان وزارت بهداشت و با توجه به جمعیت ساکن می‌تواند ۳۰۳ تخت بیمارستانی داشته باشد و به همین دلیل خواستار توجه جدی به تحقق این مطالبه مردمی هستیم.

نماینده دامغان از پیش‌بینی اعتبار اولیه برای ساخت بیمارستان دوم دامغان در ردیف بودجه ۱۴۰۰ خبر می‌دهد و می‌افزاید: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده ۱۵میلیارد تومان اعتبار اولیه برای این مطالبه مردمی در نظر گرفته شد. همچنین با نظر مساعد استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قرار شد در صورت تخصیص اعتبار ملی ۱۵ میلیارد تومانی، ۲۰ میلیارد تومان نیز از اعتبار استانی برای ساخت بیمارستان دوم دامغان اختصاص یابد تا این طرح آغاز شود.

آغاز مطالعات اولیه طرح

البته تخصیص این اعتبار برای ساخت بیمارستان دوم دامغان به اعلام نیاز دانشگاه علوم پزشکی سمنان و تدوین طرح توجیهی و ارائه آن به وزارت بهداشت وابسته است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان از برنامه‌ریزی برای مطرح شدن ساخت بیمارستان دوم دامغان در کمیسیون ماده۲۳ خبر می‌دهد و می‌گوید: اقدامات لازم برای دریافت مجوز کمیسیون ماده۲۳ قانون بودجه و جذب اعتبار اولیه ساخت بیمارستان را آغاز کرده‌ایم و هم با انتخاب مشاور طرح، مطالعات اولیه آن در حال انجام است.

نوید دانایی می‌افزاید: برای مطرح کردن پروژه و درخواست در کمیسیون ماده۲۳ به طرح توجیهی نیاز است که الزام‌های تهیه آن داشتن اطلاعات فنی مانند جانمایی پروژه، مسائل زیست‌محیطی، پدافند غیرعامل، پیش‌بینی تعداد تخت‌ها و برخی نکات دیگر نیاز و توسط مشاور در حال انجام است.

البته رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان پیش‌تر از اعلام آمادگی چند نیکوکار برای مشارکت در ساخت بیمارستان دوم دامغان نیز خبر داده بود. شاید در صورتی که تغییر و تحولات ناشی از جابه‌جایی دولت در ماه‌های آینده موجب توقف اجرای مصوبه‌ها نشود، دامغانی‌ها چند ماه بعد شاهد کلنگ‌زنی ساخت دومین بیمارستان شهرستان خود باشند.

کد خبر 604617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha