مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

جهادکشاورزی استان البرز اجرای طرح نوغانداری را با هدف ارتقای سطح درآمد زنان و مردان روستایی در برنامه کاری خود قرار داده است.

نوغانداری

به گزارش همشهری آنلاین، وجود باغ‌های توت و توتستان‌های مثمر، ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه نوغانداری در البرز به‌شمار می‌آید که همین مساله باعث شده که نگاه مدیران بخش‌های ذی‌ربط جهاد کشاورزی البرز به این ظرفیت متمرکز شود تا بتوانند نوغانداری را به یکی از شاخه‌های پر درآمد کشاورزی استان تبدیل کنند.

رابط مرکز توسعه نوغانداری کشور در جهاد کشاورزی البرز در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظها کرد: این ظرفیت به دلیل وجود توتستان‌های مثمر در البرز وجود داشته، به همین دلیل سال گذشته به صورت آزمایشی ۳ جعبه تخم نوغان در اختیار متقاضیان نوغانداری در استان قرار دادیم که با برداشت پیله ابریشم خوبی همراه بوده است.

شهناز داودی ادامه داد: از نظر داشتن برگ توت، البرز ظرفیت خوبی برای اجرای نوغانداری دارد، اما مشکل کار آنجاست که بهره‌برداران تمام تلاششان برداشت میوه توت هست، به همین دلیل رقبتی برای بریدن شاخه توت جهت تغذیه کرم ابریشم از خود نشان نمی‌دهند.

وی بابیان اینکه در استان‌هایی که نوغانداری توسعه بهتری دارد شرایط برعکس البرز است، زیرا بهره‌برداران برداشت برگ توت را به برداشت میوه ترجیح می‌دهند.

داودی در پاسخ به این پرسش که زمان برداشت میوه توت معمولا زودتر از زمان پرورش کرم ابریشم است پس چرا کشاورزان به نوغانداری روی نمی‌آورند، اظهار کرد: این مساله شامل همه رقم‌های توت و همه مناطق نمی‌شود، زیرا ممکن است برخی توت‌ها دیررس‌تر باشند، برخی باغ‌ها در مناطق سایه‌خیز قرار داشته باشند و خنکی هوا هم در زمان رسیدن محصول، بی‌تاثیر نیست.

رابط مرکز توسعه نوغانداری کشور در جهاد کشاورزی البرز بیان کرد: از آنجا که این طرح آزمایشی در استان نتیجه بخش بوده، امسال تقاضای ۱۵ جعبه تخم نوغان را داده‌ایم که در صورت نتیجه‌بخش بودن برداشت محصول، این ظرفیت برای سال آینده بی‌شک با افزایش همراه خواهد شد.

داودی بیان کرد: امسال  در اجرای دومین مرحله پرورش کرم ابریشم با مشارکت زنان روستایی ۱۲ جعبه تخم نوغان بین متقاضیان پرورش کرم ابریشم روستای «هیو» از توابع شهرستان ساوجبلاغ  توزیع شد. همچنین ۲ جعبه تخم نوغان هم در شهرستان کرج توزیع شد.

وی ادامه داد: در راستای دستورالعمل معاونت بهبود تولیدات دامی استان ۵ جعبه تخم نوغان هم تحت مدیریت ترویج و ۹ جعبه دیگر نیز از سوی کارشناس نوغانداری معاونت بهبود تولیدات دامی مورد رصد و پایش قرار گرفته است.

پیش‌بینی افزایش توزیع تخم نوغان برای سال آینده

رابط مرکز توسعه نوغانداری کشور در جهاد کشاورزی البرز گفت: با توجه به وجود درختان توت به‌صورت گسترده در استان البرز و  همچنین ایجاد فرصت شغلی و بهبود کارآفرینی برای زنان روستایی، پیش‌بینی می‌شود برای سال آینده توزیع تخم نوغان به ۵۰ جعبه برسد.

داودی اضافه کرد: از هر جعبه تخم نوغان می‌توان حدود ۴۰ کیلو پیله تر برداشت کرد که هر کیلوی این محصول حدود ۷۰ هزار تومان ارزش دارد. در واقع از هر جعبه تخم نوغان حدود ۲.۸ میلیون تومان درآمد ایجاد می‌شود.

وی افزود: برای تسهیل کار پرورش کرم ابریشم، تجهیزات و نهاده‌های مورد نیاز شامل  آهک، توری، رطوبت سنج و دماسنج در اختیار بهره برداران قرار می‌گیرد. همچنین سازمان جهاد کشاورزی البرز آمادگی دارد تا با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و ستاد اجرایی فرمان امام نسبت به ارائه خدمات تسهیلاتی به بهره‌برداران برای توسعه فعالیت اقدام کند.

ظرفیت بالای ساوجبلاغ در نوغانداری استان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ هم  از اختصاص ۹۰ درصد طرح نوغانداری استان البرز به این شهرستان خبر داد و گفت: ساوجبلاغ پایلوت اصلی اجرای این طرح در استان شناخته شده است.

علی اکبر الماسی نوکیانی: این اقدام  با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج و معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز به اجرا درآمده است.

وی بیان کرد: یکی از ظرفیت‌ها و نیازهای اصلی و مهم تولید ابریشم، منبع غذایی کرم ابریشم است. بهترین غذای کرم ابریشم هم برگ درخت توت است و از آنجا که شهرستان ساوجبلاغ از نظر ذخیره درختان توت در شرایط مناسبی قرار دارد بر این اساس می‌تواند منطقه مناسبی برای توسعه نوغانداری در استان باشد.

تحویل نهال اصلاح شده به متقاضیان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ ادامه داد: در سال گذشته که تصمیم بر اجرای طرح نوغانداری در این شهرستان داشتیم ۴۵۰۰ نهال توت اصلاح شده را در اختیار متقاضیان و بهره برداران طرح نوغانداری این شهرستان گذاشتیم.

الماسی نوکیانی بیان کرد: برای شروع کار ۱۲ جعبه نوغان با هماهنگی معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی تامین شده‌ است که این مقدار تخم نوغان اکنون برای تولید کرم و پیله ابریشم در اختیار ۱۸ نفر از بانوان  و مردان روستایی و عشایری شهرستان ساوجبلاغ قرار گرفته است.

وی گفت: در صورت رعایت اصول و نکات فنی می‌توان در یک دوره ۴۰ تا ۴۵ روزه به طور متوسط ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم پیله و در بهترین شرایط تا ۵۰ کیلو گرم پیله تولید کرد.

کد خبر 600645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha