مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

خراسان جنوبی دارای منابع طبیعی و معدنی بسیاری است که در صورت همکاری بخش دولتی و خصوصی و توسعه معادن و صنایع معدنی، ضمن رونق فضای کسب و کار در استان بسیاری از معضلات از جمله بیکاری نیز حل خواهد شد.

معدن

رییس اداره امور صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین گفت: اکنون در این استان به عنوان سومین استان پهناور ایران ۶۹۵ معدن با ۵/۲ میلیارد تن ذخیره قطعی و ۱۸ میلیون تن استخراج اسمی وجود دارد که زمینه اشتغال ۱۲ هزار نفر را فراهم کرده است.

حجت ایمان‌طلب افزود: براساس آخرین آمار رسمی ۶ درصد مجموع معادن کشور، ۲/۵ درصد از ذخایر قطعی، ۴/۲ درصد استخراج اسمی و ۵/۸ درصد اشتغال در حوزه معادن کشور مربوط به خراسان جنوبی است که چهارمین استان معدنی کشور محسوب می‌شود. زغال‌سنگ، منیزیت، خاک‌های صنعتی، سنگ‌های تزیینی، بنتونیت، کرومیت، سنگ آهن، دولومیت، آندالوزیت، مرمریت، بازالت، طلا، مس، سیلیس، فلورین، پتاس و سرب و روی از مهمترین مواد معدنی در استان کویری خراسان جنوبی هستند.

وی با بیان اینکه مساله ایمنی در تمام معادن استان رعایت می‌شود، اما حوادث در کار معدن اجتناب‌ناپذیر است، گفت: در تمام معادن استان ایمنی در کار رعایت می‌شود و اگر معدنی ایمنی لازم برای انجام کار را نداشته باشد حتمن تعطیل می‌شود.

ایمان‌طلب افزود: بازرسی‌های مربوط به مسائل ایمنی به شکل دوره‌ای و در مواقعی سرزده توسط بازرسان سازمان صمت و اداره کار انجام می‌شود.

رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار کرد: سال گذشته در ۲ معدن «آرک» و «بام گزیک» ۴ حادثه رخ داده که ۲ حادثه منجر به فوت و ۲ حادثه منجبر به مصدومیت شده است.

علیرضا کفاشی افزود: واحدهای کاری معادن ملزم به برگزاری کلاس‌های آموزشی ایمنی برای تمام نیروهای شاغل در معادن هستند، همچنین با همکاری ایمدرو و سازمان نظام مهندسی استان کلاس‌های آموزش ایمنی به طور مستمر برای تمامی مشاغل، خصوصا بخش معادن برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در معادنی که دچار حادثه می‌شوند بررسی‌های لازم برای رفع نواقض انجام می‌شود و همچنین مسئولین فنی و عوامل اجرایی این معادن به شرکت در کلاس‌های ویژه آموزش ایمنی که گاها به ۸۰۰ نفر ساعت آموزش می‌رسد ملزم می‌شوند.

کفاشی اظهار کرد: طبق آمار و بررسی‌های کارشناسی‌شده، علت عمده حوادث در معادن خطای انسانی بوده و اکثرا توسط کارگران با سابقه بالا اتفاق افتاده است، برای پیشگیری از حوادث تنها اتکا به تجربه کافی نیست.

وی افزود: کارگران در معادن خراسان جنوبی هر روز و قبل از ورود به تونل برای آغاز کار به مدت چند دقیقه مسائل مربوط به ایمنی را با مسئول مربوطه مرور کرده و بعد شروع به کار می‌کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: از سال ۹۶ کمیته مدیرت بحران و اچ. اس. ای مجموعه معادن در استان تشکیل شد که هر ماه جلسه‌ای در این کمیته با حضور تمامی مدیران اجرایی معادن، ریاست اداره صمت، نظام مهندسی و اداره کار استان برگزار می‌شود و در هر جلسه یکی از معادن استان مورد بازرسی کلی قرار می‌گیرد. بعد از اجرای این عملکرد حوادث در معادن دغاسنگ استان به زیر ۵ درصد رسیده است.

کفاشی گفت: این عملکرد در به حداقل رساندن حوادث و ایجاد ایمنی در معادن بسیار تاثیرگزار بوده، به طوری که از سوی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، ایجاد این کمیته برای تمامی معادن کشور الزامی شده است.

کد خبر 601820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha