مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران گفت: برای تعطیلات عید فطر فقط مسافرت با خودروهای شخصی به دلیل بسته بودن جاده‌ها امکان‌پذیر نیست. وگرنه هم سفرهای ریلی هم سفرهای هوایی انجام می‌شود. مراکز اقامتی تهران هم در حال حاضر بازند و در تعطیلی‌های عید فطر منعی برای ارائه خدمات به گردشگران ندارند.

ممنوعیت سفر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، پرهام جانفشان درباره درخواست‌ها برای انجام واکسیناسیون کارکنان گردشگری به میزان گفت: من مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران هستم و ارتباطات کشوری ندارم. آقای تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در این رابطه مسوولیت دارند ولی از طریق مجامع گردشگری وابسته به اداره کل استان تهران موضوع واکسیناسیون در حال پیگیری است. باید به یاد داشته باشیم تعیین اولویت برای دریافت واکسن کرونا با ستاد ملی مقابله با کروناست نه وزارت بهداشت. نقشی که برای وزارت بهداشت تعریف شده این است که این وزارتخانه دبیر آن ستاد باشد. ما با ستاد ملی کرونا در حال رایزنی هستیم تا کارکنان گردشگری و هتل‌ها را هم در اولویت دریافت واکسن قرار بدهند. مسوولان ستاد مقابله با کرونا هم در حال بررسی موضوع هستند. به محض اینکه نتیجه بررسی‌ها ابلاغ بشود ما آن را اعلام خواهیم کرد.

جانفشان درباره وضع فعالیت مراکز اقامتی و گردشگری در تهران اظهار داشت: در مورد تورهای گردشی باید اشاره کنم که در حال حاضر آژانس‌های گردشگری تعطیل نیستند. ما فقط چند کشور ممنوعه را مورد شناسایی قرار داده ایم که تبادل گردشگر با این کشورها ممنوع است. اما تورهای گردشگری داخلی در کشور فعال هستند و مشکلی ندارند. براساس تصمیم ستاد ملی کرونا از روز شنبه کلیه رفت و آمدها برای بخش‌های یک و دو به حالت عادی درآمده که این شامل مراکز گردشگری ما هم می‌شود. الان حتی تمام پاساژها هم باز هستند.

وی درخصوص انجام سفرهای گردشی در تعطیلات عید فطر گفت: برای تعطیلات عید فطر فقط مسافرت با خودروهای شخصی به دلیل بسته بودن جاده‌ها امکان پذیر نیست. وگرنه هم سفرهای ریلی و هم سفرهای هوایی انجام خواهد شد. مراکز اقامتی تهران هم در حال حاضر باز هستند و در طول تعطیلات عید فطر منعی برای ارائه خدمات به گردشگران ندارند. پروتکل‌های بهداشتی هم در این مراکز به صورت کامل و دقیق رعایت می‌شود، چون رعایت این دستورالعمل‌ها جزو اصول کاری ما محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در واکنش به اینکه نگرانی‌های زیادی درباره ورود گردشگران از کشورهایی که در وضعیت قرمز کرونایی هستند وجود دارد گفت: مسوولیت آمد و شد گردشگران و مساله تهیه بلیط و سفرهای هوایی آن‌ها با وزارت راه و شهرسازی است. وزارت میراث فرهنگی تنها در مورد اداره تورهای گردشگری مسوولیت دارد. اما ما با توجه به صدور ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا تور گردشگری برای رفتن به کشورهایی که در وضع قرمز کرونایی هستند نداریم.

وی درخصوص اقدامات انجام شده برای جلوگیری از تعرض به بناهای تاریخی مثل آنچه در چشمه علی تهران رخ داد گفت: درمورد تعرضی که در چشمه علی اتفاق افتاد البته خسارتی پیش نیامده و صرفا تعرض کننده مبادرت به پاشیدن رنگ کرده بود که به سرعت هم عملیات پاکسازی انجام شد و مشکل برطرف شد. اما به هرشکل چنین اتفاقاتی ناشی از وجود ناهنجاری‌های اجتماعی است که فردی دست به چنین کاری زده است. البته این اتفاق در یک زمان عادی و در طول روز هم اتفاق نیفتاده و فرد تعرض کننده در نیمه‌های شب مبادرت به این کار کرده بود. در عین حال این اتفاق باعث بروز خسارت هم نشده و به سرعت رفع تعرض انجام گرفته است. اما در کل بناهای تاریخی توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی مورد حفاظت هستند.

جانفشان افزود: پرتعداد بودن این بناها به گونه‌ای است که ما واقعا این امکان را نداریم که بخواهیم بیست و چهار ساعته برای هر بنایی محافظ بگذاریم. ما در تهران حدود هفتصد اثر ثبتی داریم و واقعا امکانپذیر نیست که بخواهیم برای هر یک از این آثار یک نگهبان اختصاص بدهیم. بسیاری از این آثار ثبت شده هم دارای مالکیت شخصی هستند و وزارت میراث فرهنگی مالکیتی بر آن‌ها ندارد. درواقع زمانی که یک بنایی به عنوان اثر تاریخی به ثبت می‌رسد این امکان وجود دارد که دارای مالک شخصی باشد یا در تملک یکی از نهادها و سازمان‌ها باشد. ولی بعد از ثبت تاریخی بنا مسوولیت نظارت بر اینکه در حریم بنا ساخت و سازی انجام نشود یا تعرضی به آن بنا اتفاق نیفتد با وزارت میراث فرهنگی خواهد بود. ما در وزارت میراث فرهنگی به نسبت بناهایی که در تملک داریم تعرض چشمگیری را به این بناها شاهد نیستیم. مردم ما هم بسیار با فرهنگ و آگاه و دوستدار میراث فرهنگی هستند و بنابراین تعرض به حریم بناهای تاریخی امری است که به ندرت اتفاق می‌افتد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران درباره برآوردها از کاهش چشمگیر صادرات صنایع دستی که به علت شیوع بیماری کرونا رخ داده گفت: ما سالانه حدود سیصد میلیون دلار صنایع دستی را توسط مراجع رسمی گمرک صادر می‌کنیم. از این میزان صادرات حدود شصت تا هفتاد میلیون دلار آن مربوط به استان تهران است. با شیوع بیماری کرونا همه بخش‌های مربوط به گردشگری و نیز کل بخش صادرات غیر نفتی ما با آسیب مواجه شد. نباید این طور تصور شود که تنها صادرات صنایع دستی ما آسیب دیده است. اما امیدوار هستیم در سال ۱۴۰۰ با رفع ویروس منحوس کرونا بتوانیم در زمینه صادرات صنایع دستی در شش ماهه دوم سال جبران مافات کنیم و صادرات صنایع دستی را مجددا برقرار کنیم.

جانفشان درباره تسهیلات جبرانی دولت برای صنایع دستی گفت: برای صنایع دستی هم تسهیلاتی از طرف دولت داده می‌شود. اما در کل باید یادآوری کنم تسهیلات حمایتی دولت شامل کل حوزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شده است. ولی چون صنایع دستی نوعی از صنعت محسوب می‌شود که بیشتر شامل مشاغل خانگی هستند همواره توسط بنگاه‌هایی نظیر صندوق کارآفرینی امید و دیگر ارگان‌ها و سازمان‌هایی که پوشش دهنده این بخش هستند مورد حمایت قرار می‌گیرد.

کد خبر 600685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha