یک کارشناس بازار سرمایه گفت: افت شاخص بورس در دو روز اخیر دلیل خاصی ندارد و منفی شدن ذات بازار سرمایه است.

بورس

همشهری آنلاین_ نجمه احمدبیگی: هفته گذشته با خبرهایی مثبت برای تغییر و تحول بازار سرمایه روبرو بودیم خبرهایی که همه کارشناسان و سهامداران را به بازار سرمایه امیدوار کرده بود که بازار دستخوش تغییرات خوشبینانه‌ای شود و به سمت مثبت شدن حرکت کند.

 از جمله این خبرها مصوبات مربوط به سه بند نخست بسته حمایت از بازار سهام در ستاد اقتصادی دولت بود که ابلاغ شد و قرار شد بانک مرکزی در مدت سه هفته نسبت به فروش تدریجی ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی حساب صندوق توسعه ملی اقدام و منابع حاصل را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند.  در همین زمینه بانک مرکزی دیروز معادل ریالی ناشی از فروش ۵۰ میلیون دلار از منابع ارزی حساب صندوق توسعه ملی را به «صندوق تثبیت بازار سرمایه» واریز کرد.

همچنین، قرار شد برای حمایت از تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه، بانک مرکزی  به فوریت، نسبت به لغو بخشنامه‌ها و مصوبات ممنوعیت اعطای تسهیلات برای خرید سهام به شرکت‌های سرمایه گذاری، هلدینگ و کارگزاری‌ها اقدام کند. براساس این مصوبه، سرمایه‌گذاری در خرید سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه جزو مصادیق سرمایه‌گذاری قابل قبول برای اعطای اقامت پنج ساله به اتباع خارجی است.

در کنار مصوبات سران دولت، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در ۱۹ اردیبهشت ماه در خصوص متقارن‌سازی دامنه در همین مقطع و سپس افزایش تدریجی دامنه به صورت متقارن تصمیم گرفت و قرار بر این شد تا تغییر دوباره دامنه نوسان از ۲۵ اردیبهشت ماه به مرحله اجرا برسد که رسید و دامنه نوسان بورس به حالت اولیه بازگشت و مثبت و منفی ۵ شد.

اما با گذشت فقط یک روز از تغییر دوباره دامنه نوسان از نامتقارن به متقارن شاهد منفی شدن بازار شدیم. بیشتر کارشناسان بازار سرمایه که  هفته گذشته با خبرنگار همشهری آنلاین گفت و گو کرده بودند پیش بینی مثبتی از بازار داشتند و اغلب اظهار کردند بازار با این تغییر و تحولات به سمت تعادل پیش می‌رود.

اما علی خسروشاهی در گفت وگو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: خبرهای هفته گذشته اعم از متقارن شدن دامنه نوسان و افزایش حجم مبنا و مصوبات سران قوا اگر چه خبرهای مهمی برای بازار سرمایه محسوب می‌شد اما کارایی آن فقط به مدت یک هفته بود و به همان اندازه یک هفته توانست تحول در بازار سرمایه ایجاد کند. در واقع یک خبر خوب می‌تواند چند روزی بازار را تحت تاثیر قرار دهد و یک خبر منفی هم، بلافاصله چند روزی روند بازاررا نزولی می‌کند.

وی ادامه داد: به نظر من در انتشار خبر متقارن شدن دامنه نوسان بزرگ نمایی کردند. دامنه متقارن اگر اجرایی نمی‌شد به منفی تر شدن بازار بیشتر کمک می‌کرد اکنون که اجرایی شد جلوی منفی شدن را فقط گرفت در واقع متقارن شدن خبر خیلی خوبی نبود فقط یک خبر بد را خنثی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: منفی شدن بازار در دو روز گذشته نمی‌تواند دلیل خاصی داشته باشد چند روز مثبت یا منفی شدن ذات بازار است. نمی توان دنبال نکته خاصی در کلیات بازار باشیم.  

به عنوان نمونه سال گذشته که شاهد روزهای پی در پی مثبت در بازار بودیم دلیل آن این بود که سرمایه مردم به بازار وارد شد و آن روند بلندمدت را به شاخص داد و چند ماه بازار صعودی بود.

خسروشاهی بیان کرد: در روز گذشته ۲۶ اردیبهشت و حتی امروز که شاهد افت شاخص هستیم شاید تحت تاثیر مسائل سیاسی و روند ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری باشد. اما این منفی شدن هم در حد یکی دو روز هست نمی‌توان پیش بینی کرد، شاید فردا کلا بازار مثبت باشد. در این زمینه هیچ گونه پیش بینی نمی‌توان انجام داد و علت خیلی مهم و بزرگی در این زمینه در بازار سرمایه ندارد. حتی ممکن است شاخص تحت تاثیر اخبار انتخابات یا مساله مذاکرات و برجام تا یک میلیون و۴۰۰ بالا بیاید شاید هم این‌طور نباشد.

وی افزود: اکنون بازار برای اینکه به مسیر اصلی خود و تعادل برگردد باید مسیر طولانی را پشت سر بگذارد. اینطور نیست که پیش بینی کرد فردا این اتفاق رخ دهد. چندین علت اصلی مهم باید به وجود آید که بتوان گفت بازار روند صعودی خوبی در پیش خواهد گرفت.

خسروشاهی همچنین به تازه واردها توصیه کرد که به طور مستقیم وارد بازارسرمایه نشوند. به گفته او، تازه واردها باید یک روند دوساله را طی کنند وآن وقت است که می توانند مطمئن شوند که سودشان با اختلاف، از شبکه بانکی بیشتر خواهد بود.

به گزارش همشهری آنلاین دیروز شاخص بورس حدود ۸۰۰ واحد و امروز بیش از ۱۴ هزار واحد کاهش یافت. 

کد خبر 601640

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha