رییس سازمان حج و زیارت گفت: اعزام‌های خارج از روال قانونی زائران به عتبات عالیات توسط افراد غیرمجاز با هزینه‌های گزاف همچنان ادامه دارد.

اربعین

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، سفرهای زیارتی به عتبات عالیات همزمان با شیوع ویروس کرونا متوقف شده است، با این حال جریان سفرهای آزاد و بدون مجوز به عراق بدون مانع ادامه دارد. سازمان حج و زیارت در زمستان سال گذشته، طرحی را برای ازسرگیری سفرهای زیارتی به عراق به ستاد ملی کرونا در ایران و دولت عراق ارائه کرد که هنوز مصوب و درباره آن توافق نشده است. 

علی‌رضا رشیدیان، رییس سازمان حج و زیارت، در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که سه‌شنبه (چهارم خرداد) برگزار شد، برای چندمین‌بار بر ضرورت سازماندهی اعزام‌ها به عتبات عالیات با واکسیناسیون، تست پی‌سی‌آر و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از طریق سازمان حج و زیارت تاکید کرد و افزود: در صورت موافقت مراجع ذی‌ربط، سازمان حج و زیارت آمادگی دارد با رعایت همه این موارد اعزام‌های گروهی زائران را به طور محدود و مدیریت‌شده به عتبات برای عرفه و ادامه آن و... برنامه‌ریزی و اجرا کند.

او در ادامه با اشاره به برخی اظهارات مسئولان سعودی و خبرهایی که درباره تعداد زائران حج آینده منتشر شده است، گفت: شواهد و قرائن نشان می‌دهد عربستان حضور زائران داخلی و خارجی را در حج آینده در دستور کار خود قرار داده، ولی هنوز به صورت رسمی سهمیه کشورها و شیوه اجرایی آن را اعلام نکرده است.

رشیدیان یادآور شد: وزارت بهداشت عربستان برای ورود، اقامت، انجام مناسک و حضور زائران در اماکن زیارتی دستورالعملی تهیه و به کمیته عالی حج این کشور ارائه کرده است.

محمدجواد دانشیار، مسئول کارگروه بررسی مقدمات راه‌اندازی سفر زیارتی عمره، در ادامه این نشست درباره نرم‌افزارهای طراحی‌شده در عربستان برای حضور زائران به منظور انجام عمره و شرکت در نمازهای جماعت مسجدالحرام و مسجدالنبی گزارش داد.

او به نقل از سخنگوی وزارت حج و عمره عربستان اظهار کرد: تا پایان عمره رمضانیه بیش از ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از خدمات پیش‌بینی‌شده در دو نرم‌افزار توکلنا و اعتمرنا برای انجام عمره مفرده، شرکت در نمازجماعت مسجدالحرام و اقامه نماز در روضه شریف در مسجد النبی و زیارت حرم پیامبر (ص) استفاده کردند.

در این نشست، موضوع شعار حج ۱۴۰۰ مطرح شد و حجت‌الاسلام و المسلمین نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، خواستار نشست کارشناسان بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و برخی سازمان‌های فعال در عرصه بین‌الملل برای بررسی محورهای این شعار و ارائه نتیجه آن به جلسه بعدی شورای برنامه‌ریزی برای تصمیم‌گیری شد.

او یادآور شد: کلیدواژه‌هایی که انتخاب می‌شود باید تبیین‌کننده سیاست‌ها و ماموریت‌های کلان مجموعه حج و زیارت و بیانگر معنویت، وحدت و یکپارچگی امت اسلامی و اقتدار اسلامی باشد و پیروزی اخیر ملت فلسطین و دفاع از مسجدالاقصی را هم در برگیرد.

نواب همچنین بیان کرد: پیروزی ملت فلسطین در جنگ ۱۲ روزه غزه را تبریک می‌گویم. این موفقیت با عنایات الهی تحقق یافت و مردم مظلوم فلسطین بر ارتشی که از آن به عنوان چهارمین ارتش جهان یاد می‌کردند، پیروز شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین با اشاره به سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر، اظهار کرد: فرزندان روح‌الله دشمن تا دندان مسلح را در عملیات فتح المبین، بیت‌المقدس و سایر نبردها یکی پس از دیگری شکست دادند و آزادی خرمشهر که امام امت فرمود «خرمشهر را خدا آزاد کرد» به ‌دست این عزیزان محقق شد. امروز نیز جبهه مقاومت را خداوند پیروز کرد و صهیونیست‌ها را عقب زد.

کد خبر 603470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha