مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

شهرستان مرزی جلفا با چالش چرای غیر مجاز دام روبه‌رو شده است.

مرتع

همشهری آنلاین: سید مرتضی احمدپور: با شروع فصل بهار، چرای دام در دشت‌ها و مراتع آغاز می‌شود. دشت جلفا هم هر سال شاهد چنین اتفاقی است، ‌ اما مرز، محدودیت‌های مرزی و افزایش باغ‌ها در دشت گردیان، زمین برای چرای دام در دشت جلفا را محدود کرده است. این محدودیت موجب ورود بیش از اندازه دام به مراتع این شهرستان و تهدید پوشش گیاهی دشت جلفا و مراتع شده است.

تغییرکاربری مراتع به واحدهای صنعتی

یک کارشناس منابع طبیعی با اشاره به وضعیت مراتع و دشت‌های جلفا می‌گوید: در سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از زمین‌ها و مراتع دشت جلفا از جمله زمین‌های اطراف روستاهای شجاع، علمدار و گرگر به عنوان زمین‌های تجاری و صنعتی تغییر کاربری یافت و شرایط برای چرای دام سخت‌تر شده است.

صابر رزاقی می‌افزاید: جلفا به واسطه نزدیکی و همجواری با رودارس خاک نرمتری دارد و رطوبت خاک به نحوی است که با چرای زیاد پوشش گیاهی از ریشه تخریب می‌شود.

به گفته این کارشناس، ترکیب گیاهی منطقه تفاوت محسوسی با دیگر مناطق استان دارد و آب و هوای شرجی در این شهر بر سرعت تخریب سنگ‌ها و فرسایش خاک تاثیر گذاشته و چرای بیشتر دام موجب تخریب بیشتر سنگ و نابودی پوشش گیاهی می‌شود.

لزوم همراهی مردم

 چرای زیاد دام موضوعی است که فرماندار این  شهرستان هم به آن واکنش می‌دهد و می‌گوید: پوشش گیاهی هنوز رشد کافی ندارد و اگر دام‌ها وارد مراتع شهرستان شوند تخریب و نابودی گیاهان را رقم می‌زنند.

به گفته صادق احمدی، چرای دام‌ها در مراتع باید قانونی باشد و مردم چرای غیرمجاز را به اداره منابع طبیعی اطلاع دهند.

حسن سلالی، رئیس اداره منابع طبیع و آبخیزداری جلفا هم با بیان اینکه چرای دام در مراتع باید بر اساس زمان قید شده در پروانه‌های صادره باشد، می‌گوید: این تاریخ بر اساس شرایط آب و هوایی، رطوبت خاک، طول و عرض جغرافیایی و نوع و ترکیب گونه‌های گیاهی در حوزه‌های مختلف رویشی متفاوت خواهد بود.

کد خبر 600601

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha