مجموع نظرات: ۶
دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

بزرگترین معدن طلای ایران در شهر تکاب قرار دارد اما با این وجود سهم مردم شهر از اشتغال دراین معدن اندک است.

معدن طلا

سید مرتضی احمدپور – خبرنگار

حدود 30 سال پیش خبری خوش در یکی از محروم‌ترین شهرهای آذربایجان غربی پیچید؛ کشف معدن طلا. ابتدا گفته می‌شد این معدن 50 تن طلا دارد، اما بعدها مشخص شد ذخیره طلای آن بیش از 110 تن است.

معدن طلا زرشوران تکاب با مجوز سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی وابسته به ایمدرو در این منطقه مجوز فعالیت گرفت و در سال 93 استخراج طلای آن آغاز شد. با توجه به ظرفیت معدن قرار شد سالانه سه تن طلا از این معدن استخراج شود. اما به دلیل تکنولوژی‌های موجود، بیشترین رکورد استخراج طلا در این معدن حدود یک تن در سال گذشته بوده و بنا به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است امسال دو تن طلا از این معدن استخراج شود.

سهم ناچیز مردم تکاب از بزرگترین معدن طلای کشور

انتظار مردم محروم تکاب از این معدن در سه دهه گذشته به جایی نرسیده و تنها بخشی از جوانان این شهر توانسته‌اند در این معدن کاری برای خود پیدا کنند. به گفته مسئولان معدن کل ظرفیت مستقیم اشتغال و صنایع وابسته به آن در تکاب حدود 2 هزار نفر است که البته همه نیروی کار از تکاب نبوده و از برخی شهرهای دیگر هم نیروی متخصص وارد شده است، اما نگاهی به آمار بیکاری شهر 80 هزارنفری تکاب نشان می‌دهد که حدود 7 هزار جوان عموما تحصیلکرده در این شهر فعلا بیکار هستند. نکته دیگر اینکه جمعیت تکاب در سال‌های اخیر با وجود کشف و استخراج طلا در این شهر نه تنها افزایش نداشته بلکه ثابت یا در حال کاهش است زیرا جوانان این شهر برای پیدا کردن کارراهی ارومیه یا کردستان می‌شوند.

مسئولان معدن قول داده‌اند با راه اندازی خط جدید در سال جاری اشتغال این معدن یک و نیم برابر شود.

اثرات زیست محیطی معدن زرشوران تکاب

بر اساس یک مقاله دانشگاهی با عنوان تعیین میزان آلایندگی محیطی آرسنیک در حوزه معدن زرشوران شهرستان تکاب و ارائه راهکارهای مبتنی بر پالایش زیست بوم منطقه که در سال 98 توسط سه تن از اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی انجام شد، میزان آرسنیک موجود در خاک و آب نمونه  برداری شده در اطراف معدن زرشوران قابل توجه بوده است.

بر اساس این تحقیق طی سه فصل زمستان، بهار و تابستان  نمونه برداری‌های مختلفی انجام شده که نتایج پژوهش نشان می‌دهد در نقاط نزدیک به معدن مقدار آرسنیک بیشتر از سایر نقاط است. همچنین با توجه به نتایج آزمون تحلیل واریانس، میزان آرسنیک موجود در خاک و آب طی ماه های بهمن، فروردین و تیر تفاوت معناداری داشتند. به طوری که مقدارآرسنیک موجود در خاک و آب در تیر ماه که فعالیت معدن بیشتر است از بهمن و فروردین فراتر بوده است.

سرنوشت طلاهای  زرشوران

طلاهای استخراج شده از بزرگترین معدن طلای ایران در قالب شمش‌های یک کیلویی و با برند این معدن روانه بازار می‌شود.

به ادعای مدیران این معدن شمش‌های یک کیلویی این شرکت بدون محدودیت در بورس کالا عرضه می‌شود و امکان خرید آن برای فعالان این بازار وجود دارد.

کد خبر 601646

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha