تاکسی‌ها در تهران ابتدا به «کرایه کش» شهرت داشتند که از حدود اوایل سال ۱۳۰۶ در خیابان‌های محدوده تهران از «شمیران» گرفته تا «دروازه قزوین» و دیگر جاها، مسافران اعیان و اشراف را جابه‌جا می‌کردند.

تاكسي

همشهری آنلاین_سحر جعفریان:  با افزایش جمعیت شهر و شهرنشینی به شکل امروزی، سازمان «تاکسیرانی» پایتخت در سال ۱۳۵۹ شکل گرفت. سازمانی که در هر منطقه یک اداره راه‌اندازی کرد تا خدمات بهتر به شهروندان ارائه دهد. منطقه ۹ نیز با توجه به داشتن راه‌های ارتباطی پر تردد و مهم از این قاعده مستثنی نبوده و اداره تاکسیرانی آن تاکنون خدمات متنوعی را ارائه داده است. البته این خدمات از سوی اهالی نقدهایی دارد که در این گزارش آنها را بررسی می‌کنیم.  

  •  یک پایانه و این همه مسافر

چالش‌های تاکسیرانی زیر ذره‌بین//پنجشنبه

پایانه «شمشیری» در «سه‌راه آذری»، نخستین پایانه تاکسیرانی منطقه است که امکانات تقریباً مطلوب آن برای رانندگان و مسافران رضایتبخش است. این را «داود کریمی» یکی از رانندگان می‌گوید و ادامه می‌دهد: «عمر این پایانه بیشتر از ۱۵ سال است. از همان زمان که من در اینجا مشغول به کار شدم، امکاناتی مانند سکوی استراحت و سرویس بهداشتی وجود داشت. دیگر امکانات جانبی به مرور و به خواست مسافران و رانندگان اضافه شد که البته هنوز هم کامل نیستند.

برای مثال، نظافت سرویس بهداشتی با توجه به بحران «کرونا» به خوبی در آن صورت نمی‌پذیرد. از سویی طی این سال‌ها بر تعداد مسافران اضافه شده است و محل انتظار آنها برای سوار شدن به تاکسی بسیار محدود و این قضیه در هنگام گرمای تابستان و سرمای زمستان آزاردهنده است. پایانه دیگری نیز در این منطقه با این جمعیت متراکم وجود دارد که تقریباً غیرفعال است.» «علی کاردی» نیز راننده خط پایانه «شمشیری_فیاض‌بخش» است که می‌گوید: «در این شرایط کرونا که ما مجاز نیستیم از ۳ مسافر بیشتر سوار کنیم، باید هوایمان را داشته باشند. با این کرایه‌ها که اهالی به آن اعتراض دارند و با وجود کمبود مسافر، نمی‌توانیم امرارمعاش کنیم.»

  • امکانات باید متناسب با ظرفیت منطقه باشد

پایانه شهید «قدرت پاکی» در محله «مهرآباد» حدود ۵ سالی است که راه‌اندازی شده اما بدون امکانات و شرایط مناسب برای خدمات‌دهی به مسافران و رانندگان است. «اعظم صبوری» از ساکنان محله در این‌باره می‌گوید: «چند سال است که اینجا راه‌اندازی شده، اما امکاناتی ندارد.

گاهی فقط چند تاکسی اینجا مستقرند و این رویه در دوران کرونا که مسافران چندان تمایل به استفاده از اتوبوس را ندارند، مناسب نیست. مشکلات دیگری نیز وجود دارد مانند پرداخت‌های الکترونیکی که گمان نمی‌کنم در این محله و محله‌های اطراف مورد استقبال باشد. چون اهالی توانایی بهره‌گیری از این امکان را ندارند. یعنی آموزش ندیده‌اند. تازه اگر آموزش هم ببینند با توجه به سن و سال‌شان بعید می‌دانم کارایی داشته باشد.»

«محمود صداقت» نیز از اهالی محله است. او می‌گوید: «کاش کرایه‌های تاکسی‌های شهری به کرایه‌های تاکسی‌های اینترنتی نزدیک بود. آن وقت بیشتر می‌توانستیم از آنها استفاده کنیم. بعضی از این رانندگان تاکسی‌های شهری از این قضیه گلایه‌مند هستند که چرا مردم از تاکسی اینترنتی بیشتر استقبال می‌کنند. به گمانم نرخ کرایه در این قضیه بسیار تأثیرگذار است.»

  • تاکسی در منطقه ۹ اقبال دارد
چالش‌های تاکسیرانی زیر ذره‌بین//پنجشنبه
علی حیدری/معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه


تنوع تاکسی با توجه به برخی اماکن پر تردد مانند فرودگاه «مهرآباد» و برج «آزادی» در منطقه ۹، بالا است. «علی حیدری»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه، در این زمینه می‌گوید: «مجموع تاکسی‌های منطقه، ۴ هزار و ۴۲۹ تاکسی است که شامل تاکسی‌های فرودگاهی، تلفنی، خطی و گردشی می‌شود. تاکسی‌های خطی در ۹ خط مختلف از داخل منطقه به مناطق همجوار مسافران را جابه‌جا می‌کنند.»

حیدری هم‌چنین به وضعیت استقبال اهالی از تاکسی به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل عمومی اشاره می‌کند و می‌افزاید: «در این منطقه تاکسی با اقبال عمومی مواجه است. معمولاً شهروندان با استفاده از تاکسی بیش از ۱۹ هزار سفر روزانه در منطقه انجام می‌دهند. از سویی بیش از ۱۹ هزار و ۲۹۰ سفر از سایر مناطق به داخل منطقه در روز جذب می‌شود. این نشان‌دهنده این نکته است که در طی یک روز بیش از ۶۰‌درصد اهالی از تاکسی‌ها استفاده می‌کنند تا به مقاصد خود برسند.

علاوه براین بیش از ۶۲‌درصد تاکسی‌های منطقه، کیفیت و سن کمتر از ۱۰ سال دارند که این مطابق با استانداردهای ملی است و می‌توان گفت یکی از دلایل استقبال مردم از تاکسی همین نونوار بودن است که البته در تلاش هستیم سیر صعودی داشته باشد.»

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ادامه می‌دهد: «نظارت بر چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دوران شیوع کرونا هم بی‌تأثیر در استقبال اهالی نیست. استفاده از ماسک، رعایت ظرفیت ۳ نفر و پایین بودن شیشه‌ها، مواردی است که ابتدا باید از سوی راننده رعایت شود. کارشناسان بازرسی ما به‌صورت مستمر در منطقه گشتزنی دارند تا موارد تخلف از قانون را بررسی و پیگیری کنند.» 

کد خبر 602844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha