قم تنها استان کشور بود که ساختار یک استان را نداشت و هم استان بود و هم شهرستان. از ۲۵ سال پیش که قم به‌عنوان یک استان مستقل شناخته شد، مسئولان و نمایندگان قبلی و فعلی قم پیگیر تکمیل ساختار این استان بودند، ولی تلاش آنها نتیجه‌ای نداشت.

قم

همشهری آنلاین- روح‌الله کریمی:  در این سال‌ها قم در رتبه آخر جدول اعتبار استانی قرار داشت و تک شهرستان بودن این استان مهم‌ترین مانع در جذب اعتبار بیشتر بود. در گذشته پیگیری‌ها برای تکمیل ساختار استان قم مبتنی بر رویکرد برون‌استانی بود و فعالیت‌هایی هم در این زمینه انجام شد تا تعدادی از شهرستان‌های مجاور ازجمله محلات، دلیجان و... به قم ملحق شوند که به نتیجه نرسید.

تأکید بر ظرفیت درون‌استانی
بهرام سرمست، استاندار قم با توجه به سوابقی که در معاونت سیاسی وزارت کشور و به‌عنوان مدیرکل سیاسی و انتخابات و تقسیمات کشوری در چند استان داشت به جای اینکه به‌دنبال الحاق شهرستان‌های مجاور به قم باشد، پیگیر تاسیس چند شهرستان در خود استان قم شد.
استاندار قم درباره این ایده‌اش می‌گوید: «با توجه به شناختی که از تقسیمات کشوری و ظرفیت‌های بالقوه استان قم داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید از ظرفیت‌های درونی استان استفاده کنیم و رویکرد درون استانی را در دستور مطالعه قرار دادیم.»
سرمست به معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی‌اش مأموریت می‌دهد که با تکیه بر مطالعات تخصصی و کارشناسی به کمک صاحب‌نظران و استادان دانشگاهی و در تعامل با دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور موضوع را مورد بررسی قرار دهد. مطالعاتی در این زمینه انجام و پیشنهادهای مرتبط و گزینه‌های مختلف در مطالعات جامع مطرح شد. براساس این مطالعات، تعدادی از کارشناسان تقسیمات کشوری به قم سفر کردند و با ماموریتی که به تیم کارشناسی داده شد در بازدیدهای استانی این پیشنهادها مورد ارزیابی قرار گرفت و اصلاحاتی انجام و در نهایت با امضای وزیر کشور به هیأت دولت منعکس شد.»

ابلاغ شهرستان‌های جدید
استاندار قم با بیان اینکه هیأت دولت در جلسه روز ۱۵ اردیبهشت، تاسیس ۲ شهرستان جدید در استان را تصویب کرد، می‌گوید: «طبق مصوبه هیأت دولت که با امضای معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد، شهرستان کهک با ۲ بخش مرکزی و بخش فردو با مرکزیت شهر کهک و شهرستان جعفرآباد با ۲ بخش مرکزی و قاهان با مرکزیت شهر جعفریه تأسیس شد.»
این مصوبه از آنجا اهمیت ویژه‌ای دارد که مسئولان استان بدون اینکه درگیر تنش با مسئولان استان‌های همجوار شوند، جایگاه و ظرفیت‌های داخلی استان قم را ارتقا دادند.

فواید ساختار جدید
استاندار قم با طرح مطالعاتی ترکیب ۲ بخش خلجستان و سلفچگان پیگیر تأسیس شهرستان سوم است. سرمست درباره مزایای ایجاد ۲ شهرستان در قم می‌گوید: «با ابلاغ مصوبه تأسیس ۲ شهرستان جدید، قم از تک شهرستانی بودن خارج می‌شود که نتایج و فواید بسیاری به همراه خواهد داشت. درباره بودجه و اعتبار استانی که به‌عنوان دغدغه‌های استان بود و قم به‌دلیل تک شهرستانی بودن در رتبه سی و یکم به شمار می‌رفت، اما هم‌اکنون ۳ شهرستان داریم و این دستاورد معیاری در محاسبه‌ها و تخصیص اعتبار می‌شود.»
وی تقویت امور زیربنایی و اساسی استان قم را از آثار تأسیس ۲ شهرستان جدید برمی‌شمارد و می‌افزاید: «این مصوبه بر توسعه متوازن تأثیر بسزایی خواهد داشت و از مهاجرت بی‌رویه که گسترش حاشیه‌نشینی را در قم به‌دنبال داشته، می‌کاهد.» استاندار قم مهاجرت معکوس با استفاده از توسعه شهرهای اقماری را مورد تأکید قرار می‌دهد و می‌گوید: «تأسیس ۲ شهرستان کهک و جعفرآباد جمعیت تحت پوشش فرمانداری قم را کمتر می‌کند و منجر به سبک‌سازی مسئولیت سنگین فرمانداری قم می‌شود.»
به‌گفته سرمست، توسعه پایدار و ماندگار روستاها و شهرهای اقماری و توسعه متوازن در استان و شاکله و ساختار اصولی با اجرای این طرح تحقق می‌یابد و قم به‌معنای واقعی، استان می‌شود و فرایند تکاملی را می‌پیماید.
وی تأسیس ۲ شهرستان جدید را به مردم قم تبریک می‌گوید و تصریح می‌کند: «از بزرگان و معتمدان این ۲ شهرستان تقاضای همراهی برای استقرار ۲ فرمانداری با ۲ بخش جدید داریم. معاونت سیاسی و امنیتی استانداری ماموریت دارد کمیته‌های موردنظر را تشکیل دهد و ما نیز در سطح ملی مسائل را پیگیری می‌کنیم.»
با وجود اینکه مصوبه تأسیس ۲ شهرستان کهک و جعفرآباد بعد از بودجه سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد، اما این مصوبه باارزش و به‌یادماندنی می‌تواند مبنای ریل‌گذاری برای بودجه سال ۱۴۰۱ باشد. گرچه می‌توان از ظرفیت بودجه شناور سال ۱۴۰۰ برای توسعه این دو شهرستان استفاده کرد.

کد خبر 600606

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار