با راه‌اندازی مرکز واکسیناسیون تجمیعی کوویدـ ۱۹ در مجموعه ورزشی‌الزهرا(س) واقع در ناحیه۴ منطقه ۱۲ با حضور دکتر زالی فرمانده ستاد بحران کرونای تهران، دکتر... ر. . فریدون‌فر رئیس مرکز بهداشت شرق تهران، دکتر زینب نصیری رئیس اداره کل سلامت شهرداری تهران و تنی چند از فرماندهان سپاه و بسیج راه دسترسی مردم این منطقه به مراکز واکسیناسیون هموارتر شد.

آسایش

همشهری آنلاین _ فاطمه عسگری‌نیا: البته به گفته «علی‌محمد سعادتی»، شهردار منطقه ۱۲، به‌زودی مرکز واکسیناسیون تجمیعی دیگری در محدوده بازار راه‌اندازی خواهد شد تا روند واکسیناسیون شهروندان ساکن در این منطقه سرعت بیشتری به خود بگیرد. در روز افتتاحیه این مرکز با مسئولان و مردم همراه شدیم.

شوش، خیابان خیام، خیابان مختاری شرقی؛ نشانی‌ای است که روزهای اخیر موسپیدان منطقه۱۲ را بنا بر اولویت‌بندی وزارت بهداشت به مجموعه ورزشی‌الزهرا(س) می‌رساند تا بعد از گذشت یک سال که خانواده‌ها با ترس و نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا سپری کردند، حالا با واکسینه شدن پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نفسی آسوده بکشند.
خرامان‌خرامان با واکری که تمام وزنش را رویش انداخته به سمت مجموعه ورزشی‌الزهرا(س) می‌رود؛ پیرمردی تنها با کلاه بافتنی رنگ و رو پریده. تنهاست. شناسنامه و کارت ملی و کمی دارو را داخل نایلون چروکیده‌ای گذاشته است و می‌گوید: «خانه‌مان همین نزدیکی است. تا شنیدم در محله ما هم واکسن می‌زنند راهی شدم. یک سال است نوه‌ها و بچه‌هایم را ندیده‌ام. قول داده‌اند بعد از واکسن زدن به دیدنم بیایند. به عشق همین به اینجا آمده‌ام.» در چشم‌های حاج حسین آقا امید برق می‌زند؛ امید به سلامتی، امید به دیداری تازه.
هم‌سن و سال‌هایش به‌صورت پراکنده در سوله مجموعه ورزشی‌الزهرا(س) حضور دارند. خیلی‌هایشان مانند او تنها هستند و برخی هم زوج‌زوج برای واکسن زدن مراجعه کرده‌اند، مثل بابا رحمت و مامان فرنگیس. خودشان را این‌گونه معرفی می‌کنند. همسایه‌هایشان در محله مختاری هم آنها را به همین نام و نشان صدا می‌کنند. بابا رحمت خوشحال است. می‌گوید بالاخره مرکز واکسیناسیون به محله ما هم آمد. حرفش را مامان فرنگیس قطع می‌کند: «فکر می‌کردم باید برای واکسن به ایران‌مال یا بیمارستان‌های دور برویم. گفتیم محال است بتوانیم برویم. دعا می‌کردیم در مساجد محل واکسن بزنند و خوشحالیم که امروز در همسایگی خانه‌مان شاهد این اتفاق خوب هستیم. خدا خیرشان دهد، خیالمان راحت شد.» می‌گوید پیرزن‌ها و پیرمردهای این محله و منطقه زیادند، بیشتر جوان‌ترها از محله رفته‌اند و یکی از نیازهای ما راه‌اندازی این مراکز واکسیناسیون بود.

آسایش خاطر تقدیم به سالمندان

  •  منطقه ۱۲ عملکرد فرامنطقه‌ای دارد

«علیرضا زالی» در مراسم راه‌اندازی چهارمین مرکز واکسیناسیون در منطقه ۱۲ به عملکرد فرامنطقه‌ای آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «منطقه ۱۲ شهر تهران، عملکردی فرامنطقه‌ای دارد و در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز فرامنطقه‌ای است.» زالی تراکم جمعیتی منطقه ۱۲ را به لحاظ در هم تنیدگی بافت اقتصادی و اجتماعی این منطقه بسیار بالا می‌داند: «هسته اصلی مدنیت شهر تهران از منطقه ۱۲ آغاز شده؛ منطقه‌ای که بخش مرکزی و جنوبی شهر تهران را به هم وصل می‌کند و به همین دلیل باید برای شهروندان آن به‌طور ویژه تسهیلات بهداشتی فراهم شود.» فرمانده ستاد مبارزه با کرونای استان تهران از آمادگی شهرداری این منطقه برای در اختیارگذاشتن سایر فضاهای کالبدی در ایجاد مراکز واکسیناسیون خبر می‌دهد و می‌گوید: «مراکز تجاری و بازار تهران در این منطقه شرایط متفاوتی دارد و با توجه به شرایط متفاوت این منطقه باید مدل‌های مختلف واکسیناسیون نیز در این منطقه ایجاد شود.» وی با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی در این منطقه، یادآور می‌شود: «حجم قابل توجهی از فعالیت بهداشتی شامل بیماریابی و غربالگری در منطقه ۱۲ انجام شده که دستاورد اجرای طرح شهید سلیمانی است و می‌توان گفت در اجرای طرح شهید سلیمانی در این منطقه به صددرصد اهداف دست یافته‌ایم. به گفته زالی، به جز تست‌های گرفته‌شده مداوم در این طرح، هزار و ۲۰۰ تست سریع در منزل برای کسانی که بیماری زمینه‌ای داشتند و امکان خروج از منزل نداشتند، انجام شده و ۷۸ هزار خانوار غربالگری بهداشتی شده‌اند.

آسایش خاطر تقدیم به سالمندان

  •  حداقل مسافت تا مراکز واکسیناسیون

شهردار منطقه ۱۲ در آیین افتتاح و بهره‌برداری از مرکز واکسیناسیون تجمیعی کوویدـ ۱۹ در مجموعه ورزشی‌الزهرا(س) واقع در منطقه ۱۲ می‌گوید: «هرچه سن اولویت دریافت واکسن پایین‌تر بیاید، به دلیل افزایش تعداد مراجعان، به مراکز واکسیناسیون بیشتری نیاز خواهیم داشت. این فضا که شهرداری منطقه ۱۲ در محله تختی در اختیار مرکز بهداشت شرق تهران قرار داده، خیلی از محله‌های اطراف  را به لحاظ موقعیت جغرافیایی پوشش می‌دهد و این مرکز به این منظور راه‌اندازی شده که ساکنان محله‌های اطراف که شامل محله‌های تختی، وحدت اسلامی و شوش هستند، بتوانند با طی‌کردن حداقل مسافت خود را به این مرکز تجمیعی برسانند و با حداقل سختی و دشواری واکسن دریافت کنند.»
 به گفته شهردار منطقه ۱۲، مرکز واکسیناسیون مجموعه ورزشی‌الزهرا(س)، چهارمین مرکز واکسیناسیون راه‌اندازی‌شده در منطقه ۱۲ است و تلاش منطقه برای افزایش این مراکز در اولویت شهرداری منطقه قرار دارد: «با توجه به تعداد زیاد کسبه، یک مرکز برای واکسیناسیون کاسبان بازار تهران هم در حال پیگیری است و به‌زودی شروع‌ به ‌کار خواهد کرد. همچنین مرکز خودرویی واکسیناسیون احتمالاً در محله هرندی و شوش تا یک ماه آینده افتتاح می‌شود.»

آسایش خاطر تقدیم به سالمندان

  1. مرکز بهداشت خواجه‌نظام‌الملک، منطقه ۷، خیابان معلم، خیابان شهید اجاره‌دار ۸۸۴۰۶۷۳۱
  2. مرکز بهداشت زهرا همایون، منطقه ۷، میدان سپاه، خیابان خواجه‌نصیر طوسی‌ ۷۷۵۰۵۹۷۶
  3. مرکز بهداشت خواجه‌نوری، منطقه ۱۲، دروازه شمیران، میدان ابن‌سینا، ابتدای نامجو ۷۷۵۰۷۷۳۰
  4. مرکز بهداشت شهید جعفری، منطقه ۱۲، خیابان ۱۷ شهریور، ایستگاه خرابات، جنب آتش‌نشانی‌ ۳۳۵۵۶۹۱۴
  5. مرکز بهداشت تقوی، منطقه ۱۲، خیابان مجاهدین، خیابان ایران، کوچه پورزرگری‌ ۳۳۵۶۴۶۴۶
  6. مرکز بهداشت صفاری، منطقه ۱۲، خیابان ری، خیابان حداد عادل (صفاری) ۳۳۵۵۹۷۷۷
  7. مرکز بهداشت مسجدالسادات، منطقه ۶، یوسف‌آباد، خیابان ابن‌سینا، کوچه ۲۳ (شهید وفاکیش)، پلاک ۴‌ ۸۸۷۰۵۹۶۹
  8. کلینیک شفامهر صدرا، منطقه ٦، سید جمال‌الدین اسدآبادی، تقاطع فتحی شقاقی، کلینیک شفامهر صدرا ۸۸۴۸۰۲۰۰ و ۸۸۴۸۰۱۸۹
  9. مرکز بهداشت فاضل، منطقه ۶، بلوار کشاورز، خیابان دهکده، روبه‌روی سازمان آب ۸۸۹۵۶۸۸۸
  10. مرکز بهداشت توحید، منطقه ۶، میدان توحید، کوثر اول، انتهای کوچه شاد ۶۶۹۴۹۸۹۰
  11. مرکز بهداشت اکبرآبادی، منطقه ۱۰ و ۱۱، بزرگراه نواب، خیابان محبوب‌مجاز، جنب آموزش و پرورش ۵۵۷۱۴۱۵۴
  12. مرکز بهداشت فرمان‌فرماییان، منطقه ۱۰ و ۱۱، خیابان آذربایجان، نرسیده به چهارراه رشدیه‌ ۶۶۹۲۸۴۸۸









 

کد خبر 604122

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha