مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
۰ نفر

دستگاه شتاب‌نگار زلزله با هدف کنترل پهنه لرزه‌خیزی، توسط کارشناسان مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در شهرستان مرزی بندر آستارا نصب و راه‌اندازی شد.

دستگاه شتاب‌نگار زلزله در آستارا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی فرمانداری بندر آستارا، دستگاه شتاب‌نگار بر خط نسل چهارم با هدف کنترل پهنه لرزه‌خیزی دوشنبه دوازدهم آذر با حضور کارشناسان ارشد شبکه شتاب‌نگاری کشور، کامبیز لقمانی مقدم معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار، کارشناس مدیریت بحران فرمانداری و رئیس اداره راه و شهرسازی آستارا و جمعی دیگر از مسئولان محلی در محل محوطه فرمانداری آستارا راه‌اندازی شد.

برای راه‌اندازی دستگاه شتاب‌نگار خط نسل چهارم، ۲۵۰ میلیون تومان هزینه شده است.

«محمدرضا ابراهیم پور» در حاشیه راه‌اندازی این دستگاه اظهارکرد: استان گیلان به سبب وجود گسل‌های فعال به‌ویژه در بخش غربی، از جمله استان‌های لرزه‌خیز کشور است.

کارشناس ارشد شبکه شتاب‌نگاری کشور تصریح کرد: گسل‌های فعال استان بخشی از پهنه لرزه خیز وسیع البرز هستند که طی قرن‌های گذشته فعالیت‌های لرزه‌ای از خود نشان داده‌اند.

وی افزود: اگر چه زلزله ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ در گیلان رخ داده است، اما با توجه قرارگیری سامانه‌های گسلی گیلان در یک پهنه مشترک (پهنه البرز)، وقوع زلزله‌هایی مشابه زلزله رودبار، در بخش غربی استان به‌ویژه در شهرهای آستارا، تالش، حویق و رضوانشهر کاملا محتمل است.

ابراهیم پور با بیان اینکه امروزه یکی از مهم‌ترین مخاطراتی که همواره شهرها را تهدید می‌کند خطر وقوع زلزله است، خاطرنشان کرد: ازاین‌رو، شهر آستارا با قرار گرفتن بر روی نوار نارنجی مانند بسیاری از شهرها با توجه به قرارگرفتن بر روی چندین گسل فعال، از جمله گسل آستارا و امتداد گسل البرزشمالی از پتانسیل لرزه خیزی بسیار بالا برخوردار است.

کارشناس ارشد شبکه شتاب‌نگاری کشور با اشاره به اینکه تعداد ۱۳ ایستگاه شتاب نگار زلزله برخط در شهرهای رشت، لاهیجان، تالش، رودبار، رضوانشهر، چابکسر، خشکبیجار، جیرنده با پیگیری اداره راه و شهرسازی و مدیریت بحران استان گیلان نصب شده است، اظهارکرد: تا پایان هفته شهرهای ماسوله، دیلمان، حویق، زیاز با توجه به لرزه خیز بودن آنها نصب می‌شود و امروز در آستارا با آماده شدن زیر ساخت ایستگاه دراین شهرستان نصب و به شبکه شتاب‌نگاری برخط کشور متصل می‌شود.

وی افزود: اگر سازه‌ای براساس آیین نامه ۲۸۰۰ طراحی شود و نظارت‌ها در حال ساخت و ساز درست اجرا شود در هنگام وقوع زمین لرزه مشکلی ایجاد نمی‌شود و با خسارت جانی و مالی همراه نمی‌شود.

ابراهیم پور گفت: تاکنون بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ دستگاه شتاب‌نگار از نوع آفلاین و تعداد ۲۳۸ دستگاه شتاب‌نگار آنلاین با تکنولوژی روز دنیا در شهرستان‌ها، بخش‌ها و مناطق لرزه‌خیز کشور با خطر نسبی، خیلی خطرناک و خطرناک نصب و راه‌اندازی شده است.

کارشناس ارشد شبکه شتاب‌نگاری کشور اظهارکرد: فاز اول خرید این دستگاه‌های شتاب‌نگار برخط درسال ۱۳۹۷ با پیگیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی کلید خورد و حدود۲۶۰ دستگاه شتاب‌نگار زلزله جدید خریداری و وارد کشور شد که به تناسب نیاز مناطق لرزه خیز مختلف کشور در حال نصب است و در فازدوم تعداد ۲۴۰ دستگاه خریداری شده و با آماده شدن زیر ساخت ایستگاه‌ها در استان‌ها امکان نصب آنها مهیا می‌شود.

ابراهیم‌پور درباره نحوه عملکرد این سامانه ادامه ادامه داد: امواج رادیویی با سرعتی بیشتر نسبت به امواج زلزله منتقل می‌شود، بنابراین می‌توان قبل از رسیدن امواج زلزله به منطقه هدف، به کمک امواج رادیویی هشدار زلزله را به مناطق دورتر اعلام کرد.

وی تصریح کرد: البته زمان هشدار، به الگوریتم مورد استفاده در سامانه هشدار سریع نیز وابسته است، به طور کلی در سامانه‌های هشدار سریع از دو الگوریتم برجا (تک ایستگاهی) و ناحیه‌ای (شبکه لرزه‌ای) استفاده می‌شود.

ابراهیم پور با اشاره به اینکه شعاع عملکرد این دستگاه تا چند صد کیلومتر است، گفت: همچنین این دستگاه بعد از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب به استفاده از نقشه‌های لرزش ( Shake Map ) به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک خواهد کرد، بدین صورت که با تهیه نقشه در هر منطقه‌ای که شتاب بیشتر باشد قطعا خرابی در آن منطقه نیز بیشتر است.

کارشناس ارشد شبکه شتاب‌نگاری کشور خاطرنشان کرد: دستگاه شتاب‌نگار زلزله چند ثانیه قبل از وقوع زلزله اطلاعاتی را به اداراتی همچون شرکت گاز و برق ارسال می‌کند تا برای کاهش خسارات زلزله، نسبت به قطعی گاز و برق اقدام کنند، که درصورت آماده‌سازی زیرساخت وتامین منابع مالی توسط استان امکان راه‌اندازی آن است.

وی سامانه‌های هشدار پیش هنگام و پاسخ سریع را مهم‌ترین ابزار مدیریت بحران توصیف کرد و یادآور شد: اهمیت این سامانه‌ها به قدری است که امروزه کشورهای لرزه‌خیز و پیشرفته جهان قدم‌های بسیار مهمی را در طراحی و اجرای آنها در شهرها و مناطق مهم و پرجمعیت برداشته‌اند که در کشور ما نیز ضرورت راه‌اندازی این قبیل سامانه‌هادر شهرهایی مانند تهران، تبریز، مشهد، کرمان، شیراز، اصفهان، ارومیه، رشت، ساری، سنندج و سایر شهرهای لرزه‌خیز اجتناب ناپذیر است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ماهیت این دستگاه‌ها سنجش ابعاد حوادث زلزله و خسارات ناشی از آن است، گفت: سرعت در انتقال اطلاعات مربوط به شتاب زلزله به مراکز مدیریت بحران، زمینه افزایش سرعت عمل مسئولان مدیریت بحران و گسیل نیروهای امدادی را به مناطق زلزله واقع شده در جای جای کشور را فراهم می‌کند.

ابراهیم پور اظهارکرد: استان گیلان با داشتن۳۰ ایستگاه از یک هزار و ۲۳۸ ایستگاه شتاب‌نگاری در سطح کشور رابه خود اختصاص داده است.

کد خبر 467450

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha