همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و‌ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تاکید کرده است:

 نمایش عروسکی طی سالیان عمر بشری با اعمال نیایشی و نمایشی از حرکات خنده‌دار و غمناک؛ همواره وسیله‌ای موثر برای ابلاغ پیام‌های مختلف سیاسی،دینی، اجتماعی و فرهنگی بوده است. 

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از ستاد خبری دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی - مبارک، متن پیام محمد حسین صفارهرندی ـ وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی به این شرح است:

هنرمندان با ابداع و نوآوری، تعالی و کمال را به روح بشر نوید می‌دهند. سنگ نگارها و سنگ نوشته‌ها حاکی از وجود روح مذهبی و تمایلات دینی انسان‌ها و بازگویی فطرت خداجوی آنان است؛ مردمانی که از یک سو به دنبال تسکین روح و رستگاری بوده و هستند و از دیگر سو به جست و جوی وسیله ای برای انعکاس تمنیات درون و دغدغه ها و آرمان‌های مادی و معنوی و نیازهای خویش پرداخته اند.

در این نسبت آن قلمرویی از زندگانی آگاهانه که در مسیر تعالی از همه به دین نزدیکتر   می‌شود، هنر است.

الهام به عنوان سرمنشا آثار هنری نشان از رابطه هنرمند و عالم بالا دارد. هنرمندان واقعی با چشم بصیرت و درک حقایق جهان به زندگی معنا می‌بخشند و همسو با رسالت انبیاء منزلت آدمی را به او یادآور می‌شوند.

دین سرشار از معنا، الهام و حقیقت است. همان چیزی که هنرمند در آثارش از آن بهره   می‌گیرد تا هنرش متعالی شود و رسیدن به چنین درجه‌ای است که مانایی یک اثر هنری را تضمین می‌کند.

نمایش عروسکی نیز با تمامی ویژگی‌ها و ابزار خود در جهت القای اندیشه و فکر گام برمی دارد. اگرچه در ابتدای امر با هدف لذت و سرگرمی و حتی گاه بازیچه‌ای برای کودکان جلوه می‌کند اما هر عروسکی به تمامی نمادی از مفهوم و ابزاری برای فرهنگ سازی محسوب می شود.

اسبابی کوچک که به قدرت دستان جادویی بازیگران موجب راهگشایی حقیقت می‌شوند.

اجسام بی جانی که بر اثر حرکت جان گرفته و زندگی می‌یابند. اشیایی معمولی که به مدد اندیشه و احساس معنا می‌پذیرند تا به سخن درآیند، حرکت کنند و جذابیت یابند.

آنان گاه جنبه آموزشی داشته‌اند و گاه جنبه سرگرمی و هم اکنون قابلیت‌های نوین دنیای عروسکی‌ها را به افق‌ها و کرانه‌های تازه‌ای سوق می‌دهد و تکنیک‌ها و شیوه‌های مدرن همه و همه نشان از گستره بی‌کران این هنر قدیم بشری دارد.

این گونه نمایشی ظرفیت آن را دارد که حتی از پس سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مفاهیم انسانی نیز سربلند بیرون آید، همچنان که بر ساده‌ترین ابزار کودکانه نیز گاه قناعت می‌کند و به عنوان همدم و همراز انسان نیز ظاهر می‌شود.

جای بسی خوشوقتی است که با همت و جدیت نمایشگران عروسکی کشورمان، جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران در شمار معتبرترین جشنواره‌های جهانی درآمده است و عروسک‌های ایرانی که گویا فرهنگ و هویت این سرزمین کهن هستند در جای جای جهان شناخته شده‌اند

کد خبر 60083

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز