مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
۰ نفر

۴۷ گسل شناخته شده در استان مرکزی وجود دارد و خسارت‌های احتمالی ناشی از زلزله و رانش زمین در مناطق شمالی این استان جدی‌تر است.

رانش زمین

به گزارش همشهری آنلاین، مردم استان مرکزی تجربه تلخی از رانش زمین دارند. سال گذشته رانش زمین، ساکنان دو روستای ساوه را خانه‌نشین کرد. این حادثه تنها مسیری که روستاهای مرق و مرقکان را به ساوه متصل می‌کرد تخریب کرد و تردد زمینی به این روستاها مسدود شد. گاز ۲۰۰ خانوار دائمی و ۱۰۰ خانوار فصلی این دو روستاها قطع شده و حدود دو هفته طول کشید که مسیر جایگزین برای تردد روستائیان آماده شود.

اگرچه این رانش بر اثر بارندگی و ایجاد شکاف در یکی از کوه‌های منطقه ایجاد شده بود اما روستاهای دیگری هم هستند که در ارتفاعات و دامنه‌ها، دقیقا روی خط گسل ایجاد شده‌اند.

رئیس اداره مدیریت بحران اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با اشاره به وجود ۴۷ گسل شناخته شده در این استان اظهار کرد: اولویت نخست اداره مدیریت بحران اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی، زلزله و بعد از آن رانش زمین است.

به گفته مجتبی قادری، تکرار زلزله و رانش زمین در روستاهای شهرهای ساوه و زرندیه که از مناطق شمالی استان مرکزی محسوب می‌شوند دور از واقعیت نیست.

وی افزود: البته در اطراف اراک و منطقه تلخاب نیز گسل‌های جدی وجود دارد ولی چون این مناطق در ارتفاعات نیست مسائل حادی به وجود نمی‌آورد.

بر اساس آخرین ویرایش استاندارد ۲۸۰۰ و آیین نامه زلزله ایران ۱۳ شهر و مرکز جمعیتی استان جزو مناطق با خطر نسبی بالا از نظر زلزله قرار دارند. خطر جدی زلزله و رانش زمین در مناطق شمالی استان و ارتفاعات و دامنه‌ها است که جمعیت زیادی در این روستاها زندگی می‌کنند و تحرک خاصی برای جابجایی این افراد انجام نشده است.

کد خبر 603317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha