مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

فعالیت نوغانداری در شهرستان‌های شهرکرد، بن، اردل، بروجن، سامان و لردگان استان چهار محال و بختیاری به اجرا درآمد و اکنون نوغانداران این استان به جمع فعالان این حوزه در کشور پیوستند.

نوغان

به گزارش همشهری آنلاین، یکی دوسال است که طرح نوغانداری با اجرای کلاس‌های آموزشی از سوی جهاد دانشگاهی چهار محال و بختیاری در استان به اجرا درآمده که درآمد اقتصادی خوب این رشته از رسته‌های کشاورزی موجب شده تا افراد بیشتری نسبت به فعالیت در حوزه رقبت نشان دهند و پای کار بیایند.

در سال ۱۳۹۸ حدود ۳۵۰ نفر در دوره‌های آموزشی نوغانداری که جهاد دانشگاهی برگزار شده بود، شرکت کردند که از میان آنها  ۱۳۰ نفر به صورت آزمایشی کرم ابریشم پرورش دادند و با توجه به بازخورد خوبی که داشت تصمیم بر این شد که به نوغانداری بپردازند.

به طور تقریبی ۷ هکتار درخت توت به صورت پراکنده و بیشتر در حاشیه رودخانه زاینده‌رود وجود دارد که این میزان برای پرورش آزمایشی کرم ابریشم کافی بود، اما برای توسعه این صنعت نیاز بیشتری برای ایجاد توتستان بود که  در این رابطه جهاد کشاورزی برای توسعه نوغانداری در استان، چهار هزار نهال توت بین پرورش‌دهندگان کرم ابریشم توزیع کرد.

 سال گذشته  ۵۵جعبه نوغان در استان توزیع شده بود که به دلیل استقبال نوغاندران چهار محال و بختیاری، این میزان در سال ۱۴۰۰ با رشد ۶۰ درصدی همراه شد و برهمین اساس امسال ۸۸ جعبه تخم نوغان بین پرورش دهندگان کرم ابریشم استان توزیع شد.

فعالیت ۵۰ بهره برداری ابریشم در استان

مدیر بخش طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اکنون ۵۰ بهره‌بردار و نوغان‌دار در استان مشغول فعالیت هستند، افزود: امسال بین نوغان‌داران ۸۸ جعبه تخم کرم ابریشم ۲۵ هزارتایی یارانه‌دار بین نوغان‌داران استان توزیع شد.

حسن رحمانی با اشاره  به افزایش ۶۰ درصدی توزیع جعبه نوغان در استان افزود: دوره پرورش کرم ابریشم ۴۵ روزه است و تنها یک دوره در سال انجام می‌شود و در هر جعبه براساس میانگین تولید ۳۰ کیلوگرم پیله برداشت می‌شود.

وی گفت: به ازای هر جعبه ۳۰ کیلوگرم پیله تر برداشت و پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۵۰۰ کیلوگرم پیله تر در استان برداشت شود که ارزش هر کیلوگرم پیله یک میلیون و ۳۰۰ هزار ریال است.

مدیر بخش طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: به ازای هر جعبه ۲۵۰هزار ریال از نوغانداران دریافت شده است.

رحمانی با اشاره به ارائه آموزش پیش از شروع پرورش کرم ابریشم به فعالان این حوزه اظهار کرد: هم‌اکنون آموزش‌ها به صورت مجازی برای نوغانداران در حال اجراست.

به گفته وی، از هر ۵ کیلوگرم پیله حدود ۲ کیلوگرم نخ ابریشم تولید می‌شود و پرورش لارو روی کیفیت ابریشم تاثیرگذار است و با مدیریت و تغذیه صحیح و مناسب، کیفیت پیله افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 603661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha