مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

سرپرست اداره زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان از پیگیری نصب دستگاه پیش نشانگر زلزله در استان به عنوان یکی از مناطق زلزله خیز کشور خبر داد.

زلزله

«مسلم امانی» به همشهری آنلاین گفت: گیلان از جمله مناطق زلزله خیز کشور است که با پنج گسل فعال رودبار، جیرنده، آستارا، خزر و لاهیجان تقریبا تمام شهرهایش بروی کمربند زلزله خیز قرار گرفته‌اند.
وی با یادآوری اینکه این گسل‌ها روند شرقی به غربی دارند از وقوع ۱۳ زلزله کوچک تا ۳/۵ (سه ونیم) ریشتر طی ماه‌های گذشته در مناطق مختلف استان خبر داد و گفت: بر اساس لرزه نگاری‌هایی که از سوی مرکز لرزه نگاری استان ارسال می‌شود در حال حاضر یکی از اولویت‌های ستاد مدیریت بحران استانداری باید تامین اعتبار خرید و نصب دستگاه پیش نشانگر زلزله باشد.
 امانی اضافه کرد: برای نصب این دستگاه نیازمند اجرای مطالعات نیاز سنجی و مکان یابی ایجاد ایستگاه در استان هستیم. با نصب این دستگاه از روی حرکات عمق درون زمین و الکترومغناطیس‌هایی که دستگاه به ما نشان می‌دهد قادر خواهیم بود پیش از وقوع زلزله احتمال و امکان آن را در هر منطقه به ستاد مدیریت بحران و دستگاه‌های خدماتی و امدادی هشدار بدهیم.  
وی اعتبار مورد نیاز برای خرید این دستگاه را ۳ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سال گذشته که به ستاد بحران استان این نیاز را اعلام کردیم اعتبار درخواستی ۲ میلیارد تومان پیش بینی شده بود.
امانی با اشاره به اینکه در حال حاضر در حصارک تهران به صورت پایلوت ایستگاه پیش نشانگر زلزله راه‌اندازی شده افزود: گیلان می‌تواند دومین استان اجرا کننده این طرح باشد.  
 بیشترین زلزله در گیلان مربوط شهرستان رودبار است که بر روی گسل رودبار و منجیل قرار دارد.

کد خبر 601669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha