مجموع نظرات: ۲
جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

باشروع فصل ساخت و ساز، قیمت مصالح ساختمانی به شدت بالا رفته و در اثر کمبود آن، بازار نابسامانی در استان وجود دارد.

مصالح ساختمانی

سید مرتضی احمدپور-همشهری آنلاین:

با شروع فصل بهار، روند ساخت و ساز در شهرها و روستاهای مختلف استان هم سرعت گرفته است.کوهستانی بودن استان و آب و هوای سرد آن، معمولا امکان فعالیت در شش ماهه دوم را نمی دهد. بنابراین تقاضا برای مصالح ساختمانی در این ایام نیز بیشتر است.

بازار سیاه سیمان

یک  فعال مسکن در ارومیه می­‌گوید: در هفته های گذشته کمبود سیمان در بازار موجب شد تا   هر پاکت سیمان 50 کیلویی در بازار به قیمت 40 تا 55 هزار تومان به فروش برسد و قیمت بلوک سیمانی هم از 3 هزار تومان به 4 هزار تومان افزایش پیدا کند.

ناصر جاهدی ادامه می‌­دهد: قیمت گچ سیاه و سفید هم در بازار افزایش 30 تا 50 درصدی داشته و با وجود اینکه قیمت گچ مصوب هم در بازار حدود 10 هزار تومان اعلام شده اما اکنون در برخی مصالح فروشی‌ها قیمت گچ بین 12 تا 15 هزار تومان است.

معادله تعیین قیمت نهایی مصالح ساختمانی

یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی خیابان مدرس ارومیه که مایل به اعلام نامش نیست می­‌گوید: کارخانه سیمان ارومیه به عنوان اصلی ترین تولید کننده سیمان در استان، قیمت مصوب محصولات خود را  30 هزار تومان اعلام کرده و سیمان صوفیان تیپ دو هم بااین محدوده قیمت اعلام شده اما عملا سیمانی به بازار تزریق نمی‌شود.

وی ادامه می‌­دهد: عرضه محدود سیمان ، موجب به وجود آمدن بازار سیاه و ورود دلالان به میدان شده است که سیمان را تا دو برابر قیمت عرضه می کنند.

این فروشنده خاطر نشان می­‌کند: در حالی که قیمت سیمان فله حدود 20 هزار تومان است اما دلال‌ها این سیمان فله را به همان قیمت سیمان پاکتی می فروشند.

وی تاکید می­‌کند: کرایه وانت بارها هم افزایش زیادی داشته و اکنون برای یک مسیر معمولی نیسان با ظرفیت دو تن، کرایه ای حدود 150 هزار تومان دریافت می کند در حالی که تا قبل  از عید این کرایه 100 هزار تومان بود.

ضرورت همراهی شهروندان برای کنترل بازار

سرپرست معاونت نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در این زمینه می­‌گوید: قیمت های جدید مصالح ساختمانی در استان به تصویب اعضای کارگروه رسیده است. فروشندگان مصالح ساختمانی نیز ملزم به نصب قیمت‌های جدید در معرض دید شهروندان هستند.

به گفته ایرج مرندی، این قیمت‌ها شامل هزینه های حمل و نقل نبوده و بر اساس قیمت‌های کارخانه ای درج شده است. کرایه نیز بر اساس تعرفه های حمل و نقل و توافق طرفین تعیین می‌شود.

وی خاطر نشان می­‌کند: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی از سوی واحدهای صنفی، غیر صنفی، تولیدی و توزیعی به جای خرید محصول به مسئولان و بازرسان اعلام وضعیت کنند.

 به گفته این مسئول هرگونه تخلفی اعم از گران‌فروشی، احتکار، عدم فروش کالا، درج قیمت و صدور فاکتور خرید، مشمول جریمه و برخورد است و شهروندان از طریق سامانه 124 می توانند شکایت خود را اعلام کنند.

کد خبر 600919

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha