مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

در ماه رمضان امسال بیشترین میزان رشد اهدای خون در آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، قزوین و خراسان جنوبی اتفاق افتاد

اهدای خون

فاطمه عباسی-همشهری آنلاین:

هر سال با آغاز ماه مبارک رمضان، آمار اهدای خون در کشور با کاهش ۲۰درصدی روبه‌رو می‌شود. موج چهارم کرونا هم موجب شد مراکز انتقال خون در سالی که گذشت روزهای خلوتی را پشت سر بگذارند، اما امسال میزان اهدای خون نسبت به سال‌های گذشته با افزایش اندکی روبه‌رو بوده است. با این حال بنا بر اعلام سازمان انتقال خون، برخی از استان‌ها نیاز بیشتری به اهداکنندگان خون دارند. شعار سازمان انتقال خون این روزها این است که با توجه به اجرای دقیق و کامل پروتکل‌های بهداشتی در مراکز اهدای خون و تدابیر اندیشیده شده برای ایمنی و سلامت محیط، این مراکز بعد از خانه، امن‌ترین مکان برای مردم است و به هیچ عنوان امکان ابتلای مراجعان به بیماری کرونا در این مراکز وجود ندارد. این سازمان با تأکید به مردم برای اهدای خون از اعضای کادر درمان و دست‌اندرکاران بیمارستان‌ها خواست جراحی‌ها و مصرف خون در بیمارستان‌ها را هوشمندانه مدیریت کنند. 

نیاز مستمر به اهدای خون

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران مدعی است امسال آمار اهدای خون در دهه اول ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه آن در سال99 رشد یک درصدی داشته، با این حال اعلام می‌کند در کلانشهرها و همچنین در چهارمحال و بختیاری، تهران، خراسان‌رضوی، هرمزگان، اردبیل و سیستان و بلوچستان نیاز بیشتری به اهدای خون احساس می‌شود.

«بشیر حاجی بیگی» با بیان اینکه در دهه اول ماه مبارک رمضان در سراسر کشور ۴۱ هزار واحد خون اهدا شده، می‌گوید: «بیشترین میزان رشد اهدای خون نیز مربوط به آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، قزوین و خراسان جنوبی بوده است.»

او همچنین درباره آمار اهدای خون در فروردین ۱۴۰۰ اضافه می‌کند: «در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه آن در سال99 حدود ۱۷درصد رشد اهدای خون را داشتیم و بیشترین میزان رشد اهدای خون در فروردین ۱۴۰۰ نیز مربوط به ایلام، آذربایجان شرقی و قزوین بود. در فروردین ۱۴۰۰در کل کشور ۱۹۹هزار و ۲۷۱ نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد ۱۶۱ هزار و ۵۸۰ واحد خون اهدا شده است. همچنین طی این مدت ۲۶۷ هزار و ۴۳۵ واحد خون و فرآورده‌های آن نظیر گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما بین مراکز درمانی توزیع شده، اما با این همه همچنان کمبود ذخایر خونی در استان‌ها محسوس است.»

کرونا مانع اهدای خون نیست

مدیرعامل سازمان انتقال خون نیز با بیان اینکه میزان اهدای خون در کشور کاهش یافته است، می‌گوید: «با توجه به شیوع همه‌گیری کرونا خون‌گیری در کشور کم شده است، اما خوشبختانه در 2-3 ماه گذشته یک حرکت کلی در کشور به راه افتاد و کاهش اهدای خون از ۱۵درصد در آخر سال به 4درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسید. در ماه مبارک رمضان، تمهیداتی در این زمینه اندیشیدیم و با وزارت کشور هماهنگ کردیم تا جریمه‌ای شامل حال اهداکنندگان در ساعت‌های محدودیت تردد نشود.»

«پیمان عشقی» با بیان اینکه مردم آرام آرام باور کرده‌اند کرونا مانع اهدای خون نیست، اضافه می‌کند: «قزوین در فروردین، رتبه 3 کشور را در اهدای خون کسب کرد و به رغم مرحله چهارم شیوع کرونا ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش اهدا داشت.»

رشد 40 درصدی اهدای خون در قزوین

مدیرکل انتقال خون قزوین با تایید صحبت‌های مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور می‌گوید: «اهدای خون در 2 ماه اول امسال نسبت به سال گذشته و همین مدت با رشد ۴۰درصدی مواجه بوده و در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان نیز اهدای خون رشد ۳/۲۶ درصدی داشته است. چنانکه در 3 شب قدر امسال ۶۲۹ واحد خون در قزوین اهدا شد که این رقم در سال ۹۹ به میزان ۴۹۸ واحد خون بوده است.»

«مریم مدرسی» ادامه می‌دهد: «در سه شب‌ قدر ماه رمضان امسال یعنی ۱۹ و ۲۱ و ۲۳ به ترتیب ۱۷۵، ۲۷۱ و ۱۸۳ واحد خون اهدا شده است. بنابراین بیماران تالاسمی و دیگر بیماران نیازمند دریافت خون نگران توزیع خون و فرآورده‌های آن نباشند، زیرا تامین نیاز بیماران از اولویت‌های اصلی سازمان انتقال خون است.»

کد خبر 601421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha