بهره‌برداری از طرح‌های ملی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با ارزش سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان با دستور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری آغاز شد.

روحانی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، شصت و هفتمین مراسم افتتاح طرح‌های مهم ملی کشور با شعار تدبیر و امید برای جهش تولید دراستان های آذربایجان شرقی ، خوزستان ، سیستان و بلوچستان ، هرمزگان و البرز آغاز شد.

بر اساس این گزارش، در منطقه آزاد تجاری ارس ۳۸ پروژه زیربنایی و صنعتی با ارزش سرمایه گذاری یک هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان و ۳.۷ میلیون دلار و اشتغالزایی برای ۴۹۸ نفر به بهره برداری رسید.

این طرح‌ها شامل پنج واحد الیاف کائولن، روغن مایع و شکلات و فرآورده های کاکائویی، ۲۱ واحد صنعتی تولیدکننده انواع محصولات سلولزی، سرامیکی، لوازم برقی، مواد غذایی، پوشاک، مواد شوینده و شیمیایی، هفت واحد کشاورزی تولیدکننده شیلات، صیفی جات، گل و دام و طیور و پنج پروژه عمرانی و فرهنگی توسعه زیرساخت های صنعتی، ورزشی و انبارداری است.

همچنین در منطقه آزاد اروند نیز هشت طرح تولیدی و زیربنایی به ارزش سرمایه گذاری یک هزار و ۴۴۲ میلیارد تومان و ۱.۶ میلیون یورو در بخش خصوصی به بهره برداری می رسد. با بهره برداری از این طرح‌ها امکان اشتغال ۹۰۷ نفر را به صورت مستقیم فراهم خواهد شد.

 پست برق ۴۰۰ مگاواتی و واحد جداسازی هوا (اکسیژن پلان) در شرکت فولاد جهان آرا، واحد تولیدی قطعات و ملزومات انواع دستگاه های خودپرداخت (پایانه فروش آنلاین)، مرکز نوآوری اروند تک، یک مجتمع تجاری و یک سردخانه دو مداره و واحد صنعتی تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی و کلید مینیاتوری، لوازم بهداشتی (عطر و ادکلن) طرحهایی است که در منطقه‌آزاد اروند به بهره برداری می رسد.

امروز همچنین ۳۱ پروژه تولیدی، تجاری و خدماتی در منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار به بهره برداری می‌رسد که ارزش سرمایه گذاری  این طرحها یک هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان است و برای ۶۵۷ نفر شغل ایجاد می‌کند.

پروژه آماده سازی اراضی یک هزار و ۲۰۰ هکتاری پتروشیمی نگین مکران، ۲۸ واحد انبار و خدمات عمومی و اختصاصی، مجتمع تجاری رویال سنتر مکران و آغاز به کار شبکه تلفن همراه مکران تِل از جمله مهم ترین پروژه های قابل افتتاح در چابهار است.

در منطقه آزاد قشم نیز افتتاح ۱۰ طرح شیلاتی، بهداشتی، گردشگری و زیربنایی در دستور کار قرار دارد که ارزش سرمایه گذاری آنها ۴۱۸ میلیارد تومان و ۲۱ میلیون دلار است که به طور کامل توسط بخش خصوصی تامین شده و برای ۶۰۶ نفر فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

مهم‌ترین این پروژه ها مجتمع پرورش ماهی در قفس با ظرفیت نهایی پنج هزار تن در سال و بهره برداری از ۶ واحد تولیدی پرورش ماهی و میگو است که در مجموع هشت هزار تن ماهی و سه هزار و ۶۸۰ تن میگو در سال تولید خواهد کرد و دیوتی فری شاپ فرودگاه، ۲ واحد تولیدی لوازم آرایشی و بهداشتی و فاز اول مجموعه اقامتی هتل سارینا در قشم  هم امروز به بهره برداری خواهد رسید.

همچنین در مناطق ویژه اقتصادی پیام چهار طرح تولیدی و نیروگاهی با ارزش سرمایه گذاری ۱۹۵ میلیارد تومان و ۱.۵ میلیون دلار و هفت میلیون یورو توسط بخش خصوصی افتتاح خواهد شد که شامل واحدهای تولیدکننده تجهیزات پزشکی، آرایشی بهداشتی، دارویی و غذایی، تجهیزات جانبی لوازم خانگی و نیروگاه تولید برق کوچک می شود و برای ۱۲۵ نفر اشتغال به همراه دارد.

در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان هم سه طرح تولیدی و نوآوری از جمله واحدهای تولیدکننده انواع تجهیزات فلزی آشپزخانه، پالایش قیر، ضدیخ، گریس، نخ دندان و مسواک با حجم سرمایه گذاری ۹۵ میلیارد تومان و ۷۰۰ هزار یورو با اشتغالزایی ۱۶۵ نفر به بهره برداری می‌رسد. 

کد خبر 600800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha