بطری نوشابه، قوطی کنسرو، شیشه‌های مواد غذایی، سیم، مفتول، پارچه و... صدها دورریختنی دیگر که روانه سطل زباله می‌شود از نگاه برخی آدم‌های خوش‌ذوق، لوازم باارزشی هستند که می‌توان با آنها انواع وسایل تزیینی یا کاربردی را تهیه کرد.

دورريختني هاي جذاب

همشهری آنلاین_شهره کیانوش راد :  «محمد برجی» یکی از همین آدم‌های خوش‌ذوق و با سلیقه است که با ساخت ماکت‌های موتورسیکلت از دورریختنی‌ها دنیای جدیدی از بازار کسب و کار به رویش باز شده است. حرفه اصلی برجی فروش و تعمیر لوازم الکترونیکی و برقی است. اما ایده ساخت موتورهای دست‌ساز با استفاده از دورریختنی برایش آنقدر جذاب بوده که بخشی از اوقات بیکاری‌اش را به این هنر اختصاص داده است. با او که در نمایشگاه کاردستی با مواد دورریز در رودبارقصران شرکت کرده بود گفت‌وگو کرده‌ایم تا با هنرش بیشتر آشنا شویم.  

ایده ساخت موتورسیکلت از جست‌وجوی اینترنتی در ساعت‌های بیکاری‌اش شروع شد. همان اول گفت‌وگو هم می‌گوید که ایده اولیه را از سایت خارجی برداشت کرده و خودش مبدع آن نبوده ولی با علاقه‌ای که داشته توانسته طرح‌های بسیار متنوع‌تری را بسازد: «وقتی برای نخستین بار فهمیدم که با دورریزهایی که در مغازه‌ام دارم می‌توانم وسیله‌ای برای دکور مغازه بسازم، بلافاصله دست به کار شدم. همه وسایلی را که برای ساخت ماکت موتور لازم بود را داشتم. یکی دو موتورسیکلت درست کردم و آنها در ویترین مغازه‌ام به نمایش گذاشتم. برخی مشتری‌ها که برای خرید می‌آمدند از آنها خوششان می‌آمد و تشویقم می‌کردند.

همین تشویق‌ها انگیزه‌ای شد تا کارم را ادامه دهم. از طرفی هم می‌دیدم با قطعات الکترونیکی که تا آن روز به کارم نمی‌آمد می‌توانم موتورهای زیبایی بسازم. وقتی تعداد موتورها بیشتر شد، دوست داشتم در نمایشگاهی شرکت و کارم را معرفی کنم تا شاید استفاده از دورریختنی‌ها برای ساخت آثار زیبا انگیزه‌ای برای دیگران شود. از طریق یکی از دوستانم با نمایشگاه رودبار قصران آشنا شدم. با حضور در این نمایشگاه فرصتی برایم فراهم شد تا بتوانم با گروه‌های دیگر که در این زمینه فعالیت می‌کنند آشنا شوم.» تعداد موتورها که بیشتر شد، مشتریان درخواست خرید داشتند و برخی هم ممکن بود طرحی را سفارش دهند.  
برجی درباره قیمت موتورها می‌گوید: «قیمت از ۴۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۱۵۰ هزار تومان هم می‌رسد. دلیل تفاوت قیمت‌ها مدت زمانی است که برای ساخت یک موتور اختصاص می‌یابد. ساخت برخی موتورها ممکن است یک ماه زمان ببرد و برخی هم کمتر. همچنین با توجه به اینکه روی استند باشند یا طراحی ساده‌ای داشته باشند قیمت متفاوت است.» 

  • نظرهای مثبت و منفی 

چیدن ماکت موتورسیکلت‌های دست‌ساز در مغازه الکتریکی برجی، همیشه هم با تشویق مشتری‌ها همراه نیست. می‌گوید: «نگاه آدم‌ها نسبت به اطرافشان متفاوت است. برخی با دیدن یک نقاشی دیواری حس و حال خوبی پیدا می‌کنند و برخی هم می‌گویند دیوار را با این رنگ‌ها خراب کرده‌اند! درست مانند مشتریان من. برخی به من می‌گویند که این موتورها را کنار تلویزیون یا دکور خانه گذاشته‌اند و چقدر زیبا هستند.

در مقابل بعضی هم می‌گویند این چه‌کاری است که می‌کنی. ‌داری وقت خود را هدر می‌دهی. مدتی پیش خانمی با من تماس گرفت و گفت پسری معلول در خانه دارد که توانایی حرکت کردن ندارد. او از من خواست تا قطعات لازم را در اختیارش بگذارم و در یک کلیپ روش ساخت را آموزش دهم. من قطعات لازم را به او دادم و روش ساخت را در صفحه اینستاگرامم گذاشتم تا همه بتوانند استفاده کنند. این کار انحصاری من نیست. اینکه کسی بتواند با ساخت لوازم دورریختنی سرگرم شود و من این هنر را به آنها آموزش بدهم، خوشحالم می‌کند.»

دورریختنی‌های جذاب

خانه موزه محیط‌زیست «امیررضا منعم معتمدی» یکی از مکان‌های دیدنی رودبار قصران است. همه وسایل به کار رفته در این خانه از مواد بازیافتی مانند بطری پلاستیکی و شیشه‌ای، لاستیک خودرو، در بطری و... است. برای بازدید از این موزه می‌توانید بعد از رفتن به رودبار قصران، به سمت اوشان و خیابان شهید دکتر بهشتی و سپس به کوچه سپهر بروید.

  • تشویق سازندگان
دورریختنی‌های جذاب
محمد برجی/سازنده ماکت

جمع کردن پسماندها اگر برنامه‌ای برای استفاده از آنها نداشته باشیم دردسرساز می‌شود. برجی درباره حجم ضایعاتی که در کارهای مختلف جمع می‌شود می‌گوید: «در کار ما که با لامپ و سیم و مفتول و... سر و کار داریم معمولاً ضایعات زیادی جمع می‌شود. یکی دوبار این ضایعات را به غرفه‌های بازیافت تحویل دادم. اما ارزش نداشت که بخواهم وقت بگذارم و تا غرفه بروم. البته ضایعات را قاطی زباله‌ها نمی‌کنم و ترجیح می‌دهم آنها را به دوره‌گردها بدهم تا از فروش آن پولی عایدشان شود.

به نظر من شهرداری برای تشویق مردم به جمع‌آوری و تحویل پسماند خشک باید برنامه‌هایی را تدارک ببیند و در قبال تحویل پسماندها، لوازمی را بدهد که جنبه تشویقی داشته باشد تا مردم پسماندهای خشک را همراه با زباله دور نریزند. هدف من از ساخت ماکت‌ها این بود که هم سرگرم شوم و هم این ضایعات را دور نریزم ولی وقتی حجم مواد دورریز زیاد شود چاره‌ای نیست و باید از دست آنها رها شد. شهرداری یا مراکز فرهنگی می‌توانند ساخت لوازم مختلف از دورریختنی‌ها را به شهروندان آموزش دهند تا آنها ایده بگیرند. وقتی می‌گوییم طلای کثیف، پس باید برای آموزش و استفاده از پسماندهای خشک برنامه‌های متنوع طراحی کنیم. برپایی نمایشگاه و فرصت به اشتراک گذاشتن ایده‌های مختلف یکی از این راه‌هاست.»

  • نخستین مسابقه کاردستی با مواد دورریز

دورریختنی‌های جذاب


خانه محیط‌زیست اوشان میزبان هنرمندانی شد که با مواد دورریختنی، کارهای هنری زیبایی درست کرده بودند. «سپیده رحمن‌پور» کنشگر محیط‌زیست و از برگزارکنندگان این نمایشگاه، آثار به نمایش گذاشته شده را ۴۹ اثر عنوان می‌کند و می‌گوید: «آثارشرکت‌کننده در نخستین مسابقه کاردستی با مواد دورریز رودبارقصران به همت بخش فرهنگی، اجتماعی شهرداری و با همکاری فرهنگسراهای اوشان، فشم و میگون در خانه محیط‌زیست اوشان برگزار شد.

در این نمایشگاه ۴۹ اثر در ۲ بخش حرفه‌ای و آماتور از هنرآموزان و هنرمندان بومی و سایر شهرهای کشور شرکت کردند. این مسابقه با هدف فرهنگسازی زیست‌محیطی و آگاهی‌رسانی به اهمیت حفظ محیط‌زیست در موزه ملک شخصی امیررضا منعم معتمدی برگزار شد.» آثار توسط سپیده رحمن‌پورعراقی، فاطمه کیارستمی، منصوره صالحی فشمی، مهشید میرمحمدی میگونی، غلامرضا سلیمانی و امیررضا منعم معتمدی، ارزشیابی و آثار برتر مشخص شد. به گفته رحمن‌پور، از شرکت‌کنندگان به زودی تجلیل می‌شود و به صاحبان آثار برتر جوایزی تعلق خواهد گرفت.  
 

کد خبر 603595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha