مدیرعامل جمعیت کنگره ۶۰ با تاکید بر کاهش سن مصرف دخانیات در کشور گفت: براساس شواهد و مطالعات این روزها سن مصرف دخانیات از سیگار گرفته تا قلیان، به ۱۳ الی ۱۴ سال رسیده است و هیچ تفاوتی میان دختر و پسر هم وجود ندارد.

دخانیات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، حسین دژاکام، با اشاره به مصرف دخانیات در میان دخترها بیان کرد: با یک حساب سرانگشتی و نگاه به اطراف می‌توان به این موضوع پی برد که این روزها یکی از مصرف‌کنندگان قلیان و سیگار، دخترها هستند و معمولا شروع به مصرف آن از مهمانی‌ها و دورهمی‌ها آغاز می‌شود و معمولا برای اینکه از دوستانشان عقب نمانند، همراه با آنها اقدام به مصرف سیگار و قلیان می‌کنند.

دژاکام در پاسخ به این سوال که آیا امکان ترکیب مواد مخدر با قلیان در برخی قهوه‌خانه‌ها وجود دارد یا خیر؟ گفت: یک زمانی این صحبت‌ها مطرح می‌شد اما به اعتقاد من این روزها موضوعیت ندارد. چون برای صاحبان قهوه خانه‌ها هزینه بسیار بالایی دارد و به لحاظ مالی صرف نمی‌کند موادی مانند شیشه، حشیش و... با قلیان قاطی کنند.

مدیرعامل جمعیت کنگره ۶۰ درباره ترک دخانیات و همچنین تمایل جوانان به ترک بیان کرد: مردم و کارشناسان اطلاع ندارند که وقتی فرد سیگار، قلیان یا حتی مواد مخدر مصرف می‌کند، نیکوتین موجود در این مواد به مرور زمان وارد سیستم عصبی فرد می‌شود و در بدن او جای می‌گیرد پس نباید از لغت «ترک» استفاده کرد. بلکه باید روش علمی و پروسه درمانی را درپیش گرفت که به مرور زمان وابستگی بدن به مواد یا سیگار و قلیان کمر شود. پس نمی‌توان دخانیات را با یکبار کنار گذاشتن ترک کرد.

او ادامه داد: اصلا نیازی به ایجاد یک کمپ مستقل برای ترک دخانیات نیست. کمپ‌ها فقط در موضوع اعتیاد به مواد مخدر آن هم صرفا برای ایجاد قرنطینه و دور کردن افراد از دسترسی به مواد ایجاد شده‌اند. بنابراین بهترین راه حل ترک دخانیات این است که فرد ابتدا برای سیگار یک جایگزین که این روزها در بازار نیز وجود دارد، پیدا کند تا به مروز زمان وابستگی بدن او به سیگار یا قلیان کاهش پیدا کند که این پروسه حداقل ۱۰ ماه زمان لازم دارد.  

دژاکام با تاکید بر اینکه مصرف کنندگان دخانیات راه ترک آن را بلد نیستند، بیان کرد: به جرات می‌گویم ۹۰ درصد مصرف‌کنندگان سیگار تمایل به ترک آن دارند اما راهش را بلد نیستند؛ یعنی به یکباره سیگار را کنار می‌گذارند و پس از چند روز دوباره به آن برمی‌گردند. درحالی که همانطور که اشاره کردم، راه ترک دخانیات، کم کردن وابستگی بدن، آن هم به مرور زمان است. اما نه تنها افراد خودشان راه درست را بلد نیستند، بلکه کارشناسان هم بلد نیستند و متاسفانه راهنمایی‌های اشتباه می‌کنند.

مدیرعامل جمعیت کنگره ۶۰ گفت: دخترها و پسرهای ما مطلع نیستند که مجموع آمار مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر، تصادفات، خودکشی‌ها، قتل‌ها، بیماری ایدز و ... در جهان به میزان تلفات ناشی از مصرف سیگار نمی‌رسد. چرا که سیگار بسیار خطرآفرین و بیماری‌زاست و می‌تواند منجر به بیماری‌های گوناگون و حتی مرگ شود.

او افزود: این روزها جراحی‌هایی در بیمارستان‌ها بر روی ریه انجام می‌شود که دلیل آن فقط ناشی از مصرف سیگار است اما متاسفانه مردم فکر می‌کنند سیگار اصلا ضرر ندارد و مصرف آن تبدیل به یک امر عادی در جامعه شده است.

این کارشناس حوزه اعتیاد با تاکید بر زیان آور بودن قلیان نیز اظهار کرد: قلیان چندین برابر سیگار ضرر دارد به گونه‌ای که هر یک کام قلیان به اندازه یک پاکت سیگار است و بیش از آنچه افراد فکر کنند برای بدنشان مضر است اما بدتر از آن، این است که این روزها قلیان با طعم‌های مختلف مانند گلابی، سیب، توت فرنگی و... رواج یافته که همه آنها اسانس است و دیگر مانند گذشته تنباکوها طبیعی نیستند.

وی افزود: از طرفی در کنار این اسانس‌ها مواد شیمیایی زیان آوری قرار می‌گیرد که باعث می‌شود نیکوتین و مواد سمی بیشتری وارد بدن فرد مصرف کننده شود اما برخی افراد فکر می‌کنند چون از آب گذر می‌کند پس هیچ ضرری ندارد درحالی که ضرر آن بسیار بیشتر و خطرآفرین‌تر از سیگار است.

کد خبر 604088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha