مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
۰ نفر

10 سالی می‌شود که استان چهار محال و بختیاری با خشکسالی‌های خفیف، متوسط و شدید دست و پنجه‌نرم می‌کند، با این وجود اما امسال شدت خشکسالی اغلب نقاط استان را درگیر کرده و موجبات نگرانی‌ها فراوارن برای بخش دامپروری فراهم کرده‌ است.

خشکسالی در مراتع زاگرس

به گزارش همشهری آنلاین، امسال مراتع و مناطق کوهستانی عشایرنشین استان چهار محال و بختیاری به دلیل کاهش بارش‌ها و خشکسالی مانند سال‌های قبل سرسبز و باطراوت نیست.

 یکی از دامداران روستای گزستان شهرستان اردل در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: این کم بارشی چه در زمستان گذشته و چه در بهار امسال در چهار محال و بختیاری سابقه نداشته است. الان و به طور معمول باید ارتفاع علف در علفزارها و مراتع آنقدر بلند می‌بود که جز سرسبزی یکدست چیزی دیده نشود، اما اینطور نیست و رویش علف کم پشت است. این مساله موجب نگرانی همه دامداران منطقه شده است.

احمد حبیبی گفت: هنوز بهار را پشت سر نگذاشته‌ایم. تابستان هم در پیش است. وقتی وضعیت مراتع در بهار اینگونه است باید در تابستان خدا به دادمان برسد.

این دامدار همچنین اظهار کرد: خشکسالی حتی موجب زودتر گرم شدن هوا شده است که این مساله بر زودتر خشک شدن مراتع نیز خواهد شد.

حبیبی گفت: اگر مراتع جوابگوی جرای دام‌های ما نباشند، به ناچار باید به صورت دستی به دام‌هایمان علوفه بدهیم. تعلیف دستی هم تا شرایطی برای دامدار به‌صرفه است و بعد از آن جز ضرر چیزی نصیب دامدار نخواهد شد. اگر به این مرحله برسیم چاره‌ای جز فروختن دام‌های کوچک و بزرگ به کشتارگاه‌ها نداریم.

خسارت ۶۳۲۹ میلیارد ریالی خشکسالی به بخش دامپروری

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به استمرار پدیده خشکسالی در این استان گفت: خشکسالی در سال‌زراعی جاری ۶۳۲۹ میلیارد ریال خسارت به بخش دامپروری این استان وارد کرده است.

عطاءالله ابراهیمی بیان تاکید کرد: از این میزان خسارت ۵۸۴۸ میلیارد ریال مربوط به حوزه دام سبک و سنگین، ۲۴۵ میلیارد ریال مختص زنبورداری، ۸۰ میلیارد ریال مربوط به مزرعه‌های سردآبی و ۱۵۶ میلیارد ریال در حوزه تولید و پرورش مرغ است.

وی افزود: به‌علت خشکسالی‌های سال‌زراعی جدید در چهارمحال و بختیاری تولیدات دام‌های سبک و سنگین، زنبورداری، مزرعه‌های سردآبی و ماکیان استان با ۴۳۴ هزار و ۲۰۰ تن کاهش مواجه شد.

ابراهیمی تصریح کرد: از این میزان کاهش تولیدات در استان ۴۲۶ هزار و ۷۰۰ تن به حوزه دام سبک و سنگین، ۴۰۸ تن به بخش زنبورداری، یک‌هزار و ۶۰۰ تن به مزرعه‌های سردآبی و ۵۴۹۲ تن به ماکیان اختصاص دارد.

کد خبر 603345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha