مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
۰ نفر

مسئول فراهم‌آوری اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال ۷۹ بعد از تصویب قانون اهدای عضو در مجلس شورای اسلامی و قبل از تصویب آیین‌نامه این قانون در هیات وزیران، در سال ۸۰ همزمان با دانشگاه‌های تهران و شیراز اهدای عضو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۳ عمل اهدای عضو برای اولین بار در کشور آغاز شد.

اهدای عضو

دکتر ابراهیم خالقی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین افزود: اهدای عضو یکی از شاخص‌های دانش پزشکی و نشان‌دهنده سطح بالای علمی برای یک دانشگاه است. دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دانشگاه‌های پیشگام در عمل اهدای عضو بوده و خراسان رضوی همواره جزو ۵ استان اول اهداکننده عضو در کل کشور بوده است.

وی با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی مشهد بزرگ‌ترین مرکز اهدای عضو در شرق و شمال شرق کشور محسوب می‌شود و تمامی پیوندهای عضو از قبیل پیوند قلب، ریه، کبد، پانکراس و کلیه در این مرکز قابل انجام است، اظهار کرد: از سال ۸۰ عمل اهدای عضو با ۳ عمل در استان خراسان رضوی آغاز و هرساله موراد بیشتری انجام شد تا سال ۹۸ که اهداکننده‌گان اعضا توسط افراد مرگ مغزی به ۱۲۵ مورد رسید.

خالقی با اشاره به این‌که این سیر صعودی تا اول اسفند سال ۹۸ ادامه داشت که با شیوع ویروس کرونا و درگیر شدن آی. سی. یوها با این بیماری دچار افت شد، گفت: در سال ۹۹ آمار اهدای عضو در تمام دنیا نسبت به سال‌های قبل کم‌تر شد، چراکه خیلی از آی. سی. یوها به ویروس کرونا آلوده شدند و خیلی از بیماران مرگ مغزی که شرایط اهدای عضو داشتند به دلیل مثبت شدن تست کرونا قابلیت اهدای عضو را از دست دادند و در نتیجه در سال ۹۹ تنها ۵۳ مورد اهدای عضو مرگ مغزی در استان خراسان رضوی انجام شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون نیز ۱۰ مورد اهدای عضو انجام شده که این نشان‌دهنده آمار بهتر از سال گذشته است، این آمار بهتر به دلیل تدابیر اندیشیده‌ شده از جمله ایزوله کردن آی. سی. یوها و جداسازی آی. سی. یوهای بیماران کرونایی از دیگر بیماران است.

مسئول فراهم‌آوری اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در سال ۹۹ بعضی از خانواده‌های اهداکنندگان رضایت کامل برای عمل اهدای عضو داشتند، اما به لیل مثبت بودن کرونای اهداکننده این عمل منتفی می‌شد، حتی در بسیاری از کشورهای صاحب‌نام در این زمینه، اهدای عضو بر اثر مرگ مغزی با شیوع ویروس کرونا به طور کلی متوقف شده است.

حقانی با اشاره با این‌که اهدای عضو کار دشواری است که به گذشت، فداکاری و ایثار نیاز دارد و خانواده‌های اهداکننده شایسته تکریم و تقدیر هستند، گفت: بابک حقانی از پرسنل نیروی انتظامی در ابتدای امسال بر اثر درگیری با اشرار دچار مرگ مغزی شد و خانواده ایشان با ایثار و فداکاری با اهدای عضو موافقت کردند و همچنین آقای حیدری با ۳۰ سال سن که بر اثر صانحه تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، در هفته اول اردیبهشت امسال اهدای عضو کرد، نکته قابل تامل در این ماجرا این است که ۶ سال قبل پسر ۲ ساله حیدری نیز دچار مرگ مغزی شده بود که با رضایت ایشان اهدای عضو آن کودک ۲ ساله نیز انجام شد، این پدر و پسر هر دو اهداکننده عضو بودند.

کد خبر 602648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha