مهدی طارمی بعد از گذشت دو فصل درخشان در لیگ پرتغال بدون شک با پیشنهادهای خوبی از تیم‌های بزرگ اروپا مواجه خواهد شد، اما تصمیم ستاره ایرانی برای ماندن یا رفتن از پورتو شاید مهم‌ترین تصمیم زندگی حرفه‌ای وی باشد.

طارمی

همشهری‌آنلاین ـ بهروز رسایلی

مهدی طارمی خبرسازترین بازیکن ایرانی یک سال اخیر بوده است؛ ستاره‌ای که در نخستین فصل حضورش در اروپا با پیراهن ریوآوه برترین گلزن لیگ پرتغال لقب گرفت و در فصل دوم با لباس پورتو کولاک کرد. از زدن آن گل حیرت‌انگیز به چلسی در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا تا آمار درخشان گل و پاس گل، طارمی هر هفته بهانه‌ای برای تمجید از خودش دست رسانه‌های گروهی داده است. حالا اما فصل فوتبالی در اروپا به روزهای پایانی نزدیک می‌شود و در این شرایط جدی‌ترین پرسش این است؛ طارمی درصورت دریافت پیشنهاد از یک لیگ خوب اروپایی باید پورتو را ترک کند یا بهتر است در این تیم باقی بماند؟ این سؤال بسیار دشواری است، اما پاسخی که طارمی به آن می‌دهد می‌تواند در حکم مهم‌ترین تصمیم زندگی حرفه‌ای‌اش تلقی شود.

چرا باید برود؟

بسیاری بر این باورند که سطح توانایی‌های مهدی طارمی بالاتر از لیگ پرتغال است و اگر او در این کشور به کارش ادامه بدهد، به‌معنای واقعی کلمه «حیف» خواهد بود. بازیکنی که در ۲ فصل ابتدایی حضورش در این لیگ هر سال در مسابقات مختلف حدود ۲۰ گل زده و سال دوم علاوه بر کورس گلزنی، در کورس بهترین پاسورها هم قرار گرفته است، طبیعتا نیاز به سقف بلندتری دارد. اساسا روند حرکتی طارمی در کل فوتبالش دیر و کند طی شد. او حتی خدمت سربازی‌اش را هم به شکل معمول در پادگان نظامی پشت سر گذاشت و بعد هم در حوالی ۲۳ سالگی به سطح اول فوتبال ایران رسید. تازه از آنجا تا اروپا هم ۴ سال راه بود. اگر طارمی زودتر رفته بود، احتمال قابل‌توجهی وجود داشت که الان هم در یک تیم بهتر و لیگ معتبرتر بازی کند. با وجود این شاید هنوز هم دیر نشده باشد و مهدی بتواند در ۲۸ سالگی سر از یک تیم اسم و رسم‌دار در بیاورد. فراموش نکنیم علی کریمی هم در ۲۷ سالگی به عضویت بایرن‌مونیخ درآمد. پس طارمی می‌تواند با دل کندن از پورتو و به جان خریدن سختی‌های یک چالش جدید، راهی تیمی دیگر، در لیگی پرسروصداتر شود.

چرا باید بماند؟

گروهی دیگر اما عقیده دارند طارمی همین حالا هم در یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های اروپایی بازی می‌کند و نباید او را با اسامی خوش آب‌ورنگ وسوسه کرد. پورتو ۲ بار قهرمان لیگ قهرمانان و ۲ بار هم قهرمان لیگ اروپا شده است و در مسابقات داخلی هم به دفعات سابقه فتح عناوین ریز و درشت را دارد. این تیم همین حالا هم کیفیت خوبی دارد و در فصل جاری با حذف یوونتوس به یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان رسید. آنها در این مرحله به چلسی باختند؛ تیمی که عملکردش کاملا مشخص است و حالا به فینال این دیدارها راه پیدا کرده. در کنار این، طارمی برای جا افتادن در خط حمله پورتو مرارت زیادی تحمل کرد و تقریبا نیم‌فصل طول کشید تا خودش را به کادر فنی تحمیل کند. حالا شرایط خوب است و با جدایی بازیکنی مثل مارگا، اوضاع برای طارمی بهتر هم خواهد شد. مارگا به الهلال پیوسته و گویا اعلام زودهنگام این خبر، باعث خشم کادر فنی و حذف زودهنگام مارگا از ترکیب پورتو شده است. پس همه‌چیز مهیاست تا مهدی به دوران خوب حضورش در این تیم ادامه بدهد. به علاوه تضمینی هم وجود ندارد که او درصورت حضور در یک لیگ دیگر همین‌قدر موفق باشد و به سرنوشت علیرضا جهانبخش دچار نشود. فراموش نکنیم پورتو مدام در لیگ قهرمانان حاضر است و به اندازه کافی دوئل بزرگ برای خودنمایی طارمی وجود دارد. نهایتا باید دید خود این بازیکن برای فصل بعد چه تصمیمی می‌گیرد؛ هرچند خیلی چیزها به نوع و شرایط پیشنهادی که می‌رسد بستگی دارد. امیدواریم برای این ستاره ایرانی بهترین اتفاق ممکن رخ بدهد.

کد خبر 601036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha