یحیی ۴ بار و مجیدی ۲ بار در دربی سرمربی بوده‌اند؛ تمام آن بازی‌ها مساوی شده است.

دربی

به گزارش همشهری‌آنلاین، دربی شماره ۹۵ تهران رأس ساعت ۱۹:۳۰ جمعه ۲۴ اردیبهشت در ورزشگاه آزادی تهران آغاز خواهد شد. سوای تمام مسائل حاشیه‌های این مسابقه و حرف‌وحدیث‌هایی که مطابق معمول پیش از این مسابقه جریان دارد، مقایسه ۲ تیم در برخی ‌آیتم‌های فنی نیز خالی از لطف نیست. اگرچه تجربه نشان داده در این مسابقه، شرایط روحی روانی ۲ تیم و اتفاقات حاشیه‌ای حین بازی تأثیرگذارتر از مسائل فنی است.

یحیی-فرهاد؛ شیفتگان مساوی

سرمربیان جوان ۲ تیم در دربی‌های گذشته نشان داده‌اند عاشق نتیجه مساوی‌اند؛ یا اگر عاشق نیستند هم تاکنون توان گرفتن نتیجه‌ای جز این را نداشته‌اند. یحیی در ۴ دربی سرمربی پرسپولیس بوده و هر ۴ بار در تقابل با امیر قلعه‌نویی، محمود فکری و فرهاد مجیدی (۲ بار) به نتیجه مساوی رسیده است. مجیدی هم ۲ بار به‌عنوان سرمربی در دربی حاضر بوده و هر ۲ بار به مساوی قناعت کرده است.

ارسلان حاضر؛ عبدی غایب

در جمع بازیکنانی که جمعه شانس بازی در دربی را دارند، ارسلان مطهری با ۳ گل در دربی‌های گذشته گلزن‌ترین است. مهدی قائدی (۲ گل)، دانشگر، وریا و فرشید اسماعیلی دیگر استقلالی‌هایی هستند که سابقه گلزنی در دربی را دارند. در پرسپولیس هم عالیشاه، سیدجلال، نوراللهی، وحید امیری و مهدی عبدی در دربی گل زده‌اند که اگر تک‌گل دربی ۹۱ را به پای عبدی بنویسیم، او هم از ۲ گله‌های دربی است. هرچند عبدی این بار شانس چندانی برای حضور در بازی ندارد.

بهترین‌ها در جدول بازیکنان

براساس آمارهای متریکا، مهدی قائدی و سیامک نعمتی بهترین بازیکنان ۲ تیم در لیگ جاری بوده‌اند. نعمتی با میانگین امتیاز ۷/۲۷ چهارمین بازیکن برتر فصل بوده و قائدی هم با امتیاز ۷/۲۱ یازدهمین بازیکن برتر فصل جاری و بهترین بازیکن استقلال است.

ترابی، قائدی؛ ستاره کیست؟

همه منتظرند از بین قائدی و مهدی ترابی یک نفر سرنوشت دربی را مشخص کند. قائدی که بهترین بازیکن آبی‌هاست در ۲۰ بازی ۴ گل زده، ۵ پاس گل داده و ۲ بار هم پنالتی گرفته است. دربی ۹۳ با گل او شروع شد و دربی ۹۴ با گل او به پایان رسید. دربی ۹۵ هم منتظر درخشش این ستاره خواهد بود. مهدی ترابی فقط ۴ بازی در لیگ داشته، یک گل زده، یک پاس گل داده و یک پنالتی گرفته است. میانگین نمرات او از متریکا ۶۹/۷ بوده که از میانگین تمامی بازیکنان لیگ بالاتر است و فقط به‌خاطر اینکه تعداد بازی‌هایش به حدنصاب نرسیده، در جدول بازیکن‌ها صدرنشین نیست.

شوت‌ها مساوی است؛ پرسپولیس کمی مساوی‌تر

میانگین شوت به دروازه ۲ تیم کاملا مساوی است. هر ۲ تیم به‌طور میانگین در هر بازی ۱۲ شوت زده‌اند اما شوت‌های پرسپولیس دقیق‌تر بوده‌اند. قرمزها در هر بازی ۴/۸ شوت در چارچوب زده‌اند و آبی‌ها ۳/۸ شوت. نرخ تبدیل شوت به گل در پرسپولیس ۱۱/۱ و در استقلال ۹/۲ بوده است.

دیوار قرمز محکم‌تر است

در بخش دفاعی هم پرسپولیسی‌ها موفق‌تر از حریف عمل کرده‌اند. تیم یحیی در هر بازی ۷/۸ بار به حریفان فرصت شوتزنی داده (رتبه دوم در لیگ) که ۲/۸ از این شوت‌ها در چارچوب بوده‌اند (رتبه سوم در لیگ). اما استقلال در هر بازی با ۸/۷ شوت مواجه شده (رتبه ششم در لیگ) که ۲/۹ از این شوت‌ها در چارچوب دروازه بوده‌اند. (رتبه پنجم در لیگ)

پاس‌ها مساوی؛ استقلال مساوی‌تر

آمار مالکیت توپ در هر ۲ تیم تقریبا مساوی است؛ ۵۵/۸ برای پرسپولیس و ۵۵/۳ برای استقلال که بهترین آمارهای لیگ جاری هستند. در تعداد پاس هم سرخابی‌ها برترین تیم‌های لیگ‌اند و استقلال با آمار ۵۱۸ به ۵۰۷ برتری نسبی بر پرسپولیس دارد. دقت پاس ۲ تیم هم تقریبا مساوی است (۸۱/۷ به ۸۱/۶). پس منتظر باشیم که ۲ تیم آماری بسیار نزدیک در چرخاندن توپ داشته باشند.

پرسپولیس اخیر؛ استقلال اخیر

فرم اخیر قرمزها بهتر از آبی‌پوشان بوده است. پرسپولیس در ۶ بازی اخیر به ۳ برد و ۳ تساوی رسیده و ۶ بازی اخیر استقلال در لیگ با ۲ برد، ۲ تساوی و ۲ باخت به پایان رسیده است.

استعداد کام‌بک‌زدن

پرسپولیس در این فصل ۳ بار گل اول بازی را خورده و هر ۳ بار بازی را با تساوی به پایان رسانده است. استقلال ۶ بار گل اول را خورده که یک برد، ۲ تساوی و ۳ باخت، حاصل کار استقلال در این بازی‌ها بوده است. بنابراین به‌نظر می‌رسد قرمزها آمادگی بهتری برای کام‌بک‌زدن دارند و آبی‌ها درصورت خوردن گل اول به مشکل می‌خورند. در بازی رفت پرسپولیس گل اول را خورد اما به بازی برگشت و نهایتا گل تساوی را هم در دقیقه ۹۴ دریافت کرد.

داور دربی؛ محمدرضا اکبریان

پرسپولیس و استقلال روز جمعه نودوپنجمین دربی پایتخت را با قضاوت محمدرضا اکبریان برگزار خواهند کرد. بازی رفت را رضا کرمانشاهی قضاوت کرد و برای بازی برگشت چند داور از جمله محمدحسین زاهدی‌فر، اشکان خورشیدی و اکبریان در فهرست گزینه‌ها قرار داشتند که نهایتا داور ۴۳ ساله کرجی انتخاب شد. این داور در لیگ بیستم ۶ بار قضاوت داشته و آخرین‌بار در هفته نوزدهم بازی نفت مسجدسلیمان و نساجی مازندران را به‌عنوان داور وسط قضاوت کرده است. اکبریان در دومین هفته از لیگ امسال مصاف پرسپولیس مقابل صنعت‌نفت آبادان را قضاوت کرده و برای استقلال هم، جدال این تیم در مقابل گل‌گهر را سوت زده و جالب اینجا است که هر دو قضاوت با برد سرخابی‌ها همراه شد.

کد خبر 600533
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha