رئیس انجمن مددکاران اجتماعی به افزایش خشونت‌های خانگی و قتل‌های خانوادگی اشاره کرد و گفت: خشونت یکی از جرائمِ دارای اولویت در کشور است.

نزاع

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی گفت: اگر نگاهی به پرونده‌های قضائی بیندازیم و آنها را رصد کنیم، متوجه افزایش میزان خشونت (خانگی، خیابانی و ...) در کشور می‌شویم. ضمن اینکه آمار پزشکی قانونی نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد.

او درباره دلایل افزایش خشونت میان خانواده‌ها بیان کرد: خشونت از دو بُعد قابل بررسی است؛ یکی به سیاستگذاری، تصمیمات نادرست و ناکارآمد در سطح کلان برمی‌گردد که تاثیر مستقیم بر زندگی مردم می‌گذارد و دیگری مهارت‌های فردی یعنی کنترل خشم، مهارت ارتباطی، تصمیم گیری و حل مسئله، تاب‌آوری، مداخله در بحران و خودمراقبتی است که ما در این زمینه مشکل داریم. نشانه آن هم این است که وقتی در خیابان تصادف می‌کنیم، اولین کاری که می‌کنیم، یقه همدیگر را می‌گیریم.

موسوی چلک با تاکید بر اینکه یکی از دلایل قتل‌ها و خشونت‌های فعلی مربوط به تغییر ساختار خانواده است، گفت: ساختار خانواده فعلی دیگر مانند سابق نیست. چون خانواده‌ها تحت تاثیر شرایط کلان جامعه از جمله مسائل اقتصادی قرار دارند. در کنار آن ناامیدی، فقدان نشاط، نبود سرمایه اجتماعی، تضعیف اعتماد اجتماعی، کاهش مولفه‌های سلامت اجتماعی و ضعف سواد سلامت روان از دیگر مسائلی‌ است که باعث تغییر ساختار خانواده ایرانی شده است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ادامه داد: در این میان مشکلات اقتصادی را نمی‌توان نفی کرد. چراکه پایین بودن سطح رفاه جامعه باعث شده مردم عصبی‌تر شوند و پدیده‌ای به اسم خشونت در آنها شکل بگیرد. حالا برخی مواقع فرد عصبی می‌شود اما سعی می‌کند دیگر تکرار نکند یا برخی مواقع تحت عنوان یادگیری اجتماعی، خشونت را از دیگران آموزش می‌بینیم و به این ترتیب مانند زنجیره این خشونت منتقل می‌شود.

موسوی چلک در ادامه این گفتگو به تاثیر بحران کرونا در افزایش خشونت اشاره کرد و گفت: کرونا بحرانی است که بیش از اندازه در کشور طولانی شده و فشارها و استرس‌های فراوانی در مردم ایجاد کرده است. کسانی تحت تاثیر این شرایط آسیب می‌بینند که توان مدیریت چنین شرایطی را ندارند. بعضی از این افراد به مواد مخدر، الکل و ... پناه می‌برند و برخی رفتارهای خارج از شرایط عادی انجام می‌دهند. یعنی سبک پرخاشگرانه مانند خودکشی، دگرکشی، خشونت خانگی، فرزندکشی، والدین کشی و ... را برای حل مسائل خود انتخاب می‌کنند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی، خشونت در کشور را در مرز هشدار عنوان کرد و گفت: خشونت موضوع جدی کشور ماست. به گونه‌ای که در معرض هشدار قرار دارد. برای مثال ضرب و جرح بعد از سرقت، دومین پرونده قضائی ایران را تشکیل می‌دهد و هر سال بیش از ۶۰۰ هزار پرونده در پزشکی قانونی با موضوع ضرب و جرح تشکیل می‌شود. هرچند من معتقدم همه آمار این نیست و بسیاری از افراد درصورت ضرب و جرح به مراکز قضائی و انتظامی مراجعه نمی‌کنند. در هر صورت این عوامل نشان می‌دهد خشونت در کشور موضوع جدی است که راه حل آن به سیاستگذاری‌های کلان برمی‌گردد.

موسوی چلک تاکید کرد: جدا از سیاست‌های کلان، مهارت‌های فردی راه حل دیگری برای کنترل خشونت در کشور است اما متاسفانه مردم کشور ما بهره‌برداری درستی از منابع اجتماعی کشور ندارند و نمی‌دانند اگر نتوانند خشم خود را کنترل کنند، اگر راهی برای حل مسئله خود نیابند باید با کجا تماس بگیرند برای مثال با اورژانس اجتماعی و ۱۴۸۰ آشنا نیستند. البته ممکن است برخی افراد آنها را بشناسند اما فکر می‌کنند خودشان می‌توانند مشکلات و مسائل خود را حل کنند. در حالی که مسائل اجتماعی وقتی کهنه می‌شوند، مزمن خواهند شد و مردم نباید از کمک گرفتن از مشاوره و مددکار غافل شوند.

کد خبر 601789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    2 1
    بزرکترین عامل خشونتهای ساختگی افزایش میزان دیه است