یک متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: چنانچه عوارض تزریق واکسن کرونا بعد از یک هفته ادامه پیدا کرد، باید به پزشک اطلاع داده شود.

واکسن کرونا - سالمندان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر عاصفه عباس‌زاده متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه تهوع، استفراغ، غش کردن، برخی از واکنش‌های آلرژیک مانند خارش، اختلالات تنفسی و کوتاهی تنفس از جمله عوارض تزریق واکسن هستند، گفت: تداوم عوارض تزریق واکسن بعد از یک هفته باید به پزشک اطلاع داده شود.

عباس‌زاده افزود: با توجه به اینکه تهوع، استفراغ، غش کردن، خارش، اختلالات تنفسی و کوتاهی تنفس از جمله عوارض تزریق واکسن است، بنابراین پس از تزریق واکسن کرونا توصیه می‌شود اشخاص به مدت نیم ساعت در یک مرکز بهداشت و درمان تحت نظر قرار گیرند. چون عوارض اصلی واکسیناسیون در این بازه زمانی اتفاق می‌افتد.

این متخصص بیماری‌های عفونی درد، تورم، قرمزی و سفت شدن محل تزریق واکسن و تب را از دیگر عوارض واکسن کرونا عنوان کرد و گفت: این عوارض عمدتا تا ۲ روز ادامه می‌یابد و مصرف مایعات می‌تواند این علائم را کاهش دهد و سریع‌تر برطرف کند. مصرف استامینوفن هم در صورت وجود تب پس از واکسیناسیون هر ۸ ساعت توصیه شده اما با گذشت بیش از یک هفته باید به پزشک اطلاع داده شود.

این پزشک تاکید کرد: در صورت بروز علائم گفته‌شده (در تزریق دوز اول واکسن) جز با دستور قطعی پزشک نباید از تزریق دوز دوم اجتناب شود.

این پزشک همچنین تاکید کرد: بدن قبل از ۲ تا ۴ هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن ایمن نمی‌شود. بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی پس از واکسیناسیون ضروری است. شست‌وشوی دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه، حفظ حداقل یک متر فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک، عدم حضور در تجمعات و ملاقات در فضاهای بسته و تشویق دیگران به رعایت ضوابط بهداشتی به ویژه ماسک زدن باید مورد توجه قرار بگیرد.

عباس‌زاده بر این نکته هم تاکید کرد که وقتی فرد برای تزریق دوز اول واکسن مراجعه می‌کند، زمان و مکان تزریق دوز دوم واکسن را هم از تزریق‌کننده واکسن سوال کند.

کد خبر 601593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha