صحنه انتخابات ۱۴۰۰ یک روز دیگر (فردا) باید برای شناختن همه نقش‌های اصلی منتظر بماند.

تاجزاده - انتخابات

همشهری‌آنلاین – ناصر علاقبندان: سیدمصطفی تاج‌زاده، دومین چهره اصلاح‌طلب و علیرضا افشار رئیس اسبق نیروی مقاومت بسیج، پنجمین سرداری بودند که چهارمین روز را برای ثبت‌نام به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری برگزیدند. فریدون عباسی نماینده مجلس و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، چهره نسبتا شناخته دیگر بود که به وزارت کشور آمد.

شب های مناظره اگر صالحی و عباسی تایید شوند | وقتی تلویزیون تاج زاده را سانسور کرد | روایت روز چهارم ثبت نام ها

در برابر جشنواره

در روز کم‌ترافیک تالار وزارت کشور همچنین سخنگوی شورای نگهبان از  ستاد انتخابات بازدید کرد تا در جمع خبرنگاران به تعبیر خودش کم‌فروغ شدن جشنواره ثبت‌نام را به نام مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان تمام کند. مصوبه‌ای که با دستور رئیس جمهور در فرآیند ثبت‌نام اعمال نشد؛ جشنواره‌ای که از ثبت‌نام یک دختر موتورسوار تا مرد کفن‌پوش و احمدی‌نژاد تقلبی کت قرمز و حتی محسن مهرعلیزاده با دو نوه‌اش، یکی با لباس نظامی و دیگری با پوششی شبیه یک دیپلمات، را از همان روز اول تا روز بازدید کدخدایی به ستاد انتخابات کشاند.

فصل چالش 

 مانند ثبت‌نام رئیس اسبق نیروی مقاومت بسیج، مصاحبه کدخدایی نیز مستقیم از شبکه خبر پخش شد. اگرچه رسانه ملی ثبت‌نام تاج‌زاده را به کل نادیده گرفت، به هر حال آقای سخنگو در مصاحبه‌اش تأکید کرد که شورای نگهبان مبنای احراز صلاحیت را بندهای تصویبی خود قرار خواهد داد و این یعنی انتخابات ۱۴۰۰ به زودی وارد فصل چالش‌برانگیز اعلام صلاحیت یا حذف کاندیداها خواهد شد. بعد از فردا که آخرین روز ثبت‌نام است ۱۰ روز، یک ۵ روز برای اعلام تأییدشده‌ها و یک ۵ روز برای رسیدگی به اعتراض ردشده‌ها فرا می‌رسد که بگومگوها و چالش‌ها، قصه انتخابات ۱۴۰۰ را جذاب‌تر خواهد کرد.

شب های مناظره اگر صالحی و عباسی تایید شوند | وقتی تلویزیون تاج زاده را سانسور کرد | روایت روز چهارم ثبت نام ها

شوخی با قانون

سخنگوی شورای نگهبان شائبه از پیش تعیین شدن تعداد نامزدها که بعد از اظهار نظر طحان نظیف، عضو شورای نگهبان، تقویت شد شوخی دانست؛ طحان نظیف در تحلیلی گفته بود تعداد افراد تأییدشده (۷ تا ۱۰ نفر) است.

نکته عجیبی هم در اظهارات کدخدایی رخ نمود؛ این‌که در پاسخ به پرسشی گفت: بارها تأکید کرده‌ام قانون منعی برای ثبت‌نام ندارد. این اظهار نظر او به نظر مغایر با ابلاغیه این شورا است که وزارت کشور را از ثبت‌نام افرادی که فاقد شرایط آن ابلاغیه هستند منع می‌کرد.

شب های مناظره اگر صالحی و عباسی تایید شوند | وقتی تلویزیون تاج زاده را سانسور کرد | روایت روز چهارم ثبت نام ها

دعوا نه، آشتی آری

تاج‌زاده اگر بعد از ثبت‌نام پشت تریبون می‌رفت، دیده نمی‌شد. برای همین کنار تریبون ایستاد و بیانیه خواند و با خبرنگاران گپ زد. معاون وزیر کشور دولت هفتم و هشتم گفت: من نامزد ریاست جمهوری شده‌ام، اما دعوای قدرت با هیچ‌کس ندارم و برای آشوب و به خیابان‌ کشیدن مردم ثبت‌نام نکرده‌ام.

او در بیانه‌اش که متن کامل آن را تسنیم منتشر کرد، با خیلی چیزها مخالفت کرد؛ اما در یکی از مخالفت‌هایش گفت: من با نگاه و ادبیات دشمن‌محور مخالفم و آمده‌ام باب دوستی بگشایم. مرگ‌خواهی برای این و آن بس است. پیام من دوست‌ داشتن زندگی و تلاش برای افزایش شادی و امید است. من برای گفت‌وگو و تعامل و همکاری آمده‌ام.

... و اما برجام

سردار افشار و فریدون عباسی هم بعد از ثبت‌نام پشت تریبون رفتند یا در جمع خبرنگاران حرف داشتند.

افشار گفت: شعار بنده «با مردم و برای مردم» است و ۴۷ برنامه ملی تحول‌آفرین آماده کرده‌ایم.

شب های مناظره اگر صالحی و عباسی تایید شوند | وقتی تلویزیون تاج زاده را سانسور کرد | روایت روز چهارم ثبت نام ها

رئیس کمیسیون انرژی مجلس که در مصوبه جنجالی برجامی مجلس در ماه‌های آخر سال پیش‌نقش داشت و درباره انفجار مشکوک اخیر در سایت نطنز به عنوان پایه اصلی مصاحبه در رسانه ملی اظهار نظر می‌کرد، پس از ثبت‌نام به خبرنگاران گفت اگر صلاحیتش احراز شود فرصت خواهد داشت حرف‌هایش را بازگو کند و علی‌الحساب گفت: اجرای برجام توسط مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و رهبری به دولت اجازه داده شده است و همه ملزم هستیم برجام را با ۲۸ شرطی که در مصوبات وجود دارد اجرا کنیم.

اگر علی‌اکبر صالحی ثبت‌نام کند و عباسی هم تأیید شود، در مناظره‌ها رویارویی این دو جذاب و روشنگر خواهد بود.

کد خبر 601006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    0 1
    در مورد تاج زاده که شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه ) خود اصلاح طلبان هم اورا باور ندارند ضمن اینکه بیانیه ایشان خیلی به کام اصلاح طلبان خوش نیامد چرا که ایشان گفته اصول گرایان را که می گویند اصلاح طلبان اعتقادی به قانون اساسی ندارند را نمایان کرد چرا که ایشان عًضو ۱۴ نفره اصلاح طلبان است