روند رشد اقتصادی در ماه‌های آینده مثبت خواهد شد، نرخ تورم با رسیدن به قله ۴۶.۳ درصدی در پایان فصل بهار در مسیر کاهشی قرار می‌گیرد و قیمت دلار هم زیر ۲۰ هزار تومان آرام خواهد گرفت.

پول

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، یک بانک خصوصی ایران با ارائه گزارشی از روند متغیرهای اقتصادی ایران پیش‌بینی کرده است: روند رشد اقتصادی در ماه‌های آینده مثبت خواهد شد، نرخ تورم با رسیدن به قله ۴۶.۳ درصدی در پایان فصل بهار در مسیر کاهشی قرار می‌گیرد و قیمت دلار هم زیر ۲۰ هزار تومان آرام خواهد گرفت. پیش‌تر ۲ نهاد تحقیقاتی وابسته به دولت، چشم‌انداز تورم در سال‌جاری را تیره‌تر از آنچه بانک خصوصی خاورمیانه تصویر کرده، ارائه داده بودند.

این بانک در گزارش خود اذعان می‌کند؛ مقایسه پیش‌بینی اردیبهشت ۱۴۰۰ با بهمن ۹۹ نشان می‌دهد به استثنای فصل زمستان سال گذشته، در همه دوره‌ها سطح نرخ ارز پایین‌تر است و روند کاهش نرخ ارز با سرعت بیشتری تداوم خواهد داشت. این بانک پیش‌بینی کرده که میانگین نرخ ارز در فصل بهار امسال به ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومان برسد که این روند تا کمی پایین‌تر از سطح ۲۰هزار تومان در فصل تابستان ادامه دارد و در پاییز و زمستان امسال افت نرخ ارز ادامه می‌یابد و نرخ دلار در پاییز و زمستان به‌ترتیب به ۱۸ هزار و ۶۰۰ و ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید. بانک یادشده متوسط نرخ ارز در سال ۱۴۰۱ را در محدوده ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان پیش‌بینی کرده است.

تورم بالا می‌رود، پایین می‌آید

این بانک در ارزیابی نرخ تورم سالانه هم نتیجه می‌گیرد روند رو به افزایش نرخ تورم سالانه فقط تا پایان بهار امسال ادامه می‌یابد و به ۴۶.۲درصد می‌رسد و از تابستان امسال تا پایان سال آینده نرخ تورم روند نزولی را تجربه می‌کند و در پایان امسال به ۳۴.۳درصد خواهد رسید. این گزارش می‌افزاید: اقتصاد و مردم ایران دست‌کم تا پایان فصل بهار سال آینده نرخ تورم بالای ۳۰ درصدی را تجربه می‌کنند و در تابستان سال بعد نرخ تورم به زیر ۳۰ درصد افت می‌کند و در پایان سال کماکان بالای ۲۵ درصد خواهد بود.

ادامه رشد مثبت اقتصاد

این بانک خصوصی می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی ایران در نیمه دوم امسال به فراتر از ۲.۶ درصد در بهار امسال می‌رسد و در پایان تابستان به بالای ۳درصد خواهد رسید، این روند در سال ۱۴۰۱ ادامه می‌یابد. بر این اساس، نرخ رشد اقتصادی ایران بدون نفت در بهار امسال ۴.۶ درصد خواهد بود که در پایان سال ممکن است به ۴.۹ درصد هم برسد و در سال آینده در حدود ۵ درصد تثبیت خواهد شد.

چشم‌انداز کرونا و رفع تحریم‌ها

برآورد این گزارش نشان می‌دهد همه‌گیری کرونا تا اواسط سال آینده ادامه خواهد داشت و سناریوی افت اشتغال به‌دلیل همه‌گیری کرونا، به‌صورت کاهش ۲۰ درصدی اشتغال در امسال و افزایش ۱۰ درصدی آن در سال آینده نمایان خواهد شد. در این گزارش تحلیلی تأکید شده؛ با توجه به این که برخلاف انتظارها، در بدو ورود جو بایدن به کاخ سفید، بازگشت سریع آمریکا به برجام اتفاق نیفتاد، پیش‌بینی می‌شود میانگین فروش روزانه نفت ایران در امسال و سال آینده در محدوده ۱.۵ میلیون بشکه باقی بماند.

تورم از چه زمان نزولی می‌شود؟

پیش از این پژوهشکده آمار ایران پیش‌بینی کرده بود براساس سناریوی واقع‌بینانه ممکن است نرخ تورم تا پایان شهریور امسال از ۴۵ درصد هم عبور کند. پژوهشکده آمار وابسته به مرکز آمار ایران هم در گزارشی ۳ سناریو برای نرخ تورم تا پایان سال ترسیم کرده و نتیجه گرفته بود براساس سناریوی بدبینانه نرخ تورم سالانه و نقطه‌ای در پایان تابستان امسال به‌ترتیب به ۴۷.۵ و ۴۸.۸ درصد می‌رسد و در خوش‌بینانه‌ترین وضعیت، تورم سالانه پایان تابستان ۴۲.۵ درصد و نقطه به نقطه ۲۹.۳ درصد خواهد بود، اما سناریوی سوم این نهاد تحقیقاتی می‌گوید باید واقع‌بین باشیم و بپذیریم که نرخ تورم سالانه در پایان شهریور ۴۵.۱ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه هم ۳۹.۱ درصد خواهد شد. در شرایطی که این گزارش می‌گوید روند نزولی نرخ تورم از تابستان آغاز می‌شود، یک نهاد تحقیقاتی وابسته به وزارت کار قبلا گفته بود که نرخ تورم تا آخر مرداد افزایشی است و تا آخر تابستان به ۴۴.۷ درصد می‌رسد. این گزارش حاکی است: تاکنون نه بانک مرکزی که مسئولیت کنترل تورم را دارد، نرخ تورم هدفگذاری خود برای ۱۴۰۰ را منتشر کرده و نه مرکز پژوهش‌های مجلس.

کد خبر 601760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    1 0
    خیلی خوب هس اقتصاد کشور