رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران گفت: کاهش ساخت و ساز مسکن باعث رکود و تورم در این بخش شده؛ در حالی که سالانه به ساخت بیش از یک میلیون واحد مسکونی نیازمندیم.

مسکن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اتاق اصناف ایران، رسول جهانگیری افزود: میزان تقاضا با میزان ساخت وسازها در کشور همخوانی ندارد و این مساله یکی از معضلات اصلی حوزه مسکن است و تا زمانی که ساخت و سازها افزایش پیدا نکند، مسکن همچنان به عنوان کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود و در این راستا باید حمایت‌های لازم از صنعت ساختمان‌سازی صورت بگیرد تا بازار مسکن توسعه پیدا کرده و شاهد کاهش قیمت‌ها نیز باشیم.

وی با اشاره به کاهش نرخ ارز و طلا در روزهای گذشته گفت: واکنش بازار مسکن نسبت به کاهش قیمت ارز و طلا به سرعت مشخص نمی‌شود و حداقل دوماه زمان می‌برد تا قیمت‌ها در حوزه مسکن عکس‌العمل نشان دهد، اما به طور قطع به دلیل اینکه در حوزه مسکن با کاهش تولید روبه رو هستیم کاهش قیمت نیز موقتی خواهد بود و نهایتاً بازار مسکن با رکود تورمی و کاهش خرید و فروش همراه می‌شود تا به ثبات قیمتی برسد.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران با بیان اینکه برای توسعه صنعت ساختمان سازی مشکلات زیادی وجود دارد، تاکید کرد: شرایط بازار مسکن اعم از بازار معاملات و ساخت و ساز واحدهای مسکونی به گونه‌ای است که تنها حمایت از یک بعد و یا ابعاد محدود در حوزه پرداخت تسهیلات کفایت نمی‌کند و باید راهکاری اندیشیده شود تا زنجیره تولید در بازار مسکن با حمایت‌های مالی و اعتباری رونق بگیرد.

وی با بیان اینکه ذائقه مردم نسبت به سال‌های قبل برای خرید مسکن نیز تغییر یافته است، افزود: در سال‌های اخیر سبک زندگی مردم از خانواده‌های چند فرزندی به دو یا تک فرزندی و یا بعضاً زندگی‌های مجردی تغییر یافته و دیگر تقاضا برای خرید ملک با متراژهای بالا کاهش یافته است و بیشتر متقاضیان به دنبال خرید واحدهای مسکونی با متراژهای کوچک هستند.

جهانگیری گفت: در حال حاضر متناسب با تقاضای جامعه ساخت و ساز نداریم و قسمت اعظمی از خانه‌ها با متراژهای بالا خالی هستند و تعریف مالیات برای این واحدها نیز در دراز مدت مشکلاتی را برای حوزه مسکن به همراه خواهد داشت.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران با بیان اینکه رونق ساخت و سازها باعث پویایی اقتصاد کشور نیز می‌شود، افزود: برای حل مشکلات حوزه مسکن می‌بایست حداقل سالی یک میلیون و۲۰۰ واحد در کشور ساخته شود، چرا که ظرفیت عظیمی در حوزه صنعت ساختمان سازی وجود دارد که با فعال شدن آن بیش از صدها شغل نیز فعال می‌شود و تمامی حوزه‌های وابسته به مسکن مانند مصالح ساختمانی، آهن، در و پنجره و …. به طور مستقیم و غیرمستقیم فعال می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر هر ساله با حجم بسیار زیادی از تقاضای جدید و تقاضای انباشته از سال‌های قبل مواجه هستیم، بنابراین تقاضا برای خرید مسکن در کشور وجود دارد و باید شرایط ایجاد ساخت و ساز متناسب نیز ایجاد شود.

رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران با بیان اینکه صنعت خودروسازی نیز در کشور همانند صنعت مسکن با کاهش تولید مواجه است، گفت: در حال حاضر در حوزه مسکن و صنعت خودرو سازی با کاهش میزان تولید مواجه هستیم که باید برای رفع آن حمایت بیشتری صورت بگیرد و شرایط و زیرساخت‌های تولید ایجاد شود تا به تولید انبوه برسیم و هم مسکن و هم خودرو از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شوند.

کد خبر 600677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha